185 borgere har svaret på en borgerundersøgelse om Gladsaxe service under corona. Svarene peger i flere retninger, hvor de samme tiltag ofte beskrives både positivt og negativt.
Siden 11. marts 2020 har den kommunale service været mere eller mindre påvirket af corona-restriktioner i takt med løbende udmeldinger fra sundhedsmyndigheder og regering.
Hvordan har borgerne oplevet kommunens service under corona, er der blevet spurgt om i en spørgeskemaundersøgelse til borgerne i Gladsaxe – og 185 borgere har svaret.
Vi skal lære af besvarelserne
- Jeg vil gerne takke de borgere, der har taget sig tid til at svare. Borgerne beskriver både negative og positive oplevelser, som vi vil inddrage i drøftelserne af vores service fremover. Målet er, at vi skal lære af de erfaringer, vi har fået, så vi kan være bedre forberedte på eventuelle fremtidige krisesituationer. Der er ingen tvivl om, at coronanedlukning og tilpasning til restriktionerne er udfordrende for en stor organisation som en kommune, men det er også min fornemmelse, at vi bliver stadig klogere på, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, siger borgmester Trine Græse.
Undersøgelsen angår alle kommunens områder: skoler, dagtilbud, unge, kultur, teknik og miljø osv. Det betyder, at der er meget få besvarelser inden for nogle områder. Nogle af de områder, der er flest besvarelser på, er skole (55 borgere), dagtilbud (33 borgere), kultur, fritid og idræt (65 borgere), teknik og miljø, herunder genbrugsstationen (33 borgere).
Svært med entydige konklusioner
Dykker man ned i besvarelserne kan man se, at samme tiltag ofte både beskrives både positivt og negativt.
Nogle siger fx, at små børnegruppe gav god trivsel, mere ro og nye relationer. Omvendt mener andre, at børn i mindre grupper skabte et savn efter dem, man ikke måtte lege med.
Der er også både positive og negative oplevelser omkring de online-tilbud og digitale tjenester, der er blevet udviklet inden for mange områder. Online-tilbud giver øget fleksibilitet og tilgængelighed fx click and collect-ordning på bibliotekerne og rådgivning fra Familieafdelingen på Teams opleves også positivt.
Fjernundervisning i skolerne bliver også af nogle opfattet som positivt med færre forstyrrelser og mindre ventetid for eleverne. Omvendt beskrives det også, at fjernundervisningen kan opleves langtrukken og ensformig og som noget, der forudsætter, at der er en voksen hjemme, der kan hjælpe eleven.
- Det er svært at konkludere noget entydigt ud fra undersøgelsen, idet man kan se, at der ofte er både en for- og en bagside ved de nye tiltag. Dog vil vi fx kigge nærmere på nogle af de online-tilbud og digitale erfaringer, der er gjort under corona. På det område har der været en eksplosiv læringskurve, siger borgmester Trine Græse.
Borgerundersøgelsen er gennemført i perioden 27. september til 20. oktober 2021 og ligger på hjemmesiden (pdf).