Digitaliseringsstyrelsen har oprettet en ny hotline, som skal hjælpe borgere mod identitetstyveri ved at lave ét samlet kontaktpunkt.
1. juni 2021 oprettede Digitaliseringsstyrelsen en ny identitetstyveri-hotline, der skal hjælpe borgere, der har været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri.
En samlet indgang for ramte
Digitaliseringen af Danmark giver os mange muligheder, men gør os samtidig sårbare blandt andet i forhold til digitalt identitetstyveri. Tidligere har
borgere, der har oplevet identitetstyveri haft oplevelsen af at stå alene med problemet. Den nye hotline danner nu ét samlet sted, hvor berørte borgere kan få hjælp og rådgivning.
Borgere der har været udsat for eller har mistanke om identitetstyveri kan henvende sig telefonisk til hotlinen, der har åbent 365 dage om året. Der sidder medarbejdere klar, som kan give råd og vejledning om, hvad borgerne skal gøre, og hvem de kan kontakte.
Konkret hjælp
Hotlinen kan telefonisk hjælpe med:
- Hvordan borgeren kan stoppe misbruget.
- Hvad borgeren kan gøre for at komme videre.
- Hvem, der er relevante for borgeren at kontakte.
Hotlinen kan ikke overtage den enkelte sag, men kan skabe et overblik og telefonisk holde borgerne i hånden med blandt andet:
- Spærre NemID, oprette kreditadvarsel, anmelde til politiet, se i hændelseslog, undersøge om der er oprettet uønskede lån eller foretaget ændringer på NemKonto
- Rådgive om det videre forløb, herunder hvad borgerne skal gøre for at håndtere et eventuelt økonomisk tab
Kontakt
Har du været udsat for, eller har du mistanke om, at du er ramt af identitetstyveri, så kontakt den nye hotline på telefon 33 98 00 98 alle hverdage klokken 8.30-17 samt weekender og helligdage klokken 10-16.
På Digitaliseringsstyrelsens side om hotlinen kan du mere information om identitetstyveri og hotlinen, herunder kontaktinformation og åbningstider. Siden indeholder desuden omfattende viden om digital sikkerhed til borgere, virksomheder og myndigheder, herunder hvad man proaktivt kan gøre for at opnå en sikker digital adfærd.