Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Gnisten

Sammen er vi 100 procent - i Gnisten er alle vigtige for fællesskabet

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Grønnemose består af 8 børnehuse: Gnisten, Hyldegården, Højmarksvej, Lauggården, Lundegården, Mosen, Olympen, Saxen. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Gnisten er en firegruppers aldersintegreret institution, med børn i alderen nul til seks år. Vi er en del af Grønnemose områdeinstitution, som ligger i hjertet af Søborg. Vi har dagligt åbent fra klokken 6.00 - kl. 17.00. Vores vuggestue består af to aldersintegreret og familie grupper. Børnehaven er inddelt efter alder i projekttid, men udenfor projekt er børnene sammen på tværs af alder.

Vi vægter at barnet får en god start i institutionen, og at I som forældre føler jer trygge ved at overlade jeres barn i vores varetægt. Derfor er det væsentligt at I afsætter god tid, til når jeres barn skal starte i Gnisten. Vi kommer hjem og besøger jer og jeres barn inden i starter i Gnisten. Ligesom vi inviterer jer og jeres barn på ugentlige besøg i legestue inden jeres barns officielle start i Gnisten.

Vi har gennemsnitligt 87 enheder, hvilket i praksis betyder cirka 24 vuggestuebørn og cirka 45 børnehavebørn. Vi har cirka 70 procent pædagoger, og 30 procent pædagogmedhjælpere. Desuden vægter vi at være et godt praktiksted, hvorfor vi ofte har studerende. Og så har vi selvfølgelig vores madmor Line, der hver dag sørger for sanselige oplevelser til børn og voksne.

Vi arbejder i Gladsaxe kommunes faglige ramme (didaktisk anvendt pædagogik), som i praksis betyder, at vi tilrettelægger det pædagogiske læringsmiljø ud fra børnenes interesser. Desuden arbejder vi med pædagogisk etik. Dette betyder, at vi lægger stor vægt på omsorg, nærvær, tilgængelighed og børns medbestemmelse. I Gnisten har børn en stor og meget vigtig stemme. Børnene lærer rummelighed ved at møde forskellighed. Børnene lærer demokrati ved at lære at bruge deres stemme. Børnene lærer omsorg ved at blive mødt med anerkendelse og empati.

Fagligheden i Gnisten er høj og både børnehusleder og vores personale er i kontinuerlig faglig udvikling. Du vil derfor opleve meget tydelige og dybt professionelle medarbejdere, der har en klar faglig holdning. De fleste medarbejdere har desuden en særlig faglig profil. Det kan være en særlig faglig kvalifikation indenfor for eksempel idrætspædagogik, sprogpædagogik, praktikvejleder, fagligt fyrtårn, natur og science pædagogik, mad og måltidspædagogik og lignende. Børnehuslederen i Gnisten er uddannet pædagog, can.pæd.pol.fil og i gang med diplom i ledelse.

Vi har fokus på sprog og børns medbestemmelse. Derfor er den sproglige forståelse og sprogudviklingen en stor del af alle vores projekter. Ligesom sproget er en stor del af vores hverdag gennem dialoger, sang, rim og remser, og dialogisk læsning.

Gnisten er kendt for følgende værdigrundlag:

  • Et rart sted at være for både børn og voksne.
  • Et sted, hvor vi lægger vægt på at være en helhed
  • Der skal være plads til at den enkeltes personlighed kan komme til udtryk.
  • Der skal være muligheder for læring, leg og samvær.
  • Pædagogik handler om nærvær og omsorg som afsæt for trivsel og udvikling
  • Børnene i Gnisten skal styrkes i deres udvikling, og de voksne skal møde dem i anerkendende relationer og styrke dem, der hvor det enkelte barn, eller mindre grupper af børn, har behov - og eller interesse.

Et hus med fokus på fællesskab

I Gnisten arbejder vi med et grundlæggende afsæt i pædagogisk etik. Vi taler ordenligt til hinanden, vi udøver aktivt demokrati med børnene, vi tager os tid til nærvær og omsorg.

Gnisten er dét sted, hvor dit barn bruger det meste af sin vågne tid i hverdagene. Derfor møder barnet også her en hjemmevant og hyggelig stemning. Duften af hjemmelavet mad, ubegrænset adgang til kram og en varm hånd at holde i, voksne der leger, griner og hygger er udgangspunktet for en god dag med mulighed for læring og udvikling.

Traditioner er vigtigt for alle, hvordan de afvikles er noget der udvikler sig over tid. Vi holder: Fastelavn, plantedag, sommerfest, lanternefest, fødselsdage, arbejdsdag m.m. Når tid nærmer sig, vil I modtage en nærmere information om selve festligholdelsen. Traditionerne bliver naturligt flettet ind i de temaer som grupperne arbejder med.

De enkelte projektgrupper beslutter temaer som de vil arbejde med over tid. Temaerne besluttes ud fra børnenes interesser og optagethed og understøttes af det pædagogiske personales indsigt i hvilke kompetencer barnet eller gruppen med fordel kan fordybe sig i.

