Skip til hoved indholdet Job Job

Når du har sagt ja, og ønsker at flytte ind

Når du flytter ind i en plejebolig skal du tage stilling, til hvilke ydelser som du ønsker at benytte. Det drejer sig blandt andet om mad, tøjvask, rengøring og meget andet. Du bedes derfor udfylde nedenstående skemaer elektronisk hvorefter de automatisk bliver sendt til os.

Inden du flytter ind skal du huske

Når du flytter ind hos os, skal du gennemgå nedenstående punkter og udfylde blanketterne hvis det er relevant.

Aftaleskema og Omsorgstandpleje

Her kan du til- og fravælge en række ydelser. Det er pleje- og rengøringsartikler, mad, tøjvask, forsikring, vinduespudsning og arrangementer. Betaling for ydelserne bliver opkrævet forud og du betaler for dem en gang om måneden samtidig med din husleje. 
Priserne for serviceydelserne reguleres hvert år pr. 1. januar.

Aftaleskema og Omsorgstandpleje

Her kan du til- og fravælge en række ydelser. Det er pleje- og rengøringsartikler, mad, tøjvask, forsikring, vinduespudsning og arrangementer. Betaling for ydelserne bliver opkrævet forud og du betaler for dem en gang om måneden samtidig med din husleje. 
Priserne for serviceydelserne reguleres hvert år pr. 1. januar.

Samtykke til fotografering

Samtykke til fotografering i forbindelse med arrangementer, publikationer, hjemmesiden og sociale medier.

Vi tager ofte billeder i forbindelse med vores arrangementer. Vi vil gerne offenliggøre disse billeder for eksempel i publikation eller på sociale medier. Inden du flytter ind skal du tage stilling til om vi må bruge billeder af dig eller ej.

Samtykke til fotografering

Samtykke til fotografering i forbindelse med arrangementer, publikationer, hjemmesiden og sociale medier.

Vi tager ofte billeder i forbindelse med vores arrangementer. Vi vil gerne offenliggøre disse billeder for eksempel i publikation eller på sociale medier. Inden du flytter ind skal du tage stilling til om vi må bruge billeder af dig eller ej.

Tilmelding til betalingsservice hos Buddinge apotek

Nå du flytter ind hos os anbefaler vi at du får oprettet en betalingsservice med apoteket. På den måde er du sikker på at din medicin altid bliver betalt og leveret.

Du benytte linket her: Betalingsservice online tilmelding til Buddinge Apotek

Tilmelding til betalingsservice hos Buddinge apotek

Nå du flytter ind hos os anbefaler vi at du får oprettet en betalingsservice med apoteket. På den måde er du sikker på at din medicin altid bliver betalt og leveret.

Du benytte linket her: Betalingsservice online tilmelding til Buddinge Apotek

Hund eller kat med i plejebolig

Hvis du allerede har en hund eller kat, når du skal flytte ind i vores plejebolig har du mulighed for at tage den med.

Det vil være muligt på særlige betingelser og efter en konkret vurdering.

Det kræver en tilladelse fra leder eller daglig leder af plejeboligen, der inden indflytning, skal have hilst på katten eller hunden.

Der vil være katte og hunde, der bliver afvist.

OBS. Hvis du flytter ind med en kat, skal den opholde sig i din bolig de først 14 dage efter indflytning.

Hund eller kat med i plejebolig

Hvis du allerede har en hund eller kat, når du skal flytte ind i vores plejebolig har du mulighed for at tage den med.

Det vil være muligt på særlige betingelser og efter en konkret vurdering.

Det kræver en tilladelse fra leder eller daglig leder af plejeboligen, der inden indflytning, skal have hilst på katten eller hunden.

Der vil være katte og hunde, der bliver afvist.

OBS. Hvis du flytter ind med en kat, skal den opholde sig i din bolig de først 14 dage efter indflytning.

Praktisk info inden du flytter ind

Hvad indeholder de enkelte yder i aftaleskemaet

Her kan du læse om, hvad de enkelte ydelser i aftaleskemaet dækker over. Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte daglig leder eller koordinator.

Ydelser i aftaleskemaet dækker over

  • Rengøringsmidler
  • Støvsuger
  • Klude
  • Gulvspande
  • Tæpperenser
  • Moppesystem


OBS! Rengøringsartikler

Hvis du fravælger denne ydelse og selv køber rengøringsartikler, skal disse overholde Arbejdstilsynets grænseværdier for stoffer og materialer (Svanemærket).
Personalet må kun benytte godkendte rengøringsmidler. Endvidere skal du også selv sørge for remedier til rengøringen.

  • Hygiejnesæbe
  • Universalsæbe
  • Tandbørste
  • Tandpasta
  • Toiletpapir
  • Engangsvaskeklude
  • Håndklædeark

Pakken omfatter ikke diverse cremer, Steradent, neglefile, neglerenser, neglesaks, termometer, vatpinde, Dentofix, børste og papirlommetørklæder.
Ønsker du nogle af disse ting, skal du selv indkøbe disse.

Morgenmad

  • Havregrød
  • Øllebrød
  • Cornflakes
  • Havregryn
  • Diverse surmælksprodukter
  • Hjemmebagt franskbrød og grovbrød
  • Rundstykker og krydderboller i weekend
  • Rugbrød
  • Mellemlagret og stærk ost
  • Smøreost
  • Marmelade
  • Smør
  • Kaffe og te
  • Mælk

Frokost

  • Smørrebrød
  • Suppe

Eftermiddagsmad

  • Kage eller andet
  • Kaffe og te
  • Mælk

Aftensmad

  • Varm hovedret
  • Forret eller dessert
  • Kaffe og te
  • Mælk

Mellemmåltider

Kan være forskelligt alt efter diæt og behov.

  • Beriget is
  • Beriget suppe
  • Beriget fromage
  • Beriget mælkemad
  • Frugtgrød
  • Småkager
  • Brød med ost/pålæg
  • Kiks og yoghurt

Der kan bestilles et stk. frugt pr. dag.

Der kan bestilles 1 genstand/sodavand pr. uge.

Fravælger du et eller alle ovenstående måltider, skal du eller dine nærmeste selv indkøbe og stå for måltidet/måltiderne.

  • Vask af håndklæder tilhørende Institutionsvask; ikke private håndklæder
  • Vask af sengelinned tilhørende Institutionsvask; ikke privat sengelinned.

Fravælger du pakken, skal du eller dine nærmeste pårørende selv sørge for at få dine egne håndklæder og dit eget sengelinned vasket. Det er ikke mulig at beruge plejeboligen vaskemaskiner.


OBS! Stiklagner er et personligt hjælpemiddel, som bevilliges over personsager.

Forsikringen omfatter en kombineret løsøreforsikring samt en privatansvarsforsikring.
Se vedlagte ”Forsikringsbetingelser R328 121” fra Gjensidige Forsikring.

Servicepakken omfatter indbrudstyveri, vand, brand, tyveri op til ca. kr. 200.000,00 og simpelt tyveri op til kr. 20.000,00.

Ansvarsforsikring dækker personskade: kr. 10. mio., tingskade/skade på dyr kr. 2 mio.

Pakken indeholder beløb, som anvendes til aktiviteter som for eksempel fester, julearrangementer, fastelavn eller filmaftener

Herudover anvendes beløbet også til indkøb af spil, musik, DVD’er og anden underholdning til/i husene samt til diverse små udflugter.

