Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Gebyr for anmeldelse af flytning af jord der er erhvervsaffald

Anmeldepligt

Gladsaxe Kommune skal opkræve gebyr hos virksomheder, der anmelder flytning af jord i henhold til jordflytningsbekendtgørelsens regler om anmeldepligt.

Gebyret trådte i kraft pr. 1. januar 2022. Gebyret opkræves iht. affaldsaktørbekendtgørelsen § 18 stk.5 2.
Jorden anses for at være erhvervsaffald, når jordflytningen foregår fra en erhvervsejendom. Således er det udelukkende virksomheder og ikke private borgere, der skal betale gebyr for flytning af jord. Jorden er ifølge affaldsbekendtgørelsen affald, når man planlægger at skille sig af med den eller er forpligtiget til at skille sig af med den.

Jordflytningsbekendtgørelsens anmeldepligt omfatter:

  • Flytning af jord, der er forurenet
  • Flytning af jord fra et kortlagt område eller fra et område der er klassificeret
  • Flytning af jord fra et areal, som anvendes til offentlig vej
  • Flytning af jord bort fra et godkendt modtageranlæg for jord

Gebyret beregnes efter forbrugt tid

Gebyret beregnes efter tidsforbrug, så størrelsen af gebyret afspejler, hvor lang tid Gladsaxe Kommune har brugt på at behandle den enkelte jordflytning. Det betyder, at gebyrets størrelse er højere for behandlingen af særligt komplekse eller tidskrævende sager. Der vil dog som minimum blive opkrævet gebyr for én time.

Følgende pålægges gebyr:

  • Forhåndsdialog om den konkrete jordflytning
  • Screening af anmeldelse af jordflytning og anmodning om supplerende materiale
  • Besvarelse af spørgsmål pr. telefon, mail og ved møde om den konkrete jordflytning
  • Løbende korrespondance med anmelder, rådgiver m.fl. • Gennemgang af anmeldelse og sagsbehandling
  • Gennemgang af analyseresultater
  • Tidsregistrering i forbindelse med sagens behandