Diverse praktiske informationer
Viceværten kan hjælpe med
Viceværten kan evt. hjælpe med
- at reparere eller udskifte fx blandingsbatteri, bruser eller wc-bræt
- toiletter der stopper til, løber eller ikke vil skylle
Viceværten hjælper ikke med
Viceværten har kun ansvar for at vedligeholde den del af boligen, du ser ved indflytningssynet. Du skal derfor selv male, sætte lamper (der ikke er fastmonteret ved start), billeder og nye gardiner op og lignende. Du kan også vælge at betale en håndværker for at udføre det praktiske arbejde.
Hvis du laver brud på installationer, glas og kumme, skal du selv dække udgifterne til at få repareret dem igen af en håndværker. Da viceværten har overblik over diverse installationer, er det derfor vigtigt, at du kontakter denne, inden du begynder at bore.
Kontakt til viceværten
Hvis du har brug for viceværtens hjælp, skal du kontakte en medarbejder, som herefter laver en aftale med viceværten, hvis det er nødvendigt at bruge vedkommende.
Det er din bolig, og du bestemmer, hvordan du vil bo og indrette dig.
Vi hjælper dig med, at du får ryddet op i din bolig - i samarbejde med dig.
Vi anbefaler, at der er navn i dit tøj eller på andre vigtige ting for at mindske risikoen for, at dine ting bliver væk.
Hvis du har værdifulde ting, bør du bruge din værdiboks i boligen til at låse dem inde.
Derudover anbefaler vi dig, at du har en indboforsikring (se nedenfor), selvom den som udgangspunkt ikke dækker udgiften til nyt, hvis du glemmer eller taber ting.
Der er ikke krav om, at du har en forsikring, men du er ikke dækket af andre forsikringer, når du bor i et af vores botilbud. Vi anbefaler derfor, at du vælger en forsikring for både indbo og ansvar.
Flere borgere, der bor i GHT's botilbud, benytter Handi Forsikring, der er et forsikringssamarbejde mellem Codan og LEV.
Ja, du må gerne have overnattende gæster, men informer meget gerne medarbejderne, så de ved det. Og husk at tilmelde gæsten til mad i god tid, hvis din gæst vil spise med.
Tal med den daglige leder om dine muligheder for selv at holde kæledyr, hvis du er interesseret i det.
Gæster og hunde
Dine gæster må godt medbringe hunde i din bolig og udendørs.
Mulighed for besøgshund
Hvis du har lyst, kan du blive tilknyttet den gratis ordning med TrygFondens Besøgshunde.
Internet
Der er gratis trådløs internetforbindelse i hele botilbuddet, som du er velkommen til at benytte. Kvaliteten af forbindelsen kan dog variere.
Hvis du ønsker en stabil eller en fast opkobling til internettet, står du selv for at få det oprettet i din bolig.
Du skal selv betale udgifter til frisør, egenbetaling af medicin, tøj, ansvars- eller indboforsikring mv., som ikke er omfattet af kommunens afgørelse om støtte til dig.
Botilbuddene har et begrænset antal busser og biler til rådighed. Disse kan bruges til kørsel forbundet med fælles aktiviteter, eller kørsel i forbindelse med besøg hos læge, tandlæge, hospitaler mv.
Hvis du skal til læge, tandlæge, hospitalet mv., og der ikke er en ledig bus/bil eller en medarbejder med kørselstilladelse, skal du selv betale for alternativ kørsel.
Kørsel til og fra dagtilbuddet
Hvis du bevilliges kørsel til og fra dagtilbuddet, er det dagtilbuddet, der sørger for kørsel.
Kørsel ved fritidsaktiviteter eller familiebesøg
Hvis du har brug for kørsel til og fra fritidsaktiviteter eller familiebesøg, kan du ikke benytte botilbuddets køretøjer, men skal i stedet selv betale for kørsel.
Mulighed for tilskud til kørsel
Enkelte kommuner giver tilskud til kørsel. Her kan medarbejderne i dit botilbud søge din hjemkommune om bevilling af flextrafik.
Der er normalt ikke mulighed for at søge tilskud til kørsel til speciallæger.
Hvis Gladsaxe Kommune er din betalingskommune, kan du læse mere om dine muligheder for tilskud til kørselsordning her.