Der kan forekomme enkelte udflugter, hvortil du skal forvente yderligere egenbetaling.

Indvendig og udvendig vinduespolering i boligen.

Fravælger du pakken, skal du eller dine nærmeste pårørende stå for vask af vinduer indvendigt og udvendigt.

Omsorgstandpleje tilbydes beboere med varigt nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne i plejeboligerne. Det er gratis at modtage omsorgstandpleje.

Du kan tilmelde dig Omsorgstandplejen via aftaleskemaet herunder.

Læs mere om Omsorgstandplejen.

Alt det du også skal huske

Der er en hel del praktiske gøremål du skal have klaret i forbindelse med at du flytter ind hos os.

Vi har skrevet en del op herunder.

Her er listen over det du også skal huske

Du skal senest melde flytning til Folkeregistret fem dage efter, du er flyttet ind i din nye bolig.

Meld selv flytning her på borger.dk. Har du brug for hjælp, kan du henvende dig hos Borgerservice.

Fra folkeregisteret går der automatisk besked til alle offentlige kontorer og institutioner, der har din adresse registreret. Det vil sige, du skal ikke gøre noget i forhold til for eksempel licens eller din bil, Det er også almindeligt, at pengeinstitutter og forsikringsselskab får direkte besked. Det er dog ikke alle, der automatisk får besked om, at du har ændret adresse. De steder, hvor du skal oplyse det, kan eksempelvis være:

  • Blodbanken
  • Diverse abonnementer
  • Forsyningsselskaber – el, vand, varme, gas
  • Fritidsaktiviteter
  • Konto- og medlemskort
  • Læge – hvis du beholder den samme
  • Olieselskab
  • Tandlæge
  • Telefon- TV- og internetleverandør

Undersøg betingelserne for opsigelse af den nuværende bolig i så god tid som muligt, inden du skal flytte i plejebolig eller på plejehjem.

Aflæs el, vand og varme i din nuværende bolig.

  • Det er den, der er tilmeldt adressen, der har ansvar for el-, gas-, vand- og varmeregningen. Inden du flytter, skal du derfor huske at aflæse dine målere og indsende det til dine forsyningsselskaber. Det kan du gøre over nettet.

El

  • Du betaler et månedligt beløb for el i boligen samt for en del af fællesarealerne i plejeboligerne. På nogle af plejeboligerne betales el efter måler.

Varme og varmetillæg

  • Du betaler for opvarmning af din bolig samt for en del af fællesarealerne. Udgiften beregnes som et gennemsnit af de faktiske udgifter.
  • Får du varmetillæg i din nuværende bolig, vil denne ophøre med udgangen af den måned, du flytter. Varmetillægget vil blive beregnet på baggrund af det nye a conto varmebidrag. Varmetillægget er uafhængigt af formueforhold og opvarmningsform.

Når du får tilbudt en plejebolig har du mulighed for at søge om lån til boligindskud, hvis du opfylder visse økonomiske og personlige betingelser.

Der vil som udgangspunkt ikke kunne ydes lån til boligindskud, hvis tidligere lån ikke er tilbagebetalt. Dette sker dog efter en individuel vurdering.

Boligindskudslånet er i de første fem år rente- og afdragsfrit. Herefter tilbagebetales lånet over ti år og forrentes med 4,5 procent om året af den til enhver tid gældende restgæld.

Er du økonomisk vanskeligt stillet, kan du søge tilskud til dækning af flytteudgiften og til en ekstra måneds husleje, hvis dette er aktuelt. Hjælpen kan søges i Borgerservice og bevilges efter en individuel økonomisk vurdering.

Er du gift, men flytter alene i en plejebolig, vil din og din ægtefælles pension blive beregnet efter taksten for enlige, da I faktisk lever adskilt. Det vil sige, at I begge får udbetalt en højere pension hver måned.

Samlet oversigt

Administrationen på Møllegården ligger på 1. sal. Her kan du blandt andet få svar på dine spørgsmål vedrørende dine regninger fra Gladsaxe Kommune.

Du kan henvende dig personligt, ringe eller skrive til os. Du finder kontaktoplysninger og telefontider nederst på siden.

Personalet sørger for at bortskaffe det daglige affald, men du er selv ansvarlig for at bortskaffe storskrald, for eksempel gamle møbler.

Det er vigtigt for os, at vi lærer dig godt at kende, så vi kan støtte dig i at leve det liv, du ønsker.

Vi har flere fastlagte træningsforløb og aktiviteter, men der er selvfølgelig også mulighed for at gribe nuet og lave noget, som netop du finder værdifuldt.

På Møllegården er der ansat både ergoterapeuter, fysioterapeuter og aktivitetsmedarbejdere. Vi fejrer livet, og vores mange faciliteter og aktiviteter giver dig et væld af muligheder. Hos os kan du både danse, synge og skype.

Kom endelig med dine ønsker, så vil vi forsøge at tilpasse vores aktiveteter til dine behov og ønsker

Eksempler på vores aktiviteter:

  • Højtlæsning
  • Håndarbejde
  • Dans
  • Banko
  • Gymnastik
  • Caféeftermiddage med sang og musik
  • Ture med vores egen bus
  • Ugentlig gåtur til Radiomarken 

Før en behanling kan påbegyndes, og før der kan ske udveksling af helbredsoplysninger med for eksempel din egen læge eller hospital, skal vi have tilladelse af dig. Personalet vil derfor indhente dit samtygge.

Hvis du ikke er i stand til at varetage dine helbredsmæssige interesser, aftales det ved indflytningen, hvem der hjælper dig med det. Det kan være en pårørende eller en eventuel værge. Personalet vil, hver gang der startes en ny behandling, kontakte dig eller dine pårørende som aftalt.

Der er opsat røgalarm i alle boliger, alle fællesrum og i alle gangarealer.  

I tilfælde af brand/røgudvikling aktiveres brandalarmerne og der gives direkte besked til brandvæsenet.

Derudover udløses der også en alarm på personalets telefoner.

Møllegården har elektronisk journalføring.

Du har ret til aktindsigt i din journal.

Ønsker du at læse din journal, kan du henvende dig til daglige leder.

Dine pårørende har som udgangspunkt ikke aktindsigt, medmindre andet er aftalt med dig. 

Din bolig administreres af boligselskabet KAB.

Du kan kontakte KAB ved at skrive eller ringe til:

KAB
Vester Voldgade 17
1552 København V
Telefon 33 63 10 00

E-mail: kab@kab.dk
Hjemmeside: kab-bolig.dk 

Ejendomskontoret på Møllegården ligger i stueetagen og har åbent alle hverdage mellem kl. 7.00 - 14.00.

Du kan henvende dig personligt eller kontakte Ejendomskontoret på tlf 20 30 76 84

Ejendomskontoret kan hjælpe dig, hvis du f.eks. har et stoppet afløb eller andre problemer med faste installationer i boligen.

Ejendomskontorret står desuden for udlevering af nøglebrik til din bolig.

På Møllegården er der tilknyttet to fodterapeuter. Fodterapeuterne deler klinikken som findes på 1. sal. Fodterapeuterne har selvfølgelig også mulighed for at lave behandlingen i din bolig.

