Gladsaxe Kommune og BUPL har netop indgået en samlet arbejdstidsaftale for pædagoger i folkeskolerne. Aftalen skal styrke den faglige udvikling og trivsel blandt eleverne, mens den sikrer en mere transparent og bedre arbejdsfordeling for pædagogerne.
Fra venstre ses formand i Skolelederforeningen Gladsaxe, Johan Rønne, Gladsaxes borgmester, Trine Græse, og formand i BUPL Storkøbenhavn, Jon Olufson, med den netop underskrevne aftale.
Der var gensidig glæde og tilfredshed, da den nye arbejdstidsaftale for pædagoger i Gladsaxe Kommunes folkeskoler blev underskrevet. Aftalen sikrer en samlet, retfærdig og transparent varetagelse af pædagogernes arbejdsopgaver på hver enkelt skole, og derudover styrkes samarbejdet mellem pædagogerne, lærerne, lederne, forvaltningen og BUPL.
Enklere og mindre bureaukratisk aftale
Den nye arbejdstidsaftale er med til at forenkle og afbureaukratisere administrationen af pædagogernes arbejdstid. Fremadrettet bliver pædagogernes arbejdstid fordelt mellem et fast antal børnetimer og opgaver i relation til børnetimer, der er ens for alle på tværs af Gladsaxes folkeskoler.
- Jeg er godt tilfreds med den nye aftale. Den skaber nemlig et fælles grundlag for, hvordan vi sikrer et endnu bedre skolevæsen i Gladsaxe Kommune. En af ambitionerne er, at der bruges mere tid på at styrke børn og unges læring og trivsel i folkeskolen – og mindre tid på at administrere arbejdstimer. Desuden har det været nogle gode forhandlinger med en konstruktiv dialog om, hvordan vi i fællesskab kan bygge bro mellem faglighed, frihed og ansvar i Gladsaxes folkeskoler. Det mener jeg i høj grad, at vi sætter en samlet retning for med denne aftale, siger Gladsaxes borgmester Trine Græse.
Mere frihed og fleksibilitet
Den faglige sekretær for BUPL Storkøbenhavn Randi Tielbo ser også på den nye aftale med stor tilfredshed.
- Jeg er først og fremmest rigtig glad for, at vi nu har lavet en tværgående aftale, som gælder for alle folkeskolerne i Gladsaxe Kommune. Jeg mener, at timetallene er fornuftige i forhold til fordelingen mellem børnetimer og opgaver i relation til børnetimer. Det gælder ikke mindst for pædagoger i specialgrupper, som har fået mere forberedelsestid. Derudover er den personlige og den fælles forberedelsestid ikke penslet fuldstændig ud, hvilket giver pædagogerne mere frihed og fleksibilitet på hver enkelt skole, siger Randi Tielbo.
Stærkere samarbejde mellem faggrupper
Aftalen kommer altså både pædagoger, elever og det samlede skolevæsen gode. Samtidig skal den styrke samarbejdet på tværs af faggrupper, så de forskellige kompetencer kommer bedst muligt i spil. Samarbejdet indebærer kontaktmøder med tillidsrepræsentanterne, hvor der bliver mulighed for løbende evalueringer og justeringer. Det skal samtidig bidrage til, at Gladsaxe fortsat kan rekruttere og fastholde velkvalificerede pædagoger i folkeskolen.
Den nye arbejdstidsaftale mellem Gladsaxe Kommune og BUPL er gældende frem til skoleåret 2021/2022.