Skolen for alle: Deltagelsesmuligheder i et inkluderende læringsmiljø
Enghavegård Skole vil i deres praksisforsøg skabe en inkluderende skole, hvor de fysiske læringsmiljøer understøtter alle børns mulighed for at indgå i læringsmæssige og sociale fællesskaber.
Skolen ønsker at udvikle en hel afdeling, der bygger på et stærkt fagligt fællesskab og pædagogisk identitet. Et læringsmiljø, som:
- Giver bedre og mere alsidige deltagelsesmuligheder for alle børn
- Giver bedre faglig og social trivsel for børnene
- Kan bæres videre til resten af skolen
- Bidrager til den fælles vidensbank mellem alle skolerne i Gladsaxe
Enghavegård Skole er vokset fra en tosporet skole til nu at være overvejende firesporet. Dette presser de fysiske rammer, der er kendetegnet ved overvejende små klasserum, smalle gangarealer og ganske få fællesområder. Skolens udgangspunkt er: Vi har de lokaler, vi har, og dem skal vi indrette så godt som muligt, så de tilgodeser børnenes behov.
Praksisforsøget inddrager:
- Elever på mellemtrinnet 3. – 6. klassetrin
- Læseskolens klasser på mellemtrinnet
- Mellemtrinnets lærere og pædagoger
Inden det egentlige praksisforsøg begyndte, gik 80 børn og medarbejdere fra 5. årgang i gang med at afprøve en anderledes indretning af lokalerne. Den såkaldte prøvehandling udføres for meget få midler med klunsede møbler, lidt Ikea-supplement og masser af engagement fra både voksne og børn. I processen har skolen øje for, hvordan de med et lille budget og FN’s Verdensmål om bæredygtighedsprincippet kan udvikle praksis med meget høj elevinddragelse.
Netop elevinddragelse går hånd i hånd med motivation og selvregulering, og det er derfor afgørende for Enghavegård Skole at have børnene med til at indrette læringsmiljøerne. Praksisforsøget indeholder flere workshops, hvor elever, pædagoger og lærere arbejder sammen, og elevernes feedback bruges i den videre proces.
Læs Enghavegård Skoles ansøgning til Praksisforsøgsudvalget her.