Børn og forældre på Bagsværd Skole samledes til en time i spil, leg og matematikkens tegn.
- Nej, hov, jeg sidder jo og kigger i dine kort, det må man da ikke, lød det grinende fra en mor, der sammen med sin søn spillede et spil med gamle bilkort. De to var onsdag den 29. januar, sammen med mange andre forældre og elever fra 0. klasse, samlet i Bagsværd Skoles kantine en sen eftermiddagstime til spil, hygge, sjov og matematik.
Det er tredje år i træk, at Bagsværd Skole inddrager de yngste elevers forældre i arbejdet med matematik. Tre gange om året inviteres der til Familiematematik, et initiativ, matematikvejleder og lærer Anne-Christine Weber står bag.
- Jeg vil gerne give forældrene ideer til på en sjov, hyggelig og spændende måde at integrere matematik i hverdagen, så de kan være med til at styrke børnenes matematikforståelse, uden at det føles som en byrde, fortæller Anne-Christine Weber, der oplever, at forældrene gerne vil hjælpe deres børn, men at de ofte mangler både ideer og tid.
- Til Familiematematik får de inspiration til at integrere matematik i de hverdagsaktiviteter, de allerede laver med deres børn, siger Anne-Christine Weber.
Se billeder under artiklen.
Det sociale er vigtigt
Rundt på bordene i den store kantine kunne deltagerne vælge mellem mange forskellige spil - terninger, centicubes, Lego, kortspil og meget mere. Til hvert spil fulgte en vejledning og en kort beskrivelse af de kompetencer, pågældende spil var med til at styrke - for eksempel: ”Her trænes talsymboler, addition med små tal og selvkontrol/ikke blive for ivrig, men at kunne stoppe op.”
Der blev spillet på livet løs, både i mindre og større grupper.
- Det er en rigtig fin anledning til at være sammen med vores børn og de andre børn og forældre om noget socialt, og samtidig er jeg glad for, at det bare er en time, for børnene er selvfølgelig lidt trætte her om eftermiddagen, siger Patrick Rosenqvist, der er kommet sammen med sin datter.
Camilla Nielsen har også en datter i 0. klasse, og hun er ligeledes glad for tilbuddet.
- Vi får god inspiration til aktiviteter og spil, vi kan bruge derhjemme, og det er hyggeligt at lære de andre forældre at kende og få indblik i børnenes skole, fortæller hun.
Matematik i dagligdagen
Ud over workshoppen Matematik, spil og leg inviteres forældre og børn i 0. klasse i løbet af et skoleår til henholdsvis Matematik i køkkenet og Matematik på tur. På sidstnævnte workshop får deltagerne gode ideer til at lege med matematik, når de går en tur sammen. For eksempel at lægge tallene på nummerplader sammen eller at tælle, hvor mange 2-taller, de møder på deres vej.
Børnene lærer mere og bedre, når matematik bruges undersøgende og problemløsende i mange forskellige sammenhænge og ikke kun i skolen. På workshopsene får forældrene enkle, konkrete ideer til at bruge matematikken og tænke den naturligt ind, når de er sammen med deres børn.
- Børn har som udgangspunkt en stor nysgerrighed på verden omkring dem. De motiveres af, at matematikken kobles på deres hverdag, og at de rent faktisk kan bruge den til at lære nyt eller løse en udfordring, siger Anne-Christine Weber.
Efter en hyggelig og sjov time ved spillebordene var det tid til at takke af. Med sig hjem fik familierne et inspirationshæfte med ideer til sjove, hyggelige aktiviteter, der er nemme at gå til, og som styrker børnenes matematikforståelse.