  • Du skal selv bestille tid hos fodterapeuten
  • Betaling sker direkte til fodterapeuten

Fodterapeuterne er her alle hverdage (undtagen torsdag) fra ca. kl 9.00 - 15.00  (efter behov)

For booking af tid:

Beboere på Afdeling 1
Mandag og onsdag
Ring på tlf. 28 73 09 48

Beboere på Afdeling 2
Tirsdag og fredag
Ring på tlf. 40 79 56 46

Du har selv ansvar for at være korrekt forsikret. Du kan vælge ydelsen "Forsikring" på aftaleskemaet. Vælger du dettte, dækker betalingen en kombineret ansvars- og løsøreforsikring. Som beboer er dit løsøre forsikret mod brandskade, indbrudstyveri og vandskade.

Yderligere oplysninger om forsikringsforholdene kan fås ved henvendelse til Byrådssekretariatet på Gladsaxe Rådhus på telefon 39 57 50 00.

På Gjensidiges hjemmeside kan du læse om deres forsikringsbetingelser

Ved fraflytning af din bolig skal du og/eller dine pårørende aflevere boligen i ryddet stand. Herefter foretager vi slut-rengøringen for din regning. 

Ved fraflytningen bliver der foretaget et udflytningssyn, hvor du, og/eller dine pårørende, samt en medarbejder fra Teknisk Team deltager. Når din bolig er slutrengjort, bliver der aflæst elmåler. Nøgler afleveres på ejendomskontoret eller i postkassen uden for kontoret efter forudgående aftale med en medarbejder.  

Vi opfordrer til, at boligen bliver tømt hurtigst muligt af hensyn til borgere, som står på venteliste. 

På Møllegården er der tilknyttet en frisør som har salon på 1. sal.

  • Du skal selv bestille tid hos frisøren
  • Betaling sker direkte til frisøren

Frisøren, som hedder Pia kommer på Møllegården efter behov og kan kontaktes på telefon: 23 20 92 82

På Møllegårdem har vi stor gavn af frivillige hjælpere, som løser opgaver, der ikke ligger inden for pleje- og omsorgsområderne, for eksempel cykler de ture med vores beboere og hjælper til ved banko.
Kender du nogen i dit netværk, som er interesseret i at blive frivillig, kan de ringe til leder af Møllegården plejeboliger Lise Wix Andreasen, på telefon 51 28 60 99.  

Når du har fødselsdag, kan du vælge eftermiddagskagen til dig og dine medbeboere.

Den 1. september har Møllegården fødselsdag og så får alle beboerne lagkage.  

Du og dine besøgende har mulighed for at deltage i gudstjeneste som afholdes i Møllehjulet eller i Glassalen. Datoer for gudstjenester bliver annonceret i Mølleavisen Det er præsterne fra Stengård Kirke som afholder gudstjenesterne

På Møllegården er der opsat en hjertestarter i foyen ved hovedingangen.

Det vil være muligt på særlige betingelser og efter en konkret vurdering, at flytte ind med én hund eller én kat i vores plejeboliger. Det kræver en tilladelse fra Leder af eller daglig leder af plejeboligerne. Inden  indflytning skal lederen have hilst på hunden/katten og set hvordan den har det med at have kontakt til fremmede i uvante omgivelser. Der vil være dyr der bliver afvist, enten på grund af størrelse eller sind, og det kræver at vilkårene i tilladelsen overholdes.

Beboeren skal opfylde nedenstående vilkår:

  • Beboeren skal selv kunne være ansvarlig for hunden/katten og være i stand til selv at passe den.
  • Hunden/katten skal opholde sig i beboerens bolig og skal være i snor når den opholder sig udenfor beboerens bolig
  • Hunden/katten må ikke være til gene - for øvrige beboere og medarbejdere
  • Hunden/katten må ikke hindre medarbejderne i at udføre deres arbejde, hverken i beboerens bolig eller på fællesarealerne
  • Beboeren skal selv sørge for, at hunden luftes. Medarbejderne kan være behjælpelig med at minde beboeren om at lufte hunden.
  • Hunden/katten skal være renlig, men såfremt hunden/katten har besørget i boligen eller udenfor beboerens bolig i den tilhørende have, skal beboeren selv sørge for, at der bliver ryddet op og gjort rent.
  • Hunden/katten skal have lovpligtig forsikring, og der skal fremvises dokumentation herfor ved indflytning. Forsikringspapirerne skal herefter fremvises en gang årligt.
  • Hunden/katten skal være øremærket eller chippet.
  • Såfremt beboeren bliver indlagt på hospitalet er det beboeren selv der skal træffe foranstaltning i forhold til den videre pleje af hunden, dette er ikke medarbejdernes ansvar.
  • Beboeren sørger selv for indkøb af mad til hunden/katten.
  • Såfremt hunden/katten skal til dyrlæge, kontaktes familien. Ved akut behov for dyrlæge kan medarbejder være behjælpelig.
  • Hunden/katten skal være vaccineret ved indflytning samt løbende vaccineres. Dernæst skal hunden/katten løbende have loppekur.
  • Såfremt hunden/katten udøver skader på plejeboligerne er det beboeren der udøver erstatning herfor.

Medarbejderne er ikke ansvarlige for at passe hunden/katten. Der er ikke mulighed for at anskaffe sig et nyt dyr den hund/kat man flyttede ind med, er gået bort eller ikke længere opholder sig på adressen.

Aftalen vil løbende blive vurderet set i forhold til beboerens helbred samt dyrets velbefindende. Såfremt det konstateres af ledelsen, at beboeren ikke er i stand til selv at passe hunden/katten længere uden hjælp fra medarbejderne, er beboeren indforstået med, at skulle skille sig af med hunden uden unødigt ophold og senest inden for fem hverdage. Såfremt hunden ikke flytter inden fem hverdage kan daglig leder tilkalde Falck på beboerens regning og få afleveret hunden/katten på internat.

Såfremt aftalen misligholdes, kan det få konsekvenser i medfør af Lovbekendtgørelse nr. 987, Bekendtgørelse af lov om leje af almene boliger § 83.

Der er trådløst netværk på Møllegården. Hvis du ønsker en anden (hurtigere) internetadgang, skal du selv stå for dette. Møllegårdens internet er frit tilgængeligt uden kode og hedder GLADSAXE. 

Vi mener at dialog er den bedste vej til at finde holdbare løsninger. Vi opfordrer derfor til, at du tager kontakt til medarbejderne eller til daglige leder, hvis der er noget, du undrer dig over og gerne vil have afklaret.

Du er også meget velkommen til at skrive en mail til lederen af Møllegården Plejeboliger, Lise Wix Andreasen.

Det er muligt at få refusion af kørsel til læge. Kørselsordning - Individuel befordring  

Personalet på Møllegårdem kan hjælpe dig med at bestille kørsel. 

Har du brug for ledsagelse, kan du spørge din pårørende om en af dem kan deltage.

Personalet har ikke mulighed for at ledsage dig til: 

  • Lægebesøg  
  • Hospitalsbesøg 
  • Indlæggelse 
  • Specialtandlæge 

Du må gerne benytte levende lys i din bolig, men vi opfordrer kraftigt til, at du så vidt det er muligt, anvender LED-stearinlys grundet brandfare. 

Egen læge

Du kan beholde egen læge selvom du flytter i plejebolig på Møllegården.

Plejehjemslæge

På Møllegården har vi tilknyttet to plejehjemslæger. 

Stina Molander og Julie Flacks. Begge er tilknyttet Lægehuset Bindeledet 11

Hvis du ønsker at skifte til plejehjemslæge, kan medarbejderne hjælpe dig med det.

