Støtte til familier med børn og unge med funktionsnedsættelse
Familier med børn under 18 år, der har betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller en indgribende kronisk eller varig lidelse, har forskellige muligheder for at få støtte.
Du kan få dækket nødvendige merudgifter, hvis du har et barn med nedsat funktionsevne, som bor og bliver forsørget i hjemmet. Det betyder, at barnet skal bo hos jer som forældre eller hos andre pårørende. Hvis dit barn er anbragt uden for eget hjem, f.eks. i familiepleje eller på en døgninstitution, kan du ikke modtage merudgiftsydelse.
Selvom dit barn har nedsat funktionsevne, er det ikke sikkert, at du er berettiget til dækning af merudgifter. Du kan få dækket nødvendige merudgifter, som du har i forbindelse med dit barns forsørgelse, når dit barn har en:
- betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
- indgribende kronisk lidelse eller
- indgribende langvarig lidelse.
Merudgiften skal være en konsekvens af barnets nedsatte funktionsevne, og dine samlede merudgifter skal overstige minimumsgrænsen på 4.848 kr. pr. år (2018).
Du har mulighed for at få kompensation for tabt arbejdsfortjeneste til at passe dit barn, hvis:
- dit barn er under 18 år og har en nedsat funktionsevne eller en alvorlig lidelse, og
- det er nødvendigt, at du passer barnet og derfor ikke kan arbejde som hidtil.
Du eller barnets anden forælder kan være berettiget, også selv om I ikke lever sammen. Andre nærtstående, som barnet bor sammen med, kan også komme i betragtning.
Skole- og botilbud
Skolen ved Radiomarken er Gladsaxe Kommunes dagbehandlingstilbud til børn i alderen 10 til 16 år. Skolen er et undervisnings- og behandlingstilbud til normaltbegavede børn, der af forskellige årsager ikke kan gå i den almindelige folkeskole.
På skolen er der plads til 18 elever, der er fordelt på to afdelinger. Personalet består af i alt 8 lærere og socialpædagoger og en husfaglig medarbejder.
Undervisningen
På Skolen ved Radiomarken undervises i Folkeskolens fagrække. Undervisningen tilrettelægges således, at den understøtter den enkelte elevs aktuelle behov. Eleverne møder dagligt 8.30 til 14.30. Læringen foregår hele dagen. Vi betragter således også spisesituationer og frikvarterer som vigtige dele af læringen.
Vi følger Gladsaxeskolernes ferieplan.
Radiomarken arbejder tæt sammen med Familieafdelingen, PPR, Sundhedsplejen og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Værdier i det pædagogiske læringsmiljø er:
- At alle elever har ressourcer
- At eleven på sigt skal deltage i skole-, uddannelses og fritidstilbud inden for almenområdet
- At alle elever har et ansvar i forhold til egne handlinger
- At eleven opnår faglige og sociale succeser
Visitation
Familieafdelingen, i samarbejde med PPR, visiterer eleverne til Radiomarken.
Initiativet til en indstilling kan komme fra forældre, lærere, skoleledere, PPR eller Familieafdelingen.
Beliggenhed, kontakt og transport
Skolen ligger på Bagsværdvej 138 tæt ved naturskønne omgivelser. Vi har Hareskoven, Bagsværd Sø, Lyngby Sø og Furesø som naboer.
Skolen kan kontaktes på telefon 40 27 65 26.
Der er gode muligheder for offentlig transport eller cykel til Radiomarken.
Bokollegiet Pilegården er et kollegielignende opholdssted for unge mellem 15 og 23 år, der anbringes uden for hjemmet.
Hvem bor her?
Målgruppen er unge mellem 15 og 23 år, der har brug for støtte til botræning, selvstændiggørelse og fastholdelse af uddannelse eller beskæftigelse. Pilegården har plads til ni unge, der alle har deres eget værelse. Pilegårdens beboere betaler husleje og står selv for de daglige udgifter. De unge, der bor på Pilegården, får støtte og hjælp til at kunne forsørge sig selv og have en selvstændig tilværelse i egen bolig. I nogle tilfælde arbejdes der med, at den unge skal tilbage og bo hos sin familie.
