Beboer- og pårørenderåds møde den 11. juni 2025
Beboer- pårørenderådet 2024 - 2026
- Ebbe Christensen (formand)
- Ninna Bilfeldt (beboer, Afdeling 2)
- Knud Bovbjerg (beboer, Afdeling 2)
- Preben Sabinsky (beboer, Afdeling 1)
- Hanne Andersen (beboer, Afdeling 2) Afbud
- Henrik Nilavs Neergård (beboer, Afdeling 1)
- Henriette Vissing Hagemann (Leder substitut)
- Mette Cenius Vemmer (Referent)
- Annette Bilfeldt (Næstformand, Pårørende afd. 2) Afbud
- Lena Skovlund (Pårørende Afd. 2)
- Camilla Leth (Pårørende Afd. 1)
- Lene Andersen (Pårørende afd. 2)
- Anne Dorthe Beck (Pårørende afd.2)
- Jørn Guldberg (observatør fra Seniorrådet) Afbud
- Michael Dorph Jensen
Dagsorden
Punkt 1. 16:00 – 16:30
Opfølgning fra dialogmødet på Bakkegården d. 10. juni 2025 /v Ebbe
Punkt 2. 16:30 – 16:45
Personaleomsætningen på Møllegården det sidste år
Punkt 3. 16:45 – 17:15
Velkomst pjece /v Henriette og Anne Dorte
Punkt 4. 17:15 – 17:45
Nyt fra ledelsen
- Arbejdstilsynet
- Kontaktpersonsordning
- Vagtplanlægger
- Teater V
Punkt 5. 17:45 – 18:00
Nyt fra rådhuset / v Michael Dorph Jensen
Kommende møder, som alle afholdes i Glassalen
- Den 10. september 2025
- Den 10. december 2025
Ad 1.
Var dejligt at møde mange gamle venner i rådene fra de andre centre. Der var et ønske om at de enkelte BPR skal blive bedre til at samarbejde på tværs, samt have en repræsentant fra Seniorrådet til møderne. Møllegården får en invitation.
Der var ingen af vores punkter, der var på dagsordenen.
I forhold til frivillighed, så vil borgmesteren ikke bruge flere penge.
Camilla: vi havde ikke fået formuleret hvad vi mener med frivilligheds koordinator, at det er en person, der arbejder på tværs af plejehjemmene, som samler tilbud, hvilket borgmesteren godt kunne se og være interesseret i. Vi skal være bedre til at få formuleret hvad vi mener koordinatoren skal kunne hjælpe med, blandt andet med at få frivillige tilknyttet til plejeboligerne.
Lena: Der var ikke hul igennem hos Moderaterne, der slet ikke kunne se ideen.
Punktet omkring kost og tankerne bag måltidet var spændende for de fleste.
Camilla: mødet i år var mange gange bedre end sidste år, meget mere konkret med gode temaer.
Ad.2
Vi som ledelse vil gøre alt for at nedbringe medarbejderomsætningen og arbejder med arbejdsmiljøet. Vi har fælles drøftelser på personalemøder i afdelingerne, i triogruppen (TR, arbejdsmiljø-repræsentanter og ledelse) og på MED.
Henriette orienterer om hvordan personaleomsætningen har været op Møllegården det sidste år:
- Mølleklubben: 0 %
- Afdeling 1: 54 %
- Afdeling 2: 36 %
- Køkken: 33 %
- Rengøring: 33,33 %
- Sygeplejerskerne: 50 %
- Teknik: 0 %
Lena: vi er meget bekymrede for at miste flere faste medarbejdere.
Henriette: vi skal finde ud af hvordan vi gør det mere attraktivt at være her, i samarbejde med medarbejderne.
Camilla: det er ikke unormalt med en 30 procent medarbejderomsætning, men over 50 % er voldsomt. Det er hårdt at oplære nye kolleger, det lægger stort pres på medarbejderne. Der er også et stort videns-tab, som gør det svært.
Lene: vigtigt med faglig udvikling, for netop også at holde fagligheden højt og udvikle/udfordre medarbejderne.
