Graveansøgninger
Her på siden kan du finde links til elektronisk ansøgningsformular og vejledninger samt gode råd til graveansøgninger.
Du kan også følge med i, hvor der er aktuelle vej- og gravearbejder samt planlagte vej og anlægsarbejder i Gladsaxe Kommune, hvor Gladsaxe Kommune er ansvarlig.
Når der er vejarbejder, hvor det ikke er kommunen, der er ansvarlig, er der som regel skiltet med, hvem der er ansvarlig, og hvor du kan finde yderligere information.
Fremsendelse af ansøgning
Yderligere ventetid forventes ved følgende forhold
- Perioden efter vinter: På dette tidspunkt er der ofte mange graveaktører der søger samtidigt.
- Politi- eller beredskabsinddragelse: Hvis graveforholdene betyder at skilteplanen skal indeholde nedenstående faktorer skal politiet/beredskabet inddrages
- Ubetinget vigepligt
- Ensrettet færdsel
- Signalregulering
- Hastighedsbegrænsning
- Standsning og parkering
- Vejlukning/Omkørsel
- Anden graveaktør: Hvis der er andre graveaktører nær det ansøgte graveområde, skal der muligvis koordineres mellem parterne.
Bemærk venligst, at kommunen er lukket mellem jul og nytår, og dagene regnes ikke som arbejdsdage – hvilket også gælder årets øvrige helligdage. I ferieperioder som sommerferien og efterårsferien, må der ligeledes påregnes ekstra ventetid.
Indhold i graveansøgningen
Som minimum skal følgende punkter fremgå af graveansøgningen:
- Ledningsejer - kontaktoplysninger til en person som ved noget om projektet, og som kan kontaktes i graveperioden.
- Graveaktør - kontaktoplysninger til en person som ved noget om projektet, og som kan kontaktes i graveperioden.
- Hvilken vej og ved hvilket husnummer gravearbejdet vil forgå. Det vil sige, at man skal søge vejvis. Husk oversigtstegning der beskriver samtlige veje for aktuelt projekt. Der anbefales samme vedhæftede pdf-fil på alle ansøgte veje.
- Placering for gravning og afspærring, for eksempel kørebane, fortov, rabat mv.
- Hvilken tidsbegrænset periode der ansøges om at grave (normalt max en måned)
- Afmærkningsplan efter principper i Vejdirektoratets seneste håndbog - planen skal dog opfylde vejreglerne. Udarbejdet afmærkningsplaner anbefales vedhæftet ansøgningen som en pdf-fil.
Akutarbejde
Akutarbejde kræver graveansøgning senest 1. arbejdsdag efter påbegyndelse.
Vejmyndighed
Ansøgeren bør undersøge om kommunen er vejmyndighed på vejen inden ansøgningen fremsendes. Dette kan undersøges på Gladsaxe Webkort, hvor ’brun’ betyder Statsvej, hvor vejdirektoratet er Vejmyndighed. ’rød’ betyder Intern boligvej, hvor det typisk er et boligselskab eller en ejerforening der er vejmyndighed. De øvrige ’gule’, ’grønne’ og ’blå’ betyder at det henholdsvis offentlige veje og private fællesveje, hvor Gladsaxe Kommune er vejmyndighed.
Ansøgningen fremsendes
Såfremt Gladsaxe Kommune er vejmyndighed, fremsendes ansøgningen digitalt via virk.dk: Ansøgning om tilladelse til gravearbejde i Gladsaxe Kommune
Såfremt Vejdirektoratet er vejmyndighed, fremsendes ansøgningen digitalt via virk.dk: Ansøgning om tilladelse til gravearbejde på statsvejareal
Ved gravearbejde på øvrige veje kontaktes ejer, det kan f.eks. være et boligselskab.
Afmærkningsplan
Afmærkningsplanen skal tydeligt vise hvor der graves og hvordan der skiltes. Hvis du er i tvivl om hvordan der skiltes korrekt, anbefales kurset Vejen som arbejdsplads, alternativt kan du på finde afmærkning af vejarbejde samt tegninger for afmærkning af vejarbejder i byområde via vejregler.lovportaler.dk.
For at opnå hurtigere behandling af din ansøgning - og dermed gravetilladelse - anbefales det, at graveansøger som minimum er bekendt med de aktuelle vejforhold.
Færdigmelding
Hvis gravearbejdet er ansøgt elektronisk, skal gravningen færdigmeldes via linket i mailen med gravetilladelsen.
Garantiperiode
Garantiperioden gælder normalt 2 år fra modtaget færdigmelding.
Ansøgning skal sendes via virk.dk.
Når du skal grave i vejarealer, skal du overholde Regulativet for gravearbejde i veje i Gladsaxe Kommune.
Regulativet fastsætter retningslinjer for bl.a.:
- Arbejdet
- Spærretid
- Afdækning
- Afspærring af arbejdsområdet
HUSK graveområdet skal altid indtegnes, hvis det ikke er muligt, skal der som minimum vedlægges en tegning eller et kortbilag over graveområdet.
Der kan laves et kortbilag på Gladsaxe Webkort.
Kommunen stiller krav om, at der så vidt muligt skydes under veje og cykelstier.
Hent ledningsoplysninger inden gravearbejdet starter
Husk at inden der graves, skal der hentes ledningsoplysninger i Ledningsejerregisteret (LER) som kan findes via Ler.dk.