Pilegårdens indsats har to kerneområder:
1. Botræning
Du får støtte og hjælp til at tage ansvar for og leve op til de krav, der stilles i forhold til et liv i egen bolig. Det sker gennem socialpædagogisk støtte og praktisk pædagogisk vejledning, herunder samtaler. Der er fokus på din individuelle udvikling, ressourcer og udfordringer, herunder sociale kompetencer, økonomi, husholdning, hverdagsrutiner, egen hygiejne, kontakt til det offentlige samt relationer til familie og netværk.
2. Uddannelse og beskæftigelse
Som beboer på Pilegården skal du være indstillet på at indgå i uddannelse eller beskæftigelse eller forberedelse til dette. Pilegården arbejder målrettet med at motivere til og fastholde din opstart på og tilknytning til uddannelses- eller arbejdsmarkedet. Pilegården søger, sammen med dig, en dialog med uddannelsessteder, UU-vejledere, Ungeenheden og andre relevante samarbejdspartnere i dit netværk. Således støtter vi dig bedst muligt på uddannelsesstedet, arbejdspladsen og i det civile liv, og på denne måde ønsker vi at sikrer din generelle læring, trivsel og udvikling.
Pilegårdens ønske er at engagere dig i at skabe en forandring i eget liv. Vi følger løbende op på denne forandring sammen med dig via daglig dialog, faste udviklingssamtaler og Feedback Informed Treatment (FIT).
Hvordan kommer du i kontakt med Pilegården?
En anbringelse på Pilegården sker efter henvisning fra Familieafdelingen. Du vil altid inden en indflytning på Pilegården, blive inviteret på besøg først, hvor du sammen med din rådgiver i Familieafdelingen og evt. familie eller andet netværk, vil høre nærmere om Pilegården og det vi kan gøre for at støtte dig bedst muligt.
Pilegården kan kontaktes på telefon 21 56 97 22.
Specialundervisning
Skal dit barn have specialundervisning eller specialpædagogisk bistand, skal der ansøges om dette hos PPR's visitationsudvalg.
Børnesprogscentret
Børnesprogscentret er et undervisningstilbud både for førskolebørn med sproglige vanskeligheder, udtalevanskeligheder eller stammen og skolebørn, der stammer.
Børnesprogscentret har tre gruppetilbud:
- Sproggrupper
- Fonologigruppe
- Stammegrupper
Visitation
PPR-distriktets talehørekonsulent vurderer, om barnet er i målgruppen til de enkelte gruppetilbud. I samarbejde med forældre, børnehus/ skole og eventuelt andre relevante fagpersoner fra PPR besluttes det, om der søges en plads i en af grupperne.
Selve visitationen af børnene foretages af visitationsudvalget. Det er obligatorisk med en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) i forbindelse med ansøgning til sproggrupperne, og der kan også være behov for en PPV i forbindelse med ansøgning til fonologigruppe eller stammegruppe.
Der er frist for ansøgning til visitation to gange årligt henholdsvist midt maj og midt november. For stammegruppe for skolebørn er der visitation én gang årligt midt maj.
Prøveperiode
Alle børn påbegynder perioden i Børnesprogscentret med en prøveperiode på en måned for at sikre, at de trives og profiterer af tilbuddet.
Personale
Alle grupperne varetages af to talehørekonsulenter. Psykolog og ergoterapeut er tilknyttet alle grupperne og kan inddrages til sparring ved behov.
Sproggrupperne er målrettet førskolebørn med sproglige vanskeligheder.
Tilbuddet retter sig mod børn, der har svært ved at tilegne sig og forstå sproget og/eller udtrykke sig sprogligt. Gruppen består af højest seks børn i alderen fire til seks år.
Indhold
I sproggrupperne arbejdes der med at udvikle barnets sproglige og kommunikative kompetencer, herunder sprogforståelse, ordforråd, sætningsopbygning, udtale med mere.
Tilbuddet består af gruppeundervisning to formiddage om ugen samt sideløbende individuel undervisning med barn og forældre. Der er også vejledning til forældre og børnehus samt et pædagogkursus i Børnesprogscentret.
For at barnet får det største udbytte af tilbuddet, skal forældre og børnehus deltage i både et handleplansmøde og et afsluttende statusmøde i Børnesprogscentret. Desuden er det vigtigt, at en pædagog fra barnets gruppe deltager i kurset i Børnesprogscentret.
Varighed
Forløbet strækker sig over cirka 15 uger.
Sproggruppe A har gruppeundervisning tirsdag og onsdag formiddag.
Sproggruppe B har gruppeundervisning torsdag og fredag formiddag.
Praktiske informationer
Børnene afleveres af deres forældre i Børnesprogscentret mellem klokken 7.40 og 8.00.
Børnene får frugt og brød om formiddagen.
Børnene køres med bus tilbage til deres børnehus klokken 11 og spiser frokost der.
Fonologigruppen er målrettet førskolebørn med fonologiske vanskeligheder (udtalevanskeligheder) og eventuelt begrænset lydlig opmærksomhed.
Gruppen består af fire eller fem børn i alderen fire til seks år.
Indhold
I fonologigruppen får barnet dels redskaber til at forbedre egen udtale, dels styrket sin lydlige opmærksomhed. Tilbuddet består af gruppeundervisning samt individuel undervisning med barn og forældre. Det er væsentligt for det samlede udbytte, at der følges op på undervisningen hjemme.
Forløbet afsluttes med en statussamtale i Børnesprogscentret, hvor forældre, børnehus og lokal talehørekonsulent deltager.
Varighed
Undervisningen strækker sig over cirka syv uger.
Der er gruppeundervisning mandag formiddag og individuel undervisning
med barn og forældre onsdag eftermiddag i 30 minutter i tidsrummet mellem
13.30 og 15.00.
Praktiske informationer
Børnene afleveres af deres forældre i Børnesprogscentret mellem klokken 7.40 og 8.00.
Børnene får frugt og brød omformiddagen.
Børnene køres med bus tilbage til deres
børnehus klokken 11 og spiser frokost der.
Stammegruppen er målrettet førskolebørn, der stammer og deres forældre.
Gruppen består af fire til fem børn i alderen fire til seks år.
Indhold
Et intensivt undervisningsforløb som har til formål at:
- forebygge, at stammen bliver et problem for barnet
- styrke børnenes kommunikative kompetencer
- introducere forældre og børn for redskaber, der kan ændre stammens form, styrke og frekvens
- styrke barnets selvværd og bevare barnets talelyst
Forløbet indeholder en indledende og afsluttende statussamtale i Børnesprogscentret
samt stammekursus for forældre og pædagoger. Forældrene deltager i en del af undervisningen, og pædagogerne inviteres til en inspirationsformiddag.
Varighed
Forløbet strækker sig over cirka ni uger.
Stammegruppen har undervisning torsdag formiddag.
Praktiske informationer
Børnene afleveres af deres forældre i Børnesprogscentret mellem klokken 8.00 til 8.15.
Børnene får frugt og brød om formiddagen.
På undervisningsgange, hvor forældre ikke deltager, køres børnene med bus tilbage til deres børnehus klokken 11 og spiser frokost der.
Stammegrupperne er målrettet skolebørn, der stammer og deres forældre.
Der er mulighed for undervisning for elever i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.
Indhold
Et intensivt undervisningsforløb som har til formål at:
- forebygge, at stammen bliver et problem for eleven
- styrke elevernes kommunikative Kompetencer
- introducere forældre og elever for redskaber, der kan ændre stammen form, styrke og frekvens
- styrke elevens selvværd og bevare elevens talelyst
- Forløbet indeholder en indledende og afsluttende statussamtale i Børnesprogscentret samt stammekursus for forældre og lærere/pædagoger.
Varighed
Forløbet strækker sig over et skoleår og Indeholder et indledende og afsluttende møde samt stammekursus for forældre og lærere/pædagoger.
Stammegrupperne har undervisning torsdag formiddage eller eftermiddage.
Praktiske informationer
Eleverne afleveres af deres forældre i Børnesprogscentret mellem klokken 8.00 til 8.15, medmindre de selv kan transportere sig.
Eleverne får frugt og brød om formiddagen.
Eleverne, der har undervisning om formiddagen, køres med bus tilbage til deres skoler klokken 11 og spiser frokost der.