Henriette: det er helt klart et fokuspunkt, som vi kommer til at arbejde meget mere med.
Pt. har vi fået mange gode ansøgere til aktivitetsmedarbejder.
- Status på oplæring: der er intro mappe, samt undervisning, både praktisk og online.
- Beboernes hjem: Camilla har oplevet et stort rod i dette år i sin mors bolig. Det er som om boligen ikke ses som beboerens eget hjem.
- Henriette: Vi arbejder meget med dette, italesætter at vi er gæster i borgerens hjem. Vi er forskellige ift. oprydning og hvad vi oplever som rod.
- Anne-Dorte: der er bleer overalt, ingen opbevaringsplads, der mangler altid plejeartikler i min mors bolig.
- Lene: der bliver ikke tørret op hvis der spildes, der er altid rodet. Der mangler også bestik og tallerkner, det er forsvundet. Clara spl-stud rydder altid op hos min mor.
- Lena: jeg oplever ikke dette, der er altid fyldt op og ryddet.
- Henrik: oplever ofte at der mangler hygiejne artikler, men oprydning generelt er ok.
- Preben: der bliver ryddet op indimellem.
- Dialog mellem ledelse og pårørende, hvad er acceptabel ventetid? Henriette: det er 10 hverdage, kan sagtens svare inden.
- Lena: Der er ingen steder hvor jeg kan se hvilke personaler, der er tilknyttet afdelingen overordnet, de er ikke opdateret.
- Henriette: vi skal have fulgt op på billederne på afdelingen. Personalet skal desuden helst bruge tiden på beboeren og ikke på at skrive beskeder i notesbog. Hvis beboerne skal noget, bør vi have det stående i kalender på kontoret, for at det skal kunne overleveres.
- Lene: Hvor skal jeg melde ind, når fx min mor skal på Bakken? Oplever hele tiden at hun ikke er klar og personalet er overrasket.
- Camilla: Ofte at aftaler ikke overholdes, at beskeden om aftalen ikke er kommet videre.
- Henriette: Nexus er vores arbejdsredskab og det tager tid for personalet at blive helt fortrolig med alle funktionerne i det. Det er her, de forskellige aftaler skal noteres, så de netop er synlige for alle.
Ad 3.
Henriette fortæller at hun og Anne-Dorte arbejder med en velkomst pjece. Det er vigtigt at beboere og pårørende føler sig velkommen på Møllegården, når man flytter ind.
Derfor er Anne- Dorte og jeg ved at kigge på pjecen, vi arbejder os støt igennem hvad velkomst pjecen skal indeholde, vi regner med at kunne præsentere noget i efteråret.
Ebbe: hvad gør I indtil da?
Henriette: Vi holder indflytningssamtaler indenfor en måned af indflytning. Folderen bliver en ekstra service til dette
Anne – Dorte: BPR må gerne komme med input.
Lena: især forventningsafstemning, kontaktnumre.
Ad 4.
Arbejdstilsyn:
Vi har haft besøg af arbejdstilsynet d. 8. maj. Det gik rigtig godt. Vi fik på besøget ikke konstateret nogen overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
De talte med medarbejdere og ledere.
De kom med nogle opmærksomhedspunkter vi kan tage med os, det er meget af det vi allerede har fået øje på og er godt i gang med.
- Kompetenceudvikling, så opgaver fordeles mere jævnt mellem medarbejderne
- Mono-faglig sparring med sygeplejerskerne, da de går på tværs af afdelingerne. Vi har efterfølgende planlagt møde 1 x ugentlig.
- At få struktur på opgaverne, så medarbejderne ved hvem tager hvilke opgaver.
Ebbe: stort klap på skulderen fra BPR til Møllegårdens personale og ledelse.
Henriette fortæller, at de nye ledere efteråret/foråret vil afholde MUS (medarbejdereudviklingssamtaler) med medarbejderne.
Kontaktpersonsordning:
Ledelsen kigger på erfaring fra andre centre, det skal over MED udvalg og godkendes, så vi arbejder videre. Der er ikke nogen beskrivelse af betydningen af kontaktperson, hvad det indebærer, derfor starter vi forfra. Kontaktpersonen skal præsenteres til indflytningssamtalen, hvor der også skal forventningsafstemmes.
