Hjem Borger Miljø og klima Naturgenopretning og biodiversitet Få mere liv i din have

Få mere liv i din have

Hvis du har have eller altan, kan du også bidrage til at forbedre biodiversiteten.

Selv små haver kan blive oaser for blandt andet insekter og sommerfugle – og det kræver ikke så meget af dig som haveejer.

Her finder du inspiration til, hvordan du får masser af insekter og smådyr i din egen have.

Regnbede og små søer er en fantastisk kilde til liv i din have – især hvis du planter hjemmehørende arter, som gavner sommerfugle og andre insekter.

Her kan du få inspiration til, hvordan du kan bruge regnvandet i din have

På Miljøministeriets kampagneside kan du læse mere om biodiversitet, og hvad du selv kan gøre.

Her finder du fx inspiration til at lade græsset gro, plante hjemmehørende arter, lave kvashegn og opsætte insekthoteller.

Gå til siden Sammen om et VILDERE Danmark

I denne guide fra Aarhus Universitet kan du se, hvor mange point din egen have scorer på biodiversitet.

Se guiden 'Hvor mange point scorer din have på biodiversitet?'

I kampagnen 'Gør noget vildt' er der udgivet en række foldere - blandt andet med råd og vejledning til at forbedre leveforholdene for blandt andet sommerfugle, guldsmede, humlebier, pindsvin og flagermus - og også om projekter, som børnene kan være med til.

Mange sommerfugle er afhængige af ganske få planter, så derfor giver det god mening at plante sommerfuglevenlige planter i haven.

Danmarks Naturfredningsforening har udgivet denne guide til at forbedre forholdene for sommerfuglene.

Dette hæfte beskriver 7 tiltag, man som haveejer selv kan gøre for at få mere natur i haven – blandt andet kvashegn, skråninger og stendynger.

Åbn hæftet 'Naturen i din have'