Lægeskift til plejehjemslæge er gratis.

Vær venligst opmærksom på at du eller dine pårørende selv skal sørge for at bringe evt. urinprøver til lægen.

På Møllegården har du mulighed for at låne vores to mødelokaler til fødselsdag eller anden sammenkomst. For nærmere information eller lokalebestilling kan du kontakte Administrationen på telefon 39 57 47 00.

Priser på arrangementer og forplejning på Møllegården

Bordopstilling, rengøring, og opvask (inkl. service) op til:

  • 10-20 kuverter 180 kr.
  • 20-30 kuverter 270 kr.
  • Leje af duge 20 kr. pr. stk.

Alt service og evt. duge og servietter leveres pakket, på et rullebord til det aftalte tidspunkt.

Efter arrangementet ryddes der op og alt service stables på rullebordet og sorteres i de pågældende spande.

I hverdage kan køkkenet tilbyde følgende forplejning:

  • Smørrebrød 13 kr. pr stk.
  • Lagkage (til 12 pers.) 125 kr. eller kringle 8 kr. pr. person
  • Kaffe og te 20 kr. pr. kande
  • Sodavand 8 kr. pr stk. og øl 10 kr. pr stk.

I weekenden kan køkkenet tilbyde følgende forplejning:

  • Lagkage (til 12 pers.) 125 kr. eller kringle 8 kr. pr. person
  • Kaffe og te 20 kr. pr. kande
  • Sodavand 8 kr. pr stk. og øl 10 kr. pr stk.

Faktura sendes til beboer eller betales på MobilePay 897923

Booking af lokale kontakt venligst Administrationen på telefon 39 57 47 00

For bestilling af forplejning kontakt venligst rengøringskoordinator Helle Hagemann på telefon 24 94 23 71

mellem kl. 7-14

Du skal selv betale for din medicin og er selv ansvarlig for at anskaffe 21 store doseringsæsker, gerne af mærket Medimax samt et rektalt (endetarm) termometer.

Du kan give samtykke til at medicinen leveres fra apoteket til plejecentret. Apoteket opkræver et mindre gebyr for dette.

Du kan tilmelde dig onlinebetaling til Buddinge Apotek her

Møllegården har en samarbejdsaftale med Buddinge apotek, som leverer medicin hertil dagligt alle hverdage. Vi anbefaler derfor at du indgår aftale med dette apotek. Såfremt en læge ordinerer akutmedicin til dig, skal du selv betale for udbringning med en taxa, alternativt kan dine pårørende hente det for dig. 

Kosten er ikke blot ernæring – det vi serverer for beboerne, har stor betydning for deres livsglæde og trivsel.

Kosten er med til at understøtte positive erindringer og minder fra dengang beboerne selv lavede maden fra bunden og hvor måltidet samlede familien.

Maden på Møllegården

Vi ønsker, at du vil syntes godt om vores mad. Vi laver fortrinsvis god gammeldags dansk mad som er målrettet ældre. Det betyder, at maden er meget energitæt. Vi laver selvfølgelig også diætkost, hvis du har behov for det. Det kan f.eks. være fedtfattigt, dysfagi kost, tyggevenlig kost med mere.

Kort sagt: vi forsøger, så hvidt det er muligt at tage individuelle hensyn til den enkelte.

Maden bliver lavet af vores dygtige ernæringsassistenter i vores store centralkøkken. Herefter bliver maden anrettet og serveret ude på afdelingerne af plejepersonalet. Når du bor i plejebolig i Gladsaxe Kommune, bliver du tilbudt forskellige ydelser som du kan til- og fravælge, blandt andet maden.

På Møllegården får du tilbudt følgende måltider:

Morgenmad

Til morgenmad serverer vi blandt andet friskt franskbrød, rugbrød, alm. skive ost, marmelade, forskellige mælkeprodukter, forskellige surmælksprodukter, havregryn, øllebrød, havregrød samt kaffe, te og juice.

Frokost

Til frokost serverer vi rugbrød og franskbrød med forskelligt pålæg.

Eftermiddag

Om eftermiddagen tilbyder vi kaffe/te med brød eller kage

Aftensmad

Til aften serverer vi varm mad. Altid to retter med passende tilbehør

Mellemmåltid

Ved behov tilbyder vi småkager, kiks, kage eller særligt energitætte mellemmåltider.

Drikkevarer

Vi tilbyder: kaffe, te, mælk og juice. Ved særlige behov tilbyder vi forskellige former for tilskudsdrikke når man er tilmeldt hele kostpakken.

Runde fødselsdage

Når du fylder rundt, kan du bestemme hvilken menu, der bliver serveret om aftenen.

Du kan vælge blandt de menuer, der normalt er på menuplanerne.

Du eller dine pårørende skal kontakte køkkenet vedrørende menuønsket og senest den 1. i måneden forud for den runde fødselsdag. Har du for eksempel fødselsdag den 10. juni, så skal vi have besked om dit ønske senest 1. maj, så vi kan få din menu på den næste måneds menuplan.

Bestilling af mad til gæster

Det er også muligt at bestille mad til sine gæster. Dette gøres to dage før til køkkenet på tlf. 24 94 23 71.

Regningen sendes til beboer eller betales på MobilePay på nr. 897923

Når du flytter ind, er boligen nyistandsat og udstyret med en seng. Hvis du flytter i plejebolig med din ægtefælle som ikke selv er visiteret til en plejebolig, skal denne have sin egen seng med.

I boligen er der tv-antennestik til kabel-tv samt telefonstik. Du skal dog selv sørge for tilmelding til You-See kabel-tv, ligesom du selv er ansvarlig for tilmelding og betaling af licens i din egen bolig. Du kan gratis benytte vores trådløse netværk på hele Møllegården

Du skal selv sørge for:

  • Flytning af møbler samt indretning af boligen
  • Opsætning af lamper, billeder mm.
  • Installation af telefon, tv eller andet elektronisk udstyr
  • Dyne og hovedpude
  • Vasketøjskurv

Vi anbefaler, at du rådfører dig med den daglige leder eller koordinatoren i forhold til indretning af boligen. Det skal være med til at sikre, at du kan færdes sikkert i boligen, og at medarbejderne har de rigtige arbejdsforhold. Vi vil derfor rigtigt gerne vide, hvilke hjælpemidler du evt. bruger, så der kan tages hensyn til det, når boligen indrettes med kendte ting fra dit hjem. Det gør, at du hurtigere falder til i din nye bolig.

Vi fraråder løse tæpper i boligen, da vi ved, at tæpper er skyld i rigtigt mange fald blandt ældre mennesker.

Det er vigtigt af hensyn til plejen, at der er god loftsbelysning, og vi opfordrer dig til at sikre, at der ikke er løse ledninger i boligen.

Vi udfører løbende sikkerhedstilsyn i din bolig

Vi har ikke mulighed for at opbevare kontanter og værdigenstande for dig, men din bolig er udstyret med et værdiskab, som kun du har nøglebrik til.
Hvis du ikke selv kan varetage denne denne nøglebrik, er det muligt for dig at give samtygge til at Daglig leder og Korrdinator kan hjælpe med dette.

Vi har ikke mulighed for at opbevare kontanter og værdigenstande for dig, men din bolig er udstyret med et værdiskab, som kun du har nøglebrik til.

