Hovedstadens Letbane er nu gået i gang med at etablere det endelige vejareal med fortov, cykelsti, kørebaner og plads til letbane på Buddingevej. Det er en lokal milepæl efter mange ledningsomlægninger på strækningen.
Foto: Vejarealet bliver udvidet og fortov samt cykelsti skubbet ud mod siderne, så der er plads til letbanen i midten af vejen. Her foran Kvickly på Buddingevej.
Som en del af en større anlægsfase i letbanebyggeriet, er Hovedstadens Letbane nu gået i gang med at etablere den endelige udformning af fortov, cykelsti og kørebaner på Buddingevej mellem rundkørslen og Vadgårdsvej på siden mod Buddinge Station. Det sker efter en lang periode, hvor gravearbejder i forbindelse med ledningsomlægninger har været nødvendige.
Nu gøres vejen klar til letbanen
På en del af strækningen på Buddingevej er de forskellige ledningsejere (fx TDC, Novafos, Radius og Evida) blevet færdige med at omlægge ledninger ind mod Buddinge Station. Derfor er arealet overgået til Hovedstadens Letbanes entreprenør CG Jensen, der i februar begyndte at flytte fortov og cykelsti for at udvide vejarealet til kørebaner frem til sommeren 2021. Det betyder, at Gladsaxe får sit første stykke på Buddingevej med færdigt vejeareal.
Senere bliver vejarealet også etableret på den anden side af Buddingevej og på begge sider af Gladsaxe Ringvej. Arbejdet med at opbygge vejarealerne kommer til at foregå indtil slutningen af 2023 i Gladsaxe.
Byprojekter udfordrer altid
Det er altid udfordrende at bygge et stort projekt som en letbane i en by, hvor trafikken allerede kører, generne skal begrænses og forsyningsnettet skal være i funktion, så borgere og virksomheder hele tiden har fx el, gas, vand og internet. Letbanen skal køre i midten af vejen på sin rute og derfor skal selve vejarealet udvides, så der er plads. Inden da skal et stort antal ledninger i jorden flyttes, så man kan komme til dem i fremtiden i forbindelse med vedligeholdelse. Særligt på Buddingevej og Gladsaxe Ringvej foregår ledningsomlægningerne fortsat og vil vare til udgangen af 2022, men nu er der altså et stort fremskridt i projektets faser.
Blandt de første endelige vejarealer
Gladsaxe er en af de første ejerkommuner, hvor der bliver etableret endelige vejarealer i letbaneprojektet. Beboere og erhvervsområder vil opleve, at der bliver etableret vejarealer flere steder på Ring 3, inden selve sporene bliver lagt og kørestrømsmasterne bliver sat op inden 2024. Før Hovedstadens Letbane kan åbne, skal der naturligvis også bygges perroner og stationsforpladser. Selve letbanetogene, som er en moderne og gennemprøvet model fra tyske Siemens, skal også testes i cirka et år, før letbanen kan byde naboer, virksomheder, pendlere og andre rejsende med ombord i 2025.
Illustration: Vejforholdene før og efter Hovedstadens Letbane er anlagt.