Hjem Borger Miljø og klima Vand og kloak Separering Tidsplan for separering af afløbssystemet

Tidsplan for separering af afløbssystemet

Den 26. maj 2021 vedtog Gladsaxe Byråd Spildevandsplan 2021. Spildevandsplanen sætter rammen for Gladsaxe Kommunes og forsyningsselskabet Novafos’ arbejde med afløbssystemet. Med planen blev det vedtaget, at regnvand og spildevand skal holdes adskilt i to forskellige systemer – et til regnvand og et til spildevand.

Da separeringsarbejdet både kræver stort planlægningsarbejde, påvirker trafikken og beboerne og er dyrt, bliver det gennemført i etaper over de næste cirka 40 år. Der er dog mange ubekendte faktorer, der kan påvirke, hvor lang tid arbejdet kommer til at tage.

Kort med rækkefølgeplanen for separering i Gladsaxe Kommune

I separeringsprojektet er kommunen inddelt i 18 områder, der bliver separeret på skift. På dette kort kan du zoome ind og se en mere detaljeret rækkefølgeplan – du skal aktivere laget ’Rækkefølgeplan’ i venstre side.

Rækkefølgeplanen er lavet ud fra en række kriterier, hvor områderne er prioriteret ud fra bl.a., hvor stor effekt separatkloakeringen har på vandmiljøet, kloakkernes tilstand og kapacitet m.m.

Bemærk, at der er tale om en foreløbig plan, hvor især årstallene skal betragtes som vejledende, da mange faktorer kan påvirke tidsplanen. De 18 områder bliver taget i den nævnte rækkefølge. Mørkhøj er område 1 og derfor det første område, der bliver separatkloakeret. Utterslev er område 5 og dermed sidste område, der bliver separatkloakeret i etape 1.

Planlægningsarbejdet for separeringen i Mørkhøj blev indledt i 2022 - Separering i fase 1: Mørkhøj.