Hvis du ikke selv kan varetage denne denne nøglebrik, er det muligt for dig at give samtygge til at dine pårørende eller daglig leder og korrdinator kan hjælpe med dette.

Vi anbefaler, at du ikke opbevarer store pengebeløb, og at du ikke lader lader dine værdier ligge frit tilgængeligt i boligen.

Oplever du tyveri eller skade på dit indbo, er du selv ansvarlig for at melde dette til politiet eller forsikringsselskabet.

Du er selv ansvarlig for at være korrekt forsikret.

Du kan vælge ydelsen "forsikring" som er en del af servicepakken.

På parkeringspladsen foran Møllegården er der fri parkering. 

Din post bliver leveret til personalet i afdelingen, som herefter sørger for at bringe den ud til dig.

Det er derfor vigtigt, at adressen indeholder navn og bolignummer.

Hvis du tegner avis- eller bladabonnement, skal du huske at gøre det i dit eget navn.

Det er Møllegårdens eget rengøringspersonale, der vil komme i din bolig hver 14. dag og og hjælpe dig med rengøringen. Rengøringen vil hovedsageligt bestå af: 

  • Aftørring af alle vandrette flader, såfremt disse er ryddet 
  • Støvsugning og gulvvask på alle gulve 
  • Rengøring af toilettet samt håndvask og amatur
  • Såfremt der er gulvtæpper i stuen, vil disse blive støvsuget. Møblerne flyttes og støvsuges ikke. 

Hvis du har brug for yderligere rengøring, er du og/eller dine pårørende velkommen til at henvende sig til personalet, som har en begrænset mængde rengøringsartikler som kan lånes. 

Hvis du fravælger ydelsen "Rengøringsartikler", skal du selv sørge for at anskaffe svanemærkede rengøringsartikler. 

Du må gerne ryge i din egen bolig, dog ikke mens personalet er til stede.

Af hensyn til andre beboere og personale, vil vi bede dig lukke døren til din bolig mens du ryger og venligst lufte ud før du modtager hjælp fra personalet.

Alle arbejdspladser i Gladsaxe Kommune er røgfrie, du må derfor ikke ryge på vores fællesarealer.

Vi vægter din selvbestemmelsesret meget højt, og støtter op om, at du så vidt det er muligt for dig, træffer dine egen valg. Dette gælder som udgangspunkt også, selv om du har en alvorlig psykisk funktionsnedsættelse, som for eksempel en fremskreden demenssygdom. 

Der kan dog - efter bestemte betingelser - gøres indgreb i din selvbestemmelsesret for at undgå omsorgssvigt, hvis du, på grund af den nedsatte psykiske funktionsevne, ikke selv er i stand til at varetage egne forhold i tilstrækkelig grad. Dette aldrig uden forudgående samtale med dig, din læge og eventuelt pårørende/væge. 

Skulle det komme på tale, at gøre indgreb i din selvbestemmelsesret, arbejder vi under lovgivningen om magtanvendelse. Du kan finde yderligere information om lovgivninge om Magtanvendelse her.

Servicepakken omfatter de serviceydelser Gladsaxe Kommune tilbyder beboerne i kommunens plejetilbud, for eksempel mad, forsikring, tøjvask med mere. Du vælger naturligvis selv hvilke af ydelserne fra servicepakken, du ønsker at modtage.

Du kan læse om ydelserne her

Når der afholdes valg i Danmark, har du som beboer selvfølgelig mulighed for at stemme.

Kommunens valgtilforordnede kommer kort før valget ud på Møllegården og sørger for, i samarbejde med personalet, at du får mulighed for at afgive din stemme.

Gladsaxe Kommunes omsorgstandpleje har en klinik på Møllegården.

Omsorgstandplejen er et gratis tilbud til borgere, som er visiteret til en plejebolig

Behandlingerne i omsorgstandplejen er primært forebyggende og vedligeholdende og omfatter kun nødvendige istandsættelser af tandsættet.

Du kan læse mere om Omsorgstandplejen på denne side.

Alle sundhedspersoner er underlagt tavshedspligt. Det betyder, at sundhedspersoner ikke må videregive oplysninger om dit helbred og andre fortrolige oplysninger uden dit samtykke. Ønsker du, at dine pårørende bliver informeret, skal du give skriftligt eller mundtligt samtykke til dette.

I Gladsaxe Kommune har vi altid fokus på kvaliteten af vores arbejde. Derfor vurderes vores arbejde årligt både internt i form af et uanmeldt kommunalt tilsyn og eksternt i form af tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Tilsynsrapporterne kan læses her eller du kan henvende dig til daglig leder og få udleveret et eksemplar.

På Møllegården har vi en træningssal med forskellige forskellige træningsredskaber og træningsmaskiner, som du er velkommen til at benytte.

Såfremt du ønsker at træne, vil du få tilbudt en træningstid af en af vores to fysioterapeuter. Træning foregår på hold, medmindre du har en genoptræningsplan.

Du skal selv sørge for installation af dit TV og bestilling af TV-pakke. På Møllegårde har vi aftale med You See.

Hvert efterår tilbydes alle beboere gratis influenzavaccination. Datoen annonceres i Mølleavisen og på opslagstavlerne, som hænger rundt om i huset. 

Vask af eget tøj er en del af servicepakken og kan dermed til- og fravælges.

På Møllegården anvender vi svanemærket vaskemiddel uden parfume.

Da da dit tøj bliver bliver vasket i fælles-vaskemaskiner på afdelingen, skal alt tøj mærkes. Du eller dine pårørende har mulighed for at låne en mærkemaskine og kan få udleveret mærker til tøjet.

Vi opfordrer dig til at anskaffe en vasketøjskurv med hjul, så medarbejderne ikke skal bære rundt på dit vasketøj.

Alt dit tøj SKAL kunne vaskes i en vaskemaskine. Vi vasker IKKE uld, silke og andet som kun tåler en håndvask.

Leje og vask af linned er en del af servicepakkn og kan dermed til- og fravælges

Hvis du tilvælger denne ydelse, dækker taksten leje og vask af sengetøj, håndklæder og eventuelt undertøj og stiklagner.

Da der er ikke kapacitet til at vaske sengetøj og håndklæder på stedet, er det i stedet et eksternt firma, som står for dette.

Vinduespudsning er en del af servicepakken og kan dermed til- og fravælges.

Hvis du tilmelder ydelsen, vil du få pudset vinduer fire gange om året.

Møllegården

Bagsværd Møllevej 9, 2800 Kongens Lyngby
mollegaarden@gladsaxe.dk

Ring til os

Vi har herunder samlet en oversigt over emner, som du måske også skal forholde dig til, i forbindelse med at du flytter ind hos os.

Hovedindgangen låses mellem kl. 18.30 - 06.30. Udenfor for dette tidsrum kan dørtelefonen ved hovedindgangen benyttes. Alternativt kan du få udleveret en kode til hovedindgangen. Spørg daglig leder om dette. 

Personalet hjælper med at bortskaffe det daglig affald, du er selv ansvarlig for at bortskaffe storskrald, for eksempel gamle møbler, pap og anden emballage. 

Alle fem huse (Unikahuset, Rosenstien 1-4, Rosenstien 5-8, Lærkehuset og Tulipanhuset) har hver sin egen aktivitetsmedarbejder.

Rosenlunds aktivitetsmedarbejdere arbejder med meningsfulde aktiviteter både individuelt og på gruppeniveau. Det vil sige, at vi arbejder med aktiviteter for hver enkelt beboer samt for beboerne i fællesskab. Det kunne for eksempel være aktiviteter som højtlæsning, kortspil, musiklytning, bagning, pasning af fælles planter og blomster samt ture ud af huset i Rosenlunds minibus.

Ud over de individuelle aktiviteter arbejder vi også med fælles meningsfulde aktiviteter for alle Rosenlunds beboere. Det kunne for eksempel være:

  • Onsdagssang: Hvor der synges sange fra den danske musikskat, akkompagneret af Rosenlunds egne musikterapeuter.
  • Forskellige musikalske oplevelser: Rosenlunds musikterapeuter afholder musikseancer, og eksterne entertainere kommer og underholder med musik og sang samt gudstjenester.

Derudover har vi faste traditioner, hvor vi fejrer Dronningens fødselsdag, Rosenlunds fødselsdag, påsken, julen og meget mere.

Som hovedregel kan ingen behandling eller udveksling af helbredsoplysninger ske uden dit samtykke. Derfor vil personalet sørge for at indhente dit samtykke, før en behandling påbegyndes, og før der sker udveksling af helbredsoplysninger – for eksempel med egen læge og hospitaler.

Alvorlige akut opståede situationer er dog undtaget fra denne regel, her vil behandling sættes i gang uden dit forudgående samtykke.

Hvis du ikke selv er i stand til at varetage dine helbredsmæssige interesser, aftales det ved din indflytning, hvem der varetager dine interesser på området. Det kan være en pårørende eller eventuelt en værge. Hver gang der startes en ny behandling, vil personalet kontakte enten dig, din pårørende eller værge som aftalt.

Der er opsat røgalarm i alle boliger, fællesrum og på gangarealer.  

I tilfælde af brand/røgudvikling aktiveres brandalarmerne og der gives direkte besked til brandvæsenet. Derudover udløses der også en alarm på personalets telefoner.

Rosenlund har elektronisk journalføring. Du har ret til aktindsigt i din journal. Ønsker du at læse din journal, kan du henvende dig til den daglige leder af det hus, du bor i. Dine pårørende har som udgangspunkt ikke aktindsigt, medmindre andet er aftalt med dig. 

Din bolig administreres af boligselskabet KAB. 

Du kan kontakte KAB ved at skrive, ringe eller maile til:
KAB,
Vester Voldgade 17,
1552 København V,
Telefon 33 63 10 00,
E-mail: kab@kab.dk
Hjemmeside www.kab-bolig.dk 

Du kan bestille fodplejebehandling, som udføres i din bolig. Du bestiller tid hos og betaler direkte til den mobile fodterapeut, som er på Rosenlund et par dage om ugen. Telefonnummer oplyses i huset.

Du har mulighed for at søge tilskud til fodpleje behandling via Borgerservice.

Du kan tegne en indboforsikring på aftaleskemaet. Alt indbo hæfter du selv for. Hvis du mister nogle af dine ting og mistænker tyveri, skal du tale med lederen om det. Tyveri kan politianmeldes af beboer eller pårørende. 

Privat-loesoere-og-ansvar.pdf

Forsikringsbetingelser

Ved fraflytning af din bolig skal du og/eller dine pårørende aflevere boligen i rengjort stand. Hvis boligen ikke er rengjort, vil rengøringen blive udført for din regning. Du har mulighed for at låne rengøringsredskaber og -midler. Ved henvendelse til Teknisk Team kan du få en specificeret liste over kravene til korrekt rengøring ved fraflytning.

Der vil blive foretaget et udflytningssyn, hvor du og/eller dine pårørende samt en medarbejder fra Teknisk Team deltager. Når boligen er slutrengjort, bliver elmåleren aflæst. Nøglerne afleveres enten på ejendomskontoret eller i postkassen uden for kontoret efter forudgående aftale med en medarbejder.

Vi opfordrer til, at boligen bliver tømt hurtigst muligt af hensyn til borgere på venteliste.

Frisørsalonen på Rosenlund finder du på 1. sal i Unikahuset.

Du eller dine pårørende aftaler selv en frisørtid og videregiver aftalen til personalet, såfremt du har brug for hjælp til at blive mindet om aftalen eller komme derop. Frisøren kan træffes på telefon 61 68 07 61. Hvis du ønsker at få ordnet hår i din egen bolig kan du evt. aftale dette med frisøren, alternativt en mobil frisør.

På Rosenlund har vi stor gavn af frivillige hjælpere, som løser opgaver, der ikke ligger inden for pleje- og omsorgsområderne, fx cykler de ture med vores beboere og hjælper til ved banko om tirsdagen. Har du nogen i dit netværk som er interesseret i at blive frivillig kan du læse mere her: Frivillighed

Ved runde fødselsdage, kan du vælge eftermiddagskage, såfremt du betaler for frokost. Den 15. august har Rosenlund fødselsdag, og så får alle beboerne lagkage.

Du og dine besøgende har mulighed for at deltage i gudstjeneste i Festsalen cirka en gang om måneden. Datoer for gudstjenester bliver annonceret på opslagstavlerne, som hænger rundt om i husene. Præsterne ved Mørkhøj kirke forretter gudstjenesterne.

Rosenlund har flere større og mindre haver som du og dine besøgende er velkommen til at benytte. Fælleshaverne bliver passet af en gartner gennem boligselskabet eller af driftsafdelingen på Rådhuset, mens den have som er tilknyttet din bolig, skal du selv vedligeholde. 

På Rosenlund er der opsat en hjertestarter udenfor lige ved hovedindgangen, samt i mellemgangen mellem Unikahuset og Rosenstien.

Som hovedregel er dine husdyr velkommen til at flytte ind med dig, efter aftale med daglig leder. Du selv kunne varetage den fulde pasningen af dyrene, og du skal indgå aftaler med dine pårørende, hvem der overtager pasningen, hvis der opstår forhindringer for eksempel ved indlæggelse eller hvis du bliver sengeliggende.

Inden du flytter ind

Tabellen kan bruges som tjekliste, ved indflytning

Aftaleskema

Samtykke til fotografi

Tilmelding til apotek

Tilmelding til omsorgstandpleje

Købe et termometer (ikke til øre eller pande)

Købe 21 store doseringsæsker af mærket Medimax

Købe en vasketøjskurv på hjul

Skifte folkeregisteradresse

Der er trådløst netværk på Rosenlund, hvis du ønsker en anden (hurtigere) internetadgang, skal du selv stå for dette. Rosenlunds Internet er frit tilgængeligt uden kode og hedder GLADSAXE. 

Du vil opleve, at der ikke altid er en medarbejder til stede i huset, da de enten kan være til et møde, eller hjælper andre beboere, hvorfor har vi har flere forskellige typer af kald. Ud fra en konkret vurdering beslutter vi, hvilken typer du bedst kan betjene. Når du benytter dig af kaldet, vil det gå til medarbejdernes mobiltelefoner, og de vil hjælpe dig så hurtigt som muligt, men der kan gå op til ca. 20 min. inden de kommer, da de kan have opgaver som de skal færdiggøre inden de kommer til dig.  


