Tak for en god og inspirerende aften til foreningsmødet.
Her kan ses vinderne af ungdomsleder- og kulturlederprisen.
Vinderen af ungdomslederprisen blev Randi Mørck
Vinderen af kulturlederprisen blev Arne Fogt
Har I et projekt, som I mangler penge til? Indtil udgangen af 2019 kan alle foreninger i Gladsaxe få et log-in til fonde.dk (kun et login pr. forening) og benytte databasen til at finde oplysninger om fonde, og få tips og tricks til fundraising.
Hvad er fonde.dk?
Fonde.dk er et online værktøj, der støtter arbejdet med fundraising i såvel foreninger som offentlige og private virksomheder. Sitet indeholder bl.a. Danmarks største og mest avancerede online database med oplysninger om fonde, puljer, legater og andre tilskudsprogrammer fra Danmark, Norden, EU m.fl.
Alle interesserede foreninger og kommunale medarbejdere skal sende en mail til info@fonde.dk og i emnefeltet skrive "Gladsaxe Kommune", samt oplyse jeres fulde navn og navn på forening/forvaltning/institution. I vil så blive oprettet som licensbruger og få tilsendt login og vejledning til fonde.dk
Læs mere på fundraiseren.dk eller gå direkte til fonde.dk
Fundraising hos FDF Buddinge
FDF Buddinge har haft og har stadig stor gavn af brugen af Fonde.dk.
Sidste år (2018) søgte vi forskellige fonde om tilskud til etablering af en shelter - et projekt til DKK 222.000,-.
Et projekt som vi kun kunne gennemføre med tilskud fra andre. Vi fandt vha. den rigtigt gode søgefunktion på fonde.dk frem til ni fonde.
Vi søgte om tilskud hos disse fonde, og vi fik støtte fra tre fonde på DKK 200.000,-, og projektet blev gennemført i foråret 2019.
På Fonde.dk kan man gemme en liste over interessante fonde og via denne liste kan man hurtigt og nemt få en introduktion til fondenes betingelser og ansøgningsprocedure. Næste projekt er udskiftning af vores køkken i hytten Egemosen – et projekt til DKK 230.000,-.Vi søger om tilskud på DKK 107.000,-, idet vi har fået tilsagn om støtte fra Gladsaxe Kommune for resten.
Vi har søgt seks fonde, hvoraf de tre er nye fonde i forhold til tidligere. På fonde.dk har vi igen udnyttet den gode søgefunktion til at finde de mest relevante fonde i forhold til vores projekt.
Vi har efterhånden fået et godt kendskab til de forskellige fonde, og er blevet bedre til at målrette vores indsats.
Med fonde.dk har vi fået mod at søge tilskud til telte til en tur til Norge og nye store projekter omkring vores hytte.
Alle foreninger, der modtager tilskud fra det offentlige skal have CVR-nummer + tilknyttet Nemkonto for at kunne modtage tilskud og post fra os. Foreningen skal selv sikre sig adgang til sin digitale post, ved brug af Nem-ID. Læs mere her: www.virk.dk/postkasse
Hvorfor skal foreninger have CVR-nr., NemID og Digital post?
CVR-nr. benyttes som identifikation af din forening, og alle udbetalinger fra det offentlige vil kun blive udbetalt til den Nemkonto, der er tilknyttet.
CVR-nr. bruges til at identifisere foreningen, når vi sender regninger til jer. For eksempel hvis I skal betale gebyr for at benytte lokaler udenfor normal åbningstid.
Foreningen skal benytte Nem-ID for at bruge sin net-bank løsning og for at kunne læse sin digitale post.
Sådan foregår det:
- Foreningen skal registrere sig på http://www.virk.dk (her fås CVR nr.)
- Foreningen skal kontakte sit pengeinstitut, og bede om at foreningskontoen skal registreres som Nemkonto. (CVR nr. skal oplyses til banken)
- Foreningen skal kontakte Gladsaxe Kommune og oplyse sit CVR nr. Send mail til kultur@gladsaxe.dk
- Foreningen skal rekvirere et Nem-ID (virksomhed/medarbejder signatur) på www.virk.dk/postkasse
Et par gode råd
- Når foreningen modtager en anmodning om at bekræfte sit CVR-nummer, så skal I sørge for, at det sker inden den angivne tidsfrist. Hvis CVR-nummer udløber, skal foreningen rekvirere et nyt nummer og sørge for at underrette bank, kommune m.fl. Modtager I tilskud fra andre offentlige myndigheder, skal de ligeledes have besked.
- Når foreningen skal gøre sig klar til at modtage digital post, oprette NemID osv. findes gode (video)-vejledninger på virk.dk : http://www.virk.dk
- Bibliotekerne afholder kurser og er behjælpelige i forhold til at gøre alle foreninger digitale.
- Du kan også læse mere om Digital Post.
