Du og din familie kan få hjælp af familieafdelingen, hvis du har behov for råd og vejledning eller støtte. Her hjælper socialrådgivere familier, hvor enten familien selv eller skole/daginstitution oplever, at barnet/den unge ikke trives. Du er meget velkommen til at kontakte os og få råd og vejledning om dine/jeres muligheder for at få støtte.
Skriv til os på familie@gladsaxe.dk eller ring til 39 37 54 10.
Læs mere om vores tilbud herunder.
Hvis du og din familie oplever vanskeligheder, der kræver støtte udover disse tilbud, kan socialrådgiveren på baggrund af et afklaringsnotat eller en børnefaglig undersøgelse, sammen med dig og familien finde frem til relevant hjælp. Socialrådgiveren visiterer til relevant tilbud i henhold til Serviceloven § 52. Læs mere om serviceniveauer og afgørelsesfrister.
Gladsaxe Kommune er frikommune på det børnesociale område frem til 2020. Du kan derfor opleve, at afdelingen arbejder anderledes. Læs mere om Frikommuneforsøg.
Grupper for nybagte forældre
Familieskolen & familiestuen
Familieskolen- og stuen er tilbud til børn, der har vanskeligheder i henholdsvis skolen eller børnehaven på grund af adfærds-, trivsels- eller følelsesmæssige udfordringer.
Et forløb her kan hjælpe barnet til, at trives bedre i sin skole eller børnehave samt i hverdagen generelt. Forløbet kan derfor enten foregå i skoletilbuddet (Familieskolen) eller i børnehavetilbuddet (Familiestuen).
Hjælp fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, i daglig tale PPR, er en tværfaglig enhed i Gladsaxe Kommune under Familie og Rådgivning i Børne- og Kulturforvaltningen. Medarbejderne i PPR er psykologer, talehørekonsulenter, ressourcekonsulenter med lærer -eller pædagogbaggrund, specialpædagoger, flersprogsvejledere, læsekonsulent og ergoterapeut.
PPR’s kerneopgave er at understøtte udsatte børn og unge i alderen 0-18 år i forhold til at sikre en optimal udvikling, trivsel og læring. Derfor yder vi rådgivning og vejledning både til børnene, de unge og deres forældre, og til de professionelle, der bidrager til deres trivsel og udvikling. Formålet er at bistå børnene og de unge i deres udfordringer og fremme deres lærings- og udviklingsmuligheder i deres almene, lokale miljø.
PPR indgår i det tidlige og forebyggende tværfaglige samarbejde på børne- og ungeområdet og arbejder tæt sammen med barnet eller den unge selv samt deres forældre og dagtilbuddet eller skolen. Derudover samarbejder vi med UU -og SSP-vejledere, Sundhedsplejersker, rådgivere fra Familieafdelingen, behandlere fra Udførerafdelingen, Jobcentret, almenpraktiserende læger og Børne- og Ungdomspsykiatriske afdelinger.
PPR´s personale er inddelt i 9 teams, der hver er tilknyttet et skoledistrikt og et børnehusområde, og som betjener både skole og dagtilbud, incl. dagplejen og privatskoler. Alle teams har medarbejdere fra hver af de nævnte faggrupper i PPR, så de mange fagligheder kan bidrage til en helhedsorienteret og nuanceret tilgang til barnet og/eller gruppen i alle distrikterne.
Henvendelse til barnets PPR-team kan ske gennem dagplejen/børnehuset/skolen eller direkte på mail/ telefon.
Retningslinjer
PPRs medarbejdere er underlagt tavshedspligt og samtaler med os er fortrolige, medmindre vi får viden om kriminalitet, vold eller andre forhold, som vi har pligt til at videregive. Der kræves samtykke fra forældremyndighedsindehaver til, at PPR kan arbejde med et konkret barn eller en ung under 15 år. PPR har pligt til at føre ordnede notater under barnets cpr.nr. og til at gemme notaterne i et sikkert IT-system. Der kan altid begæres aktindsigt i hele sagen af forældremyndighedsindehaver.
PPR kan give vejledning til professionelle og borgere uden samtykke fra forældre, når det ikke drejer sig om et konkret barn.
Sagsbehandlingstider i Familieafdelingen
Fristerne er fastsat i henhold til retssikkerhedslovens § 3 stk. 2.
Der kan være situationer, hvor den angivne tidsfrist ikke kan overholdes. Årsagen kan være, at der f.eks. skal indhentes statusattest fra læge eller andre nødvendig oplysninger fra borger eller tredjepart med deraf følgende behov for partshøring.
Hvis fristen ikke kan overholdes, vil Familieafdelingen enten skriftligt eller mundtligt orienterer borgeren om, hvornår en afgørelse kan forventes.
Fristerne angiver, hvornår afgørelsen skal være truffet og ikke hvornår hjælpen sættes i gang.
De samme sagsbehandlingsfrister gælder også sager, der hjemvises af Ankestyrelsen. Fristen regnes fra modtagelsen af Ankestyrelsens afgørelse. Med modtagelse menes, når sagen er blevet tilgængelig for kommunen.