Vi lægger vægt på, at dialog er den bedste vej til at finde holdbare løsninger. Derfor opfordrer vi til, at du kontakter en medarbejder eller daglig leder i det hus, du er flyttet ind i, hvis der er noget, du undrer dig over og gerne vil have afklaret. Du er også meget velkommen til at kontakte lederen af Rosenlund, Jeanette Riis Spangsberg JEASPA@gladsaxe.dk 


Det er muligt at få refusion af kørsel til læge. Du kan søge refusion på Kørselsordning - Individuel befordring

Personalet på Rosenlund kan hjælpe dig med at bestille kørsel.

Har du brug for ledsagelse, kan du spørge din pårørende om en af dem kan deltage. Personalet har ikke mulighed for at ledsage dig til:

  • Lægebesøg
  • Hospitalsbesøg
  • Indlæggelse
  • Specialtandlæge

Du beholder din egen læge, når du flytter ind på Rosenlund. På Rosenlund har vi tilknyttet faste plejehjemslæger som kommer på besøg på Rosenlund hver 14. dag. Hvis du ønsker at skifte til vores faste plejehjemslæge, kan du give besked til daglig leder. Skiftet til plejehjemslæge er gratis.

Rosenlund råder over flere lokaler, som du kan låne. For nærmere information eller lokalebestilling kan du kontakte Køkkenet, Anja på telefon 51290090.

Du betaler selv for din medicin. Du er ansvarlig for selv at anskaffe 21 store doseringsæsker, gerne af mærket Medimax samt et rektalt (endetarm) termometer. Du kan give samtykke til at medicinen leveres fra apoteket til plejecentret. Apoteket opkræver et mindre gebyr for dette. Det anbefales at tilmelde betaling af medicin til PBS.

Du kan finde linket til tilmeldingsblanketten under siden: Når du har sagt ja og ønsker at flytte ind.

Rosenlund har en samarbejdsaftale med Buddinge apotek, som leverer medicin hertil dagligt alle hverdage. Vi anbefaler derfor at du indgår aftale med dette apotek. Såfremt en læge ordinerer akutmedicin til dig, skal du selv betale for udbringning med en taxa, alternativt kan dine pårørende hente det for dig.

På Rosenlund lægger vi vægt på, at maden er hjemmelavet og tilberedt af de bedste og så vidt muligt, økologiske råvarer. Maden skal vække appetit og sammen med indretningen bidrage til at skabe de kulturelle, hyggelige og sociale rammer, der skal til for at nyde et måltid. Vi laver hver dag mad til 140 forskellige mennesker, og vi går op i at maden er veltilberedt, men du kan ikke forvente at få din livret hver dag.

Du er velkommen til at afgive ønsker til menuen, og til at give konstruktiv feedback på måltiderne. Såfremt dine pårørende ønsker at spise med, kan de mod betaling 65 kr. som sendes på MobilePay 733187.

Vi anbefaler at din bolig indrettes overskueligt, hjemligt og genkendeligt i forhold til tidligere, da dette kan være væsentligt i forhold til din trivsel. Du skal selv medbringe møbler, lamper, gardiner, to dyner, hovedpuder, vasketøjskurv på hjul m.v.

Du skal selv stå for udpakning, ophængning af lamper, billeder, gardiner m.v. Har du egne lamper med til din bolig, skal du selv købe elpærer til disse. Alle løse ledninger skal fæstes til panelet eller bindes op. Plejeseng er en fast del af inventaret og kan ikke fravælges.

Vær opmærksom på, at din bolig også er en del af personalets arbejdsplads, hvorfor der udarbejdes en arbejdspladsvurdering (APV), ved indflytning og efter behov, dog mindst én gang årligt. Såfremt der skal ændres i indretningen, indgår vi altid i dialog med dig.

Du er selv ansvarlig for opbevaring af penge og værdigenstande. Det er din egen indboforsikring som du kan tegne via aftaleskemaet, dækker eventuelle tab. Vi anbefaler ikke at du har kontanter liggende, men at du anskaffer et Gladsaxekort. Du kan også bruge en andet betalingskort, for eksempel uden kode, hvis det kan være svært at huske koder. Danske Bank tilbyder kontantkort uden kode.

Vi anbefaler, at du ikke opbevarer store pengebeløb, og lader dine værdier ligge frit tilgængeligt. Såfremt du oplever tyveri eller skade på dit indbo er du ansvarlig for selv at melde dette til politiet.

På parkeringspladsen foran Rosenlund er der fri parkering. 

Personalet sørger for at bringe post ud til dig.

Du kan indgå aftale om hjælp til håndtering af post, såfremt dine pårørende ikke kan hjælpe dig.

På Rosenlund får du gjort rent én gang om ugen, hvis du bor i en demensplejebolig og hver 14. dag hvis du bor i en somatisk (almen) plejebolig. Det er rengøringspersonale ansat på Rosenlund, som kommer i dit hjem og hjælper dig med rengøringen. Rengøringen vil hovedsageligt bestå af:

  • Aftørring af alle vandrette flader, såfremt disse er ryddet
  • Tørmobning, efterfulgt af gulvvask på alle gulve
  • Rengøring af toilettet samt håndvask
  • Såfremt der er gulvtæpper i stuen, vil disse blive støvsuget. Møblerne flyttes og støvsuges ikke.

Hvis du har brug for yderligere rengøring, er du og/eller dine pårørende velkommen til at henvende sig til personalet, som har en begrænset mængde rengøringsartikler som kan lånes.

Hvis du fravælger servicepakken ”rengøringsartikler”, skal du selv sørge for at anskaffe svanemærkede rengøringsartikler.

Vi vægter din selvbestemmelsesret meget højt, og støtter op om, at du så vidt det er muligt for dig, træffer dine egen valg. Dette gælder som udgangspunkt også, selv om du har en alvorlig psykisk funktionsnedsættelse, som for eksempel en fremskreden demenssygdom. 

Der kan dog - efter bestemte betingelser - gøres indgreb i din selvbestemmelsesret for at undgå omsorgssvigt, hvis du, på grund af den nedsatte psykiske funktionsevne, ikke selv er i stand til at varetage egne forhold i tilstrækkelig grad. Dette aldrig uden forudgående samtale med dig, din læge og eventuelt pårørende/væge. 

Skulle det komme på tale, at gøre indgreb i din selvbestemmelsesret, arbejder vi under lovgivningen om magtanvendelse. Du kan finde yderligere information om lovgivninge om Magtanvendelse her.

Rosenlund er røgfri og du må derfor kun ryge i din egen bolig. Af hensyn til de øvrige beboere og personale, vil vi bede dig holde døren til din bolig lukket mens du ryger, og lufte ud før du modtager hjælp af personalet i boligen. Du kan blive bedt om at købe en luftfrisker, hvis røgen er til stor gene for medarbejderne. 

Servicepakken omfatter de serviceydelser Gladsaxe Kommune tilbyder beboerne i kommunens plejetilbud, fx mad, forsikring, tøjvask mm. Du vælger naturligvis selv hvilke af ydelserne fra servicepakken, du ønsker at modtage. Du bestiller ydelserne her: Når du har sagt ja, og ønsker at flytte ind.

Når der er valg og folkeafstemning i Danmark, møder kommunens valgtilforordnede op på Rosenlund, og i samarbejde med personalet sørger de for, at du som stemmeberettiget får mulighed for at afgive din stemme i Festsalen eller i din bolig. 

Rosenlund har en tandklinik, som ligger i Unikahuset 1. sal, ved siden af frisøren.

Du kan læse mere her: Omsorgstandpleje.

Alle sundhedspersoner er underlagt tavshedspligt. Det betyder, at sundhedspersoner ikke må videregive oplysninger om dit helbred og andre fortrolige oplysninger uden dit samtykke. Ønsker du, at dine pårørende bliver informeret, skal du give skriftligt eller mundtligt samtykke til dette.

Du vil opleve, at personalet skriver og læser på smartphones, dette skyldes, at vi anvender smartphones til at tilgå vores dokumentationssystem. 

I træningssalen på Rosenlund finder du forskellige træningsredskaber og træningsmaskiner, som du er velkommen til at benytte. Såfremt du ønsker at træne, vil du få tilbudt en træningstid af en af vores to fysioterapeuter. Træning foregår på hold, medmindre du har en genoptræningsplan.  

Du skal selv sørge for installation af dit TV og bestilling af TV-pakke. 

Hvert efterår tilbydes alle beboere gratis influenzavaccination. Datoen annonceres på opslagstavlerne, som hænger rundt om i husene. 

Du har mulighed for at få vasket dit tøj på Rosenlund, hvis du vælger denne ydelse på aftaleskemaet. Vi anvender svanemærket vaskemiddel uden parfume. Da alt tøj bliver vasket i fælles vaskeri i det hus, du er flyttet ind i, kan dit tøj evt. mærkes med vaskemærker. Rosenlund har ikke kapacitet til at vaske sengetøj, håndklæder og lignende, men du kan vælge at leje det, da det er omfattet af servicepakken ”vask og leje af linned”. På Rosenlund varetages tøjvask af rengøringspersonalet.

Som tidligere nævnt opfordrer vi dig til at anskaffe en vasketøjskurv med hjul til opbevaring af dit vasketøj, så medarbejderne ikke skal bære rundt på dit vasketøj. Vasketøjet bliver tørret i tørretumbler eller bliver hængt til tørre i din egen bolig. Skal noget af dit tøj hænge til tørre skal du selv købe et tørrestativ.

Er en del af servicepakken. Såfremt du har tilmeldt dig ordningen vil du få pudset vinduer tre gange årligt af et eksternt firma.  

Du finder aftaleskemaet på siden: Når du har sagt ja, og ønsker at flytte ind

Rosenlund

Mørkhøjvej 336, 2860 Søborg
rosenlund@gladsaxe.dk

Ring til os

Boligselskabet KAB administrerer boligerne på Bakkegården demensboliger

Boligselskabet KAB 
Enghavevej 81
2450 København SV
Tlf. 33 63 10 00

Mail: kab@kab.dk

Hjemmeside: www.kab-bolig.dk

Som ved et hvert andet boligselskab skal disse kontaktes ved tvivlsspørsmål, dette kan for eksempel være:

  • Lejekontrakt
  • Antennebidrag (denne kan dog ikke unddrages)
  • Generel vedligeholdelse af boligen
  • Opsigelse af lejemål ved dødsfald. Det skal her nævnes, at opsigelse af boligen foregår automatisk via skifteret og folkeregister
  • Opsigelse af lejemål ved fraflytning

Du betaler husleje for din bolig samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården demensboliger.
Huslejen betales forud fra den dag, du har boligen til rådighed. Vi anbefaler, at du betaler via betalingsservice.

Huslejekontrakten bliver tilsendt fra boligselskabet KAB.
Du skal underskrive lejekontrakten og sende den retur til boligselskabet. Sammen med lejekontrakten er der opkrævning på indskud og første måneds husleje.

Du skal fremvise underskrevet lejekontrakt og dokumentation for, at indskud og første måneds husle er indbetalt, før vi udleverer nøgle til boligen.

Du har 1 måneds opsigelse af boligen. Vi henstiller til, at boligen tømme så hurtigt som muligt af hensyn til borgere, som står på venteliste.
Boligen afleveres i rengjort stand.

Du betaler en udgift til antennebidrag over huslejen. Dette kan ikke fravælges.

Pr. 1. januar 2022 betaler du licens gennem skatten og skal derfor ikke foretage dig noget.

Når du får tilbudt en plejebolig, har du mulighed for at søge om lån til boligindskud, hvis du opfylder visse økonomiske og personlige betingelser.
Der vil som udgangspunkt ikke kunne ydes lån til boligindskud, hvis tidligere lån ikke er tilbagebetalt. Dette sker dog efter en individuel vurdering.
Boligindskudslånet er i de første fem år rente- og afdragsfrit. Herefter tilbagebetales lånet over ti år og forrentes med 4,5 procent om året af den til enhver tid gældende restgæld.

Når du får tilbudt en plejebolig, har du mulighed for at søge Boligstøtte, som er et tilskud til huslejen.

I plejeboliger er der fordelagtige beregningsregler, hvilket betyder, at der eventuelt kan opnås en højere boligstøtte end til almindelige lejeboliger.

Boligstøtten udbetales som tilskud. Boligstøtten udbetales månedsvis forud med virkning fra den efterfølgende måned efter, at boligstøtteansøgningen er modtaget i kommunen.

Ved indflytning i plejebolig udbetales boligstøtte fra den dato, hvor du i folkeregistret er registreret som flyttet.

Selvom du modtager boligstøtte til din nuværende bolig, skal du sende ny ansøgning om boligstøtte i forbindelse med, at du flytter i plejebolig. Boligstøtten udbetales til din NemKonto den første hverdag i måneden.

Du betaler et månedligt beløb for el i boligen samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården.
El opkræves af boligselskabet KAB sammen med huslejen.

Når du fraflytter boligen, vil du ikke modtage en opgørelse over el-indbetaling før udgangen af året, da Bakkegården ikke har målere i hver bolig.

Andet

Er du økonomisk vanskeligt stillet, kan du søge tilskud til dækning af flytteudgiften og til en ekstra måneds husleje, hvis dette er aktuelt. Hjælpen kan søges i Borgerservice og bevilges efter individuel økonomisk vurdering.

Er du gift, men flytter alene i en plejebolig, vil du og din ægtefælles pension blive beregnet efter taksten for enlige, da I faktisk lever adskilt. Det vil sige, at I begge får udbetalt en højere pension hver måned.

Du betaler for opvarmning af din bolig samt for en del af fællesarealerne på Bakkegården.
Udgiften beregnes som et gennemsnit af de faktiske udgifter.

Varmeudgiften opkræves af boligselskabet KAB sammen med huslejen. Behøver du økonomisk hjælp til dette, kan der søges om varmetilskud via Varmetillæg efter gældende regler.

Praktiske gøremål

Når du skal flytte så husk at melde flytning til folkeregistret. Dett kan du med fordel gøre via selvbetjening på nettet.

Vær opmærksom på, at har du digital post, vil denne ikke blive ændret, når du flytter på Bakkegården. Ønsker du at overgå fra digital post til papirpost skal du logge ind på borger.dk og bede om fritagelse.

Husk at hvis du fraflytter et lejemål, når du flytter på Bakkegården, skal du opsige dit nuværende lejemål hurtigst muligt.
Har du brug for råd eller vejledning, er du velkommen til at kontakte Borgerservice på telefon 39 57 56 00 eller på mail pension@gladsaxe.dk

Der er trådløst WiFi på hele Bakkegården

Hvis du ønsker at skifte læge henviser vi dig til Valg af læge

Vi har plejehjemslæger tilknyttet på Bakkegården. Du kan altid spørge daglig leder om mulighederne for lægeskift til en plejehjemslæge.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback