En række 7. klasseelever fra folkeskoler rundt om i Gladsaxe går i disse uger sammen om at designe og bygge en bænk, som kunder og forbipasserende ved Buddinge Centret kan få glæde af.
Underviser, Marie Lytken Laursen, og 7. klasseelever fra Enghavegård Skole i snedkerværkstedet på GXU.
Eleverne har alle valgt faget Tømrer- og snedkerværkstedet i forløbet “Jobsnuseren”, der giver dem mulighed for at snuse til erhvervslivet i en uge.
I uge 12 var det så elever fra Enghavegård Skole, som kom på besøg i værkstedet på Gladsaxe 10. klasse og Ungdomsskole (GXU). Deres arbejdsopgaver var at samarbejde om at måle, skære og slibe det indvendige skelet til en bænk, som kommer til at blive udsmykket med verdensmålsfarverne. Skelettet består af genbrugstræ, og materialerne blev doneret af Bauhaus Gladsaxe.
Samarbejde og kommunikation i fokus
Lige netop samarbejde er faktisk et nøgleord på Tømrer- og snedker-jobsnuserforløbet, hvis man spørger underviser, Marie Lytken Laursen:
- Det er en fælles opgave at komme i mål med at få bygget den her bænk, så der er rigtig meget samarbejde og kommunikation i det, hvilket også minder om, hvordan man vil gøre det på et værksted, fortalte hun.
Ud over at prøve kræfter med at bygge bænken, så fik eleverne også snuset til hverdagens andre opgaver på værkstedet. Blandt andet skulle de samarbejde om at bære de leverede materialer ind i værkstedet ved at bruge palleløftere. Mikkel fra 7. klasse på Enghavegård Skole er glad for denne arbejdsform:
- Jeg har sløjd som valgfag, men det er som om, at vi her skal være endnu mere præcise i vores beregninger af mål. Jeg kan helt klart bedre lide at bygge frem for at skulle designe bænken. Jeg kan godt lide, at vi får konkrete opgaver, og jeg kunne godt se mig selv lave sådan noget i fremtiden, sagde Mikkel.
Det var også det indtryk, som underviser, Marie, stod tilbage med efter undervisningsholdet i uge 12 havde været på besøg:
- Det har været nogle meget engagerede elever den her uge med godt gåpåmod, og jeg fornemmer, at de faktisk synes, at det er sjovt at bygge noget, som skal stå ude i den virkelige verden, lød det fra hende.
Forventes at stå klar efter sommerferien
Bænken i verdensmålsfarver forventes at stå klar efter sommerferien. Alle elever, som har været med til at designe og bygge den, vil blive krediteret med deres navn på et skilt ved siden af bænken. Herunder kan du se en prototype, som eleverne lavede i den indledende fase af projektet:

Erhvervslivet skal ind i undervisningen
I Gladsaxe Kommune arbejder vi tæt sammen om at få erhvervslivet ind i undervisningen samt at få eleverne ud og opleve arbejdspladser og jobmuligheder. Det giver en god kobling mellem undervisning og den omkringliggende verden, det giver eleverne et stærkt udsyn omkring mulighederne efter folkeskolen, og så giver det virksomhederne mulighed for at inspirere den fremtidige arbejdskraft og få input og sjove oplevelser i det daglige arbejde.
Jobsnuseren i Gladsaxe er et unikt forløb for alle kommunens 7.-klasser, som i mindre hold i en uge har et erhvervsrettet undervisningsforløb.
Indsatsen på 7. årgang er utrolig vigtig, fordi den giver mulighed for at introducere eleverne til fag og brancher, inden de skal træffe deres uddannelsesvalg. Derfor har Jobsnuserholdene en lang række samarbejdsvirksomheder, som bl.a. stiller opgaver til eleverne, inviterer på virksomhedsbesøg eller laver oplæg i undervisningen.
Vil I være med til at skabe fremtidens faglærte?
– så engagér jer i vores skole-virksomhedssamarbejde i Gladsaxe.
Eller kontakt: Andreas Fatum, Erhvervsplaymaker i Gladsaxe Kommune. Tlf.: 23702680 eller mail: [email protected]