I Gnisten har vi en tilbagevendende tradition for at støtte børnene i gode relationer. Vi støtter børnene i at mærke sig selv, have sprog for sine følelser, og opfordrer forældre til at etablere legeaftaler, ikke altid kun med "bedste vennen". Målet er blandt andet at det også skal være en god dag i Gnisten, selv om "bedste vennen" har ferie.

Vi afholder udviklingssamtaler når barnet er to, tre, fem, og seks år. Disse afholdes ud fra personalets viden, indhentet fra data som: fokusbarnskemaer, projektskemaer og relationsanalyser. Disse sammenholdes med forældrenes egen oplevelse af deres barn. Hvis personalet, eller I som forældre har behov for en yderligere samtale, så vil det altid være en mulighed.

Du vil formentlig opleve en uformel og humorfyldt omgangstone i Gnisten. Fagligheden er høj og ligeværdigheden stor.

Dagens og ugens gang

Vuggestueteamet

Dagen og ugen ser i store træk sådan ud

Dørene imellem vores vuggestuegrupper er i udgangspunktet åbne indtil der er to voksne på begge grupper om morgenen det vil sige senest kl. 8.30. Herefter fortsætter hver gruppe med at sikre ro og fred til at modtage de børn der bliver afleveret. De holder morgensamling og spiser formiddagsmad. Hvis børnene har brug for at vi deler os tidligere, så gør vi det. Personalet for børnehaven træder også gerne til med en krammer og et trygt skød at sidde på.

Klokken 9.15 til 10.45 har vi projekttid eller tid i basisgrupperne.

Klokken 11 til 11.30 Børnene spiser i udgangspunktet frokost i blandede grupper på begge stuer så de små og de store børn kan lære af hinanden under måltidet og så alle børn danner relationer til alle voksne.

Klokken 12 til 13.30 Vuggestueteamet deles om at have sove- og oppebørn. Senest klokken 13.30 deler grupperne sig og holder eftermiddagsmad på egne grupper.

Klokken 15.00 åbnes dørene igen og teamet organiserer sig i begge grupperum så børnene har mulighed for at bevæge sig frit og selv initiere lege. Ét bord holdes åbent til de børn der bliver sultne i løbet af eftermiddagen.

Oprydning begynder stille og roligt cirka klokken 15.50 når de fleste børn er gået.

Omring kl. 16.15 går de sidste vuggestuebørn i børnehaven og vuggestuen lukkes ned for i dag og gøres klar til i morgen.

Ugens dage

Tirsdag, onsdag, torsdag går storegruppen og lille gruppen sammen og laver projektarbejde.

Mandag og fredag bliver børnene i udgangspunkt på egen basisgruppe, på tur eller på legeplads hele dagen. Vi arbejder med det fælles projekt.

Mandag har Oasen klapvogne og Jungle har cykler. Fredag har Jungle klapvogne og Oasen har cykler. På den måde kan alle børn komme på tur og opleve deres nærområde.

Projekttid i vuggestuen

Der er på-tværs-grupper i vuggestuen tirsdag, onsdag og torsdag fra klokken 9.30 til 10.45. Vuggestuen arbejder ud fra et fælles skema for retning.

Der er to projektgrupper, lillegruppen og storegruppen. Grupperne er inddelt efter alder og udviklingsniveau. På den måde sikrer vi at vi arbejder med planlagte pædagogiske aktiviteter, der tager højde for konkrete udviklingstrin.

Lillegruppen har altid fokus på sanser, motorik og tilknytning.

Der er én medarbejder der har en flyverfunktion/en puttevoksen i lillegruppen. Denne medarbejder sørger for, at putte de mindste og tage dem op ved behov imens resten har projekt. De andre medarbejdere på gruppen sikrer nærvær og omsorg ved hjælp af den planlagte aktivitet.

Storegruppen har altid fokus på sanser, motorik og selvhjulpenhed.

Storegruppen besøger børnehaven med jævne mellemrum, for at sikrer en tillidsfuld og tryg overgang fra vuggestue til børnehave. Enten går storegruppen på besøg med et par børn i børnehaven, måske går de på børnehavens legeplads eller med børnehaven på tur.

Børnehaveteamet

Dagen og ugen ser i store træk sådan ud.

Vi åbner kl. 6.00 hvor der bliver serveret morgenmad på Regnskoven.

Klokken 09.00 til 9.30 tilbydes frugt og lidt at drikke.

Herefter er der forskellige aktiviteter enten gruppevis eller på tværs af grupperne.

Mandag har vi legeplads dag, hvor de voksne afholder møder og planlægger projekter for de enkelte aldersgrupper.

Tirsdag, onsdag og torsdag formiddag, er vi i vores aldersgrupper. Her er der fokus på projekt for de enkelte aldersgrupper.