Vagtplanlægger:
Der blev den 15. februar ansat en vagtplanlægger. Der har i april været afholdt flere dialogmøder med medarbejderne. Medarbejderne har skulle indgive ønsker til et vejledende grundrul. Vi forsøger, så vidt det er muligt i forhold til driften, at imødekomme de ønsker medarbejderne kommer med, men det er ikke muligt at alle ønsker opfyldes. Vi skal sikre fordeling af kompetencer over hele døgnet.
Der er stadig utilfredshed, hvilket vi taler ind i, så vi måske kan fordele de upopulære tider mellem flere.
Ebbe: Hvad med overlaps problematik ved beboerkald?
Henriette: Dette er med i de nye mødetider, så beboerkald tages i overlappet.
Personalet dækker ind med afløsere i weekenden.
Teater V:
Vi har været så heldige, gratis, at få Teater V ud og optræde for os om teater den 24. juni kl. 14:00 – 15:00 i Glassalen, det glæder vi os meget til. De optræder med en musikalsk forestilling der hedder Kys og Vinyl, da Beatles kom til byen.
Lene: vigtigt at der er tilbud til alle funktionsniveauer, også forskellige kognitive niveauer.
Ad 5.
Fremover skal bolig tømmes indenfor en uge, så vidt det er muligt, dette gælder kun for fremtidige flytninger.
UTH (Utilsigtede hændelser): medarbejdere har pligt til at indberette disse. Der er en oversigt over indberetninger i 2025 på kommunens hjemmeside. Færre indberetninger er ikke nødvendigvis en god ting, kan være fordi der ikke er fokus på indberetninger.
Henrik: forkert medicinering, hvem registrerer dette?
Henriette: det rapporteres af medarbejder, både vikarer og faste, samt pårørende kan indberette.
Henrik: Kan man se om en UTH er blevet rapporteret? Og vil den nye ældrelov give færre UTH-indberetninger, når loven er med henblik på at mindske registrering?
Henriette: Jeg spørger Helene, hun kommer ned til dig med svar på dit første spørgsmål. Mht. ældrelov, så er det ikke registrering af UTH’er, men den daglige registrering, der skal mindskes.
Spørgsmål til ældrelov:
Der skal ikke være friplejehjem, men flere kommunale plejehjem. Der er enighed i kommunen om at der ikke skal offentlig støtte til private investorer.
Der skal spares på servicerammen, alle udvalg skal spare 1% af budgettet.
Der skal spares på hjælpemidler fra hjælpemiddeldepotet.
Der er forslag om at hjemmesygeplejen skal overtage faste weekend sygeplejersker. Dette er der stor modstand imod.
Pårørenderådgiver og frivillig koordinator
4 partier undlod at stemme for pakken som helhed.
Læs mere her:
SRU mødet 22/5
- Punkt 3. budgetbidrag: https://dagsordener.gladsaxe.dk/vis?id=749fd1b7-0777-4055-9049-2e6edc95424f&punktid=54b16630-db44-472f-bdc8-915b23312bce
- Punkt 12: Utilsigtede hændelser i Gladsaxe 2024: https://dagsordener.gladsaxe.dk/vis?id=749fd1b7-0777-4055-9049-2e6edc95424f&punktid=3f0c6c6a-f036-4f53-97cb-2e19d2acd09f
SRU mødet 27/3
- Punkt 3: Orientering om fremtidig arbejdsgang ved tømning af plejeboliger: https://dagsordener.gladsaxe.dk/vis?id=e0e95cd3-7fdc-40af-b577-3d101cbaa6d4&punktid=c2d7215c-d33c-4882-b2e4-994384300b72
Eventuelt:
Henrik: Skiltning til Mølleklubben og Møllegårdens hovedindgang er meget ens, hvilket er meget uheldigt, man bør overveje at få tydeliggjort skiltningen.
Mette: Mølleavisen udkommer ikke i august grundet sommerferie. Der vil blive hængt menu sedler op på opslagstavlerne.