Tilskudsregnskab
Foreninger og aftenskoler, der modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, skal hvert år aflægge regnskab, der viser, hvordan tilskuddet er blevet brugt.
Regnskabsskema
Regnskabsskema og vejledning udsendes i februar måned. På skemaet er fortrykt de udbetalte tilskud for regnskabsåret.
Underskrifter og revision
Regnskabsskemaet skal underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen. Regnskabet skal ligeledes være revideret og underskrevet af en revisor. Ved et samlet tilskud på 500.000 kr. og derover, skal revisoren være registreret eller statsautoriseret. Ved et samlet tilskud under 500.000 kr. skal revisoren blot være foreningsvalgt.
Indsendelsesfrist
Indsendelsesfristen er senest den 28. februar til Børne- og Kulturforvaltningen.
Stikprøvekontrol
Børne- og Kulturforvaltningen udtager enkelte foreningers regnskaber til stikprøvekontrol.
Alle foreninger skal indhente børneattest hos politiet for ledere, trænere, frivillige og andre i foreningen, der beskæftiger sig med børn under 15 år.
Det er et krav at indhente børneattesten digitalt. Foreningerne slipper så for at sende børneattester i papirformat.
Hvad er en børneattest?
Børneattesten er navnet på den særlige straffeattest, hvor man kun får oplyst om en person er straffet efter de bestemmelser i straffeloven, som vedrører seksuelle forhold til børn under 15 år. Børneattesten indeholder ikke oplysninger om eksempelvis tyveri, spirituskørsel og lignende.
Hvis kommunen får information om, at foreningen ikke indhenter børneattester, vil tilskud og lokaler blive taget fra foreningen.
Læs mere i pjecen Børneattester i foreningerne, hvor du kan se Gladsaxe Kommunes anbefalinger.
På politi.dk ligger der vejledning og direkte link til børneattesten.
Forebyggelse - en attest alene gør det ikke
Børneattesten skal betragtes som et supplement til foreningens øvrige tiltag for at forebygge seksuelle krænkelser af børn og unge. Tag en snak i bestyrelsen om, hvordan I etablerer et trygt miljø i jeres forening, for både børn og voksne.
Mange foreninger i Gladsaxe har arbejdet med emnet, så hvis I er usikre på, hvordan I skal gribe det an, kan det være en hjælp at høre, hvordan andre har gjort. Kontakt os gerne, hvis I vil have ideer og en snak om, hvordan I kan drøfte emnet i bestyrelsen.
Foreningens leveregler
Udgangspunktet for levereglerne kan være en evaluering af skrevne og uskrevne regler i foreningen. Det kan tage udgangspunkt i konkrete emner som f.eks. overnatning, badning og omgangstone i foreningen.
Levereglerne skal både sikre, at der ikke opstår seksuelle krænkelser af børn og unge i foreningen, men kan også være med til at sikre, at der ikke opstår situationer, hvor voksne i foreningen bliver mistænkeliggjort. Med klare retningslinjer for omgang i foreningen, og hvordan en mistanke håndteres, kan dette forebygges.
Hvis mistanken opstår i foreningen, så kontakt Gladsaxe Kommune. Vi har en specialistgruppe vedrørende mistanker om seksuelle krænkelser af børn og unge, der kan træde til.
Har din forening lyst til at stå for en eller flere sommerferieaktiviteter for børn i ugerne 27 til 32?
Tilmelding af instruktør til Plan2Learn
Foreningen skal kontakte Kultur, Fritid og unge og oplyse, hvilke instruktører som skal have adgang til Plan2Learn, der er vores tilmeldingssystem.
Bemærk: Alle instruktører skal være fyldt 15 år og mindst 1 instruktør skal være fyldt 18 år.
I Plan2Lean skal instruktørerne trække deltagerlister, når børnene er tilmeldt.
Fra den 25. maj 2018 vil alle foreninger være underlagt nye regler omkring behandling af personoplysninger (EU’s persondataforordning). Gladsaxe Kommune vil med denne mail give alle mulighed for at hente information om, hvordan foreningen skal forholde sig. Nedenstående materiale er anbefaling fra Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), og er relevant for alle typer foreninger.
Gladsaxe Kommunes juridiske afdeling understøtter denne anbefaling, men gør særligt opmærksom på, at materialet løbende opdateres, hvilket foreningerne skal være opmærksomme på. Læs mere om det her. under punktet "Persondata"
Vi har fået henvendelse fra foreninger om, hvad de skal gøre i forhold til adgangsbrikker til idrætsanlæg, skoler mv. og ansøgninger om trænertilskud (da begge indeholder CPR-nummer på brugeren). Vi vil vende tilbage med information om disse og evt. andre praktiske konsekvenser af de nye regler.
I henhold til Folkeoplysningslovens § 35 a skal Byrådet offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov eller regler fastsat i medfør heraf.
Liste over foreninger, der har fået tilskud i 2018.
Liste over foreninger, der er tildelt lokaler i sæson 2019-2020 (kommer senere).