Sprogmentor hjælper flersprogede SOSU-elever gennem deres praktik som et led i indsatsen for at få flere hænder til ældreområdet.
Alma Labajo Jorolan er en af de SOSU-elever, som har fået gavn af sprogindsatsen.
Uddannelserne til social- og sundhedshjælper og -assistent oplever i disse år en stigende interesse fra danskere med anden etnisk baggrund. Det har ført til et øget optag af to- eller flersprogede elever. Den sproglige barriere kan dog være med til, at flere af disse elever falder fra undervejs. Men et etårigt forsøg med at ansætte en sprogmentor, som skulle støtte eleverne under uddannelsen, har været så stor en succes, at Gladsaxe nu har valgt at ansætte en sprogmentor i en fast stilling.
Styrker elevernes sproglige selvtillid
De fleste uddannelser har mentorer tilknyttet på selve skolen. Men det særlige ved Gladsaxemodellen er, at den sproglige støtte sker ude praktikken, hvor eleverne møder borgerne og skal omsætte det teoretiske stof til praksis.
- Vi ved, at elever falder fra på grund af sproglige barrierer, og derfor er det en vigtig opgave at styrke elevernes sproglige selvtillid. Det kan for eksempel være en elev, som er frustreret over, at hun ikke kan udtale hånd, hud og hund, uden at de tre ord lyder fuldstændig ens. Det skaber en stor usikkerhed og tvivl, som vi målrettet arbejder for at mindske med denne indsats, siger sprogmentor Sara Louise Bruun.
Stor betydning for fastholdelsen
Sprogmentoren hjælper blandt andet eleverne med at forstå, hvordan fagudtryk bliver brugt i det daglige arbejde. Det virker både til at skabe en tryghed i praktikken og begrænse frafald på uddannelsen.
- Helt konkret ser vi, at eleverne har udviklet deres danske sprog i både tale, læsning og på skrift. Det giver et trygt fundament, der har bidraget positivt til elevernes faglige udvikling. En tillægsgevinst er, at vi oplever, at færre falder fra, siger Ingrid-Margrethe Thrane, der er uddannelsesansvarlig sygeplejerske på Rosenlund Plejeboliger.
En af de elever, som indsatsen er kommet til gavn, er Alma Labajo Jorolan, der er ved at uddanne sig til social- og sundhedsassistent.
- Når man har en sprogmentor i praktikken, er det med til at få en til at føle sig tryg. Jeg har blandt andet fået hjælp til grammatikken, som er vigtig, når man skal dokumentere, og jeg oplever, at mit sprog har fået et løft. Det er en stor glæde for mig, at der er sådant et tilbud, siger Alma.