Møde i Beboer-og pårørenderådet den 18. juni 2025
Medlemmer af Beboer- og Pårørenderådet 2024-2026
Beboer
- Karen Buhl, afd. A
- Beboer afd. B (MANGLER)
- Dan Kristian Jeppesen, afd. C, mail: jepp@webspeed.dk
- Ingrid Anne Marie Petersen, afd. C
- Uje Lagoni Jacobsen, afd. D, mail: (ujejacobsen@gmail.com)
Frivillig
- Hanne Lebech, mail: hp.lebech@youmail.dk
Pårørende
- Formand Peter Hultberg, afd. C, mail: peter@hultberg.info
- Jørgen Kondrup, afd. A, mail: j.kondrup37@gmail.com
- Jeanne Lundbøl, afd. A, mail: jlundboel@hotmail.com
- Helle Staudt, afd. C, mail: helle.staudt@gmail.com
- Birgit Heitmann, afd. D, mail: gibber@tdcspace.dk
- Jan Munkholm, plejeboligleder,mail; janmun@gladsaxe.dk
Præsentationsrunde
Jørn Guldberg, inviteret fra seniorrådet – dette og kommende møder.
Jeanne, Amira, Helle, Dan, Karen, Jan, Uje, Birgit, Ingrid og Peter.
Ikke tilstede: Jørgen Kondrup, Helle Staudt, Hanne Lebech.
Møde i Beboer-og pårørenderådet den 18. juni 2025 kl. 15:30-17:15
Mødested: Konferencelokalet v/ Caféen
Referat
1: Godkendelse af referat
Godkendt.
Efterskrift: Der gives udtryk for utilfredshed med de manglende referater. Jan vil snarest få udarbejdet de manglende referater.
2. Godkendelse af dagsorden
Godkendt m. ønske om separat punkt vedr. nyhedsbrev.
3. Brandtilsyn, kvalitetstilsyn samt ejendomsanalyse
Brandtilsyn
Brandtilsynet er vel overstået. Der var én enkelt anmærkning vedrørende vores beboercykel, som måtte flyttes på grund af batteriet. Der er også blevet ryddet op i kælderen. Der er ikke meget plads på Egegården, men det er lykkedes at finde det nødvendige råderum til opbevaring.
Tidligere drøftelser om infoskærme, som er blevet taget ned fra fællesarealerne, blev igen taget op. Til efteråret vil en brandkonsulent komme og udpege, hvor infoskærmene må placeres på Egegården.
Dan fra afdeling C fortalte om en episode, hvor han kom til at aktivere brandalarmen. Jan fortalte, at man løbende vurderer følsomheden af brandalarmen. Det blev også nævnt, at en eventuel udvidelse af antallet af brandalarmer på Egegården er en udfordring, da det nuværende anlæg ikke kan trække flere installationer.
Kvalitetstilsyn
To overordnede punkter til videre arbejde er hygiejne og kommunikation.
I forhold til hygiejne blev det under tilsynet iagttaget, at der manglede viden på udvalgte områder.
Vedrørende kommunikation blev der observeret dårlig kommunikation mellem dele af personalet og nogle borgere. Flere medlemmer af rådet (beboere) udtrykker desuden bekymring over, at en del af personalet ikke behersker dansk godt nok, hvilket skaber vanskeligheder i hverdagen.
Jørn Guldberg orienterede om BDO-tilsynet og deres afgang.
Der blev stillet spørgsmål til, om rapporten kan omdeles. Det er dog ikke muligt, da den indeholder personhenførbare oplysninger. Det blev påpeget, at dette ikke er i overensstemmelse med retningslinjerne, idet der er et ønske om at kunne bidrage og kvalificere indsatsen. Problematikken er blevet rejst politisk.
Ejendomsanalyse
Analysen ligger tilgængelig på kommunens hjemmeside. Det skaber naturligt en vis utryghed, at man ikke ved, om man i fremtiden skal skifte arbejdsplads.
I øjeblikket er personalet ansat med tilknytning til Egegården, hvilket rådet ser som en fordel – det skaber tryghed og giver indsigt i de daglige forhold.
Analysen ser på, hvilken bygningsmasse der er til rådighed, og om udnyttelsen er tilstrækkelig. Der ses også på, om visse funktioner kan centraliseres.
Der peges umiddelbart på, at en sammenlægning af alle servicefunktioner centralt enten kan give en mere effektiv drift eller en bedre udnyttelse af ressourcerne.
4. Opfølgning på tilsyn fra Arbejdstilsynet
Belysning i afdeling A og B
Prøvebelysningen er godkendt, og der afventes nu en endelig dato for opsætning af lys i de øvrige boliger.
Ingrid spørger til belysningen på gangene. Jan svarer, at der umiddelbart ikke er planer om dette, men at det vil blive taget med i den kommende ejendomsgennemgang med fx KAB i løbet af efteråret.
Støjgener i forbindelse med beboerkald
Der arbejdes i afdelingerne med at reducere støjgener forårsaget af ubesvarede beboerkald. Der er allerede sket en mærkbar forbedring som følge af konkret arbejde med procedurer og arbejdsgange.
Det understreges, at det kan være rimeligt med ventetider på op til 20 minutter ved livsvigtige kald.
Målet er naturligvis, at beboerne frit kan benytte kaldet, men der arbejdes på at nedbringe antallet af unødige kald. Med ”unødige kald” menes kald fra beboere, som ikke har forstået systemet – fx på grund af sygdom eller kognitive udfordringer.
For at imødekomme dette, er der indført tovejskald, så personalet kan besvare henvendelser med det samme. Der er også taget initiativ til at installere sensorer, så personalet får besked, hvis beboere forlader sengen.