Fredag er der fælles børnemøde, for hele børnehaven. Her tages forskellige problematikker op. Børnene er engagerede og fortæller hvad de skal, har oplevet, eller vi evaluerer forskellige fælles projekter som eksempelvis jul, sommerprojekt, legetøj med videre.

Efter børnemødet er der forskellige aktiviteter på tværs af alder.

Klokken cirka klokken 11.00 spiser vi frokost.

Børnene er opdelt i blandede grupper på tværs af køn og alder. Det giver både børn og voksne mulighed for at få nye venner i børnehaven. Desuden lærer man som de store børn, at hjælpe de mindste. De mindre børn bliver motiveret af de større børn som de ser op til. Alle både børn og voksne, får et tættere forhold til flere børn i børnehaven. Børnene skaber relationer på tværs i børnehaven, så der altid kan findes en ven at lege med.

Klokken cirka 12.00 går hele børnehaven på legepladsen, eller leger på grupperummene eller kælderen, hvis vejret ikke tillader at vi kommer ud. Vi vægter højt, at børnene er ude mindst 1 gang om dagen.

Vi er ude cirka 1 til halvanden time, hvor de voksne holder pause på skift, afholder forældresamtaler, eller møder på tværs i Gnisten.

Klokken cirka 14.00 spiser vi fælles eftermiddagsmad. Vi afholder det som cafe, og alle børn får tilbud om at få noget at spise. Det er frivilligt, om man vil spise både formiddags og eftermiddagsmad i børnehaven.

Vi er sammen i børnehaven fra klokken 12.00 til vi går hjem Der er forskellige aktiviteter både på Regnskoven, Sletten og i Fællesrummet. Nogle dage er der også en gruppe børn i kælderen. Aktiviteterne kan være:

Puslespil, spil, perler, historier, stop dans, bygge med Lego, lege med magneter med mere.

De voksne fordeler sig i de forskellige rum, og børnene kan frit vælge, hvor de vil lege.

Vi prøver at tage udgangspunkt i børnegruppens og de enkelte børns behov og er lydhøre overfor spontane ønsker.

Projekttid i børnehaven

Vi arbejder intensivt med projektarbejde tirsdag, onsdag og torsdag klokken 9 til 11. Hele børnehaven har et fælles skema for retning, en slags tema. Temaet lige nu er Børnevenlig By.

Når vi arbejder intensivt med projekt er vi inddelt i alder. De treårige, de fireårige og de femårige går i grupper. Dette er for at sikre alders- og udviklingsspecifik læring og udvikling for alle børn.

De treårige har fokus på at arbejde med venskaber, samarbejde og selvhjulpenhed. De fireårige har fokus på sprog, empati og fællesskab. De femårige har fokus på identitet, tal og bogstaver. De femårige arbejder desuden med Gladsaxe kommunes dagtilbud-til-skole-strategi kaldet pædagogisk kontinuitet.

Når vi arbejder med et særligt fagligt fokus i hver børnegruppe sørger vi for, at alle børn opøver de mest basale og livsnødvendige kompetencer.

Fordi vi udenfor projekttid arbejder med det store børnefælleskab, det vil sige at børnene udenfor projekt tid er blandet på tværs af alder, køn og udviklingstrin, er børnene i stand til at lære fra sig og lære af hinanden. De mindste bliver eks. optaget af tal og bogstaver fordi de store er det og de store bliver mindet om de gode lege, historier eller rim og remser som de tre og fireårige beskæftiger sig med.

På den måde inspirerer børnene hinanden til ny læring og udvikling, samtidig med at de holder opøvede kompetencer ved lige.

Det gode ved et fælles tema eller emne er, at alle børn kan arbejde med alle voksne vedrørende emnet hele dagen. Projektet derfor levende hele dagen og ikke kun når vi har intensiv projekttid.

Traditioner er vigtigt for alle, hvordan de afvikles er noget der udvikler sig over tid. Vi holder: Fastelavn, plantedag, sommerfest, lanternefest, fødselsdage, arbejdsdag og andet. Når tid nærmer sig, vil I modtage en nærmere information om selve festligholdelsen. Traditionerne bliver naturligt flettet ind i de temaer som grupperne arbejder med.

Kære nye forældre

I er meget velkomne til at kontakte huset.

Der er rundvisning for nye forældre/børn onsdage i ulige uger mellem klokken 13 og 13.30. Man skal som forældre ringe til Gnisten eller og melde sig til. Vi arrangerer hjemmebesøg til nye børn ligesom der også er mulighed for at komme i legegruppe hver fredag inden opstart i Gnisten.

Vi har fokus på en uformel og humorfyldt omgangstone i Gnisten, som vi også håber du vil opleve. Fagligheden er høj og ligeværdigheden stor.

På gensyn i Gnisten.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.


Tilsynsrapport for Børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smiley rapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens smileyrapport.

Børnehuset Gnisten

Søborghus Allé 23
2860 Søborg

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Maj Luffe Andersen


Områdeleder Sanne Kaarslev
Telefon 29 43 10 43

Send digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008694622

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback