Fra undervisningsprojekter til elevprojekter
Bagsværd Skole har i skoleåret 2018/19 arbejdet med motivation og fysiske læringsmiljøer på hele skolen. Udskolingen har været særligt optaget af at undersøge, hvorfor motivationen hos flere af eleverne daler i takt med, at de bliver ældre, og hvordan de tænker, at en fremtidig skoledag kan se ud. I praksisforsøget vil skolen undersøge antagelsen om, at projektbaseret læring og et differentieret læringsmiljø, som understøtter dette, kan bidrage til at skabe motivation og engagement blandt vores elever.
I de ældste klasser har man desuden været nysgerrige på, hvad forskellige virksomheder og foreninger efterspørger ift. at bidrage ind i skolen.
På Bagsværd Skole er der store gangarealer, som ikke bliver udnyttet i dag, og skolen ønsker i forbindelse med praksisforsøget at kigge på disse uudnyttede arealer til at skabe differentierede læringsmiljøer.
Bagsværd Skole har indgået et samarbejde med Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole om at skabe differentierede læringsmiljøer, der understøtter et mere projektbaseret arbejde.
I praksisforsøget vil skolen undersøge antagelsen om, at projektbaseret læring og et differentieret læringsmiljø, som understøtter dette, kan bidrage til at skabe motivation og engagement hos eleverne. Desuden vil skolen kigge på, hvordan de nye læringsmiljøer kan bidrage til et øget samarbejde med foreninger og virksomheder. Ønsket er, at de nye læringsmiljøer styrker elevernes muligheder for fordybelse, kreativitet og iværksætteri.
Praksisforsøget forløber i skolens 7., 8., og 9. klasser.
Læs Bagsværd Skoles ansøgning til Praksisforsøgsudvalget her.