Hjem Borger Sundhed og omsorg Udsatte og sårbare voksne Støtte og hjælp i hverdagen Støtte efter kontakt med psykiatrien

Støtte efter kontakt med psykiatrien

Hvis du har været indlagt eller i kontakt med psykiatrien har vi to forskellige indsatser, der kan hjælpe og støtte dig.

Så kan du få besøg af en socialfaglig medarbejder til et omsorgsbesøg. I kan sammen tale om, hvilke muligheder du har.

Et omsorgsbesøg er en samtale

Et omsorgsbesøg er en samtale med en medarbejder fra Råd og Indsats. Sammen finder I ud af hvilke tilbud, der passer dig og hvordan vi bedst kan hjælpe dig. Du kan modtage hjælp nu eller på et senere tidspunkt.

Vi fokuserer på det, der er relevant for dig og din situation. Udgangspunktet er, at du efter samtalen selv kan tage kontakt til de afdelinger i kommunen – eller øvrige tilbud, som du ønsker kontakt til.

Omsorgsbesøget eller samtalen kan finde sted på den måde, der passer dig bedst. Vi kan mødes i dit hjem, på Gladsaxe Rådhus eller vi kan tage samtalen over telefonen.

Du er også velkommen til at have pårørende eller andre fra din omgangskreds med til mødet.

Kontakt Råd og Indsats for at få en aftale om et omsorgsbesøg. Du kan også bede personalet på Psykiatrisk Center Ballerup om at kontakte os for dig.

Hvornår er besøget?

Indenfor syv dage kontakter en medarbejder dig og aftaler tid og sted for omsorgsbesøget.

Du kan først og fremmest få råd og vejledning om de forskellige tilbud og muligheder, der er i Gladsaxe. Råd og Indsats samarbejder med Psykiatrisk Afdeling.

I første omgang deltager udskrivningsmentoren på et netværksmøde eller udskrivningsmøde på Psykiatrisk Afdeling. Sammen definerer vi nogle mål for forløbet, alt efter hvad du har brug for støtte til. Du kan i første omgang være en del af mentorforløbet i tre måneder, men kan forlænges til seks måneder.

Formålet er at skabe stabilitet og støtte dig i at komme hjem efter en indlæggelse. Udskrivningsmentoren har en støttende og koordinerende rolle.

Et mentorforløb kan for eksempel bestå af:

• Koordinering med psykiatrien op til udskrivning
  • Hjælp til at skabe overblik over egen sag
  • Kontakt til relevante afdelinger for eksempel Jobcentret og Visitationen
  • Hvis du er boligløs ved udskrivning, ydes der støtte til at finde et herberg eller til at søge bolig.

Råd og Indsats

Østmarken 4B