Desuden kan der iværksættes planlagte tilsyn, som aftales individuelt med beboere og pårørende, for at sikre tydelighed og enighed om, hvilke aftaler der gælder.
Det nuværende kaldsystem har ikke mulighed for at justere lydniveauet eller differentiere kaldene. Et nyt system er i udbud med planlagt implementering i 2026.
Støj i køkkenet i afd.
Der henvises til, at støjniveauet i køkkenet opleves som meget generende for beboerne – især støj fra service og porcelæn.
Det drøftes, om man eksempelvis om aftenen kan vente med afrydning til efter kl. 18:30 for at mindske støjgenerne.
Det er et vigtigt emne og vil blive taget op på både beboermøder og personalemøder.
5. Økonomi, personalesituation og ferieplanlægning
Økonomi
Plejeøkonomien er under pres, og det vil naturligvis kunne mærkes i driften. Jan oplyser, at man efter sommerferien forventer at have et bedre overblik og indblik i økonomien for 2026.
Peter spørger, hvordan økonomien fortsat kan være presset, når der i over seks måneder har været meget begrænset brug af eksternt personale fra vikarbureauer – og samtidig til tider færre ansatte på arbejde end det, der er normeret til.
Dan og Helle spørger, om kommunen har medregnet de lønstigninger og -løft, der er blevet givet. Jan svarer, at kommunen har tillagt ekstra midler i forhold til de øgede lønudgifter.
Jørn påpeger, at beboerne i dag er mere plejekrævende, hvilket naturligt medfører et øget træk på personaleressourcerne.
Der er generelt ønske om større indsigt i økonomien og i bemandingsplanerne, for at kunne bidrage til en mere konstruktiv dialog. Peter og Jan mødes indledningsvist om dette, med mulighed for senere involvering fra/ift. kommunen.
Personalesituationen
Der stilles spørgsmål til bemanding og dækning ved sygdom. Afdelingen dækker selv ved den første sygemelding, og der er i øjeblikket vakante stillinger.
Amira oplyser, at der er to ubesatte dagstillinger i afdeling C og to i aften. Hun fortæller, at man forventer at være godt bemandet med sygeplejersker på Egegården inden for de næste tre måneder. En ny sygeplejerske starter 1. august.
Ferieplanlægning
Der er næsten fuldt dækket ind med faste afløsere i ferieperioden, men enkelte huller mangler at blive lukket.
Jan, Amira og Helle fortæller, at man har haft held med at tiltrække afløsere, som tidligere har været en del af Egegårdens sommerferieplan.
Der er udtrykt ønske fra beboere om at kunne se, hvornår fast personale holder ferie.
Peter mener, at dette bør være muligt uden særlige GDPR-udfordringer, så længe det blot er fornavn og ferieperiode, der angives – da billeder og navne i forvejen er kendt på afdelingen.
Jan undersøger mulighederne.
6. Aktiviteter i Egegården (herunder Nyhedsbrev)
Aktiviteter
Der er et klart ønske om, at træningen starter op igen. Dette vil ske, så snart der er fysioterapeut og ergoterapeut på plads.
Peter spørger, om Jan har haft møde med aktivitetsmedarbejderne, som aftalt på mødet med de frivillige for et par måneder siden.
Jan svarer, at han endnu ikke har haft tid til dette.
Nyhedsbrev
Der er massiv kritik af billedteksterne i det seneste nyhedsbrev. Teksterne er, på baggrund af vores egne tekster, blevet omskrevet via en AI-løsning. Det har resulteret i formuleringer, som opleves som nedladende og ikke i overensstemmelse med det, billederne faktisk viser.
Der er enighed om at fastholde den model, der blev brugt i maj-udgaven af nyhedsbrevet, men det blev samtidig aftalt, at der skal arbejdes videre på at udvikle et bedre koncept.
Det blev påpeget, at der mangler menuplaner i nyhedsbrevet, hvilket mange beboere har efterlyst.
Det vil sikres, at beboerne kan få dem udleveret/omdelt på en eller anden måde.
Peter vil undersøge muligheden for at vende helt tilbage til den tidligere model for nyhedsbrevet.
Som drøftet på sidste møde, blev det understreget, at nyhedsbrevet er et vigtigt redskab – både til at formidle aktiviteter på Egegården og til at synliggøre stedet som et godt og attraktivt sted at være. Det kan også være med til at tiltrække nyt personale og frivillige.
Beboerne i rådet fremhæver, at mange har stor glæde af nyhedsbrevet, særligt fordi det kan læses i papirform.
Uje foreslår, at beboere med IT-kompetencer hjælper hinanden i takt med, at der måske sker en gradvis overgang til en mere digital tilgang på Egegården.
Dan bemærker, at en opgradering af internettets datahastighed vil være en stor hjælp, eksempelvis for download og visning af materiale online.
7. Eventuelt
Dialog med Gladsaxe Kommune vedrørende rammesætning af BPR
Der har været afholdt et fællesmøde med de øvrige plejecentre og Sundhedsudvalget. Peter refererede fra mødet.
Oplæg om ernæring, kost og måltider i plejeboligerne
Sannie Ransby og Jane Olsen, serviceledere på hhv. Bakkegården og Møllegården, holdt oplæg om ernæring, kost og måltidssituationen i plejeboligerne.
Drøftelse og dialog om frivillighed i plejeboligerne
Der blev afholdt både gruppedrøftelser og plenumdialog om frivillighedens rolle i plejeboligerne.
Referat fra mødet er vedhæftet.
Næste møde: 27. august 2025
På næste møde vil der blandt andet være drøftelse af varm/kold mad i plejeboligerne.