Skip til hoved indholdet

Løntilskud til nyuddannede med handicap - isbryderordningen

Gå til borger.dk
Hvis du er nyuddannet og har et handicap, kan du søge job med en særlig form for løntilskud

Læs mere om selvbetjeningsmulighederne

Løntilskud til nyuddannede med handicap er en særlig løntilskudsordning, der kaldes ”isbryderordningen”. Hvis du er nyuddannet og har et handicap, giver støtteordningen dig mulighed for at opnå erhvervserfaring inden for dit fagområde. Det sker ved, at du kommer i løntilskud i en offentlig eller privat virksomhed.

Et løntilskud betyder, at du bliver ansat til overenskomstmæssig løn, mens din arbejdsgiver modtager et tilskud til din løn fra jobcentret.

For at komme i en isbryderordning er det et krav, at du opfylder alle betingelserne:

  • du har et handicap
  • du har gennemført en uddannelse, der varede mindst 18 måneder
  • uddannelsen giver ret til at blive optaget i en a-kasse. Men der er ikke krav om medlemskab.
  • du mangler erhvervserfaring inden for det område, du er uddannet til
  • du bliver ansat i isbryderordningen, inden to år efter du har afsluttet din uddannelse.

Der er ikke krav om, at du skal være ledig, inden du bliver ansat i isbryderordningen. Det betyder, at du kan komme i isbryderordningen direkte fra uddannelse eller job.

Du kan være i løntilskud gennem isbryderordningen i op til 12 måneder, men også kortere tid.

Løntilskud bevilges af dit jobcenter. Kontakt derfor jobcentret, hvis du tænker, at løntilskud kan være relevant for dig.

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden 4 uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude, eller du føler dig uretfærdigt behandlet.

Du kan søge aktindsigt i dine sager, fx:

  • hos kommunen

  • hos lægen

  • på hospitalets forskellige afdelinger

Læs mere om at søge aktindsigt og om offentlighed i forvaltningen:

Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Lovgivning

Læs også

På borger.dk

Andre sider

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback