Hjem Borger Sundhed og omsorg Træning, støtte og sygdom Sund livsstil Røgfrit Gladsaxe Sammen om et røgfrit Gladsaxe

Sammen om et røgfrit Gladsaxe

Gladsaxe Kommune arbejder for at blive en Tobaks- og Nikotinfri kommune.

Gladsaxe Kommune arbejder for at blive en tobaks- og nikotinfri kommune.

Som medlem af Røgfri Fremtid, et nationalt partnerskab startet af Kræftens Bekæmpelse og Tryg Fonden, ønsker vi at nå et mål om, at ingen børn og unge – og højst 5% af de voksne i Danmark – ryger eller bruger nikotinprodukter i 2030.

Vi samarbejder med ungdomsuddannelser, foreninger, virksomheder og nabokommuner for at skabe tobaks- og nikotinfri legepladser, fritidstilbud og udemiljøer. Samtidig tilbyder vi støtte og vejledning til at stoppe med og bruge tobak og nikotin

Sammen arbejder vi for at realisere visionen om en røgfri kommune. Ud over målene i Røgfri Fremtid fokuserer vi på fire spor:

• Forebyggelse af tobaks- og nikotinstart blandt børn og unge
  • Bedre hjælp til borgere, der ønsker at stoppe
  • Tobaks- og nikotinfrie miljøer for alle aldersgrupper
  • Tobaks- og nikotinfri arbejdstid for ansatte i Gladsaxe

Vi arbejder på at forebygge tobaks- og nikotinbrug blandt børn og unge, da vi ved, at tidlig eksponering øger risikoen for afhængighed og skader på den unge hjerne. Derfor er børn og unge en vigtig målgruppe for Gladsaxe Kommunes indsats.

En anden vigtig del er at tilbyde støtte og vejledning til borgere, der ønsker hjælp til tobak og nikotinstop. Der er forskellige tilbud i Forebyggelsescentret, herunder Rygestop i naturen, Tobaks- og nikotinfrit liv Gladsaxe Kvitter samt individuel rådgivning.
Information om Stopkurser finder du her

Vi arbejder på at gøre udearealer tobaks- og nikotinfri, både kommunale anlæg og i samarbejde med foreninger og idrætsklubber. Ved at skabe tobaks- og nikotinfrie miljøer undgår vi at børn og unge bliver eksponeret for tobak eller nikotinprodukter.

Endelig forsøger vi at undgå, at ansatte i Gladsaxe bliver udsat for tobak og nikotin i deres arbejdstid. Gladsaxe Kommune indførte i 2015 røgfri arbejdstid, nu tobaks- og nikotinfri arbejdstid. Samtidig tilbyder Forebyggelsescentret gratis stopforløb til ansatte på virksomheder i kommunen.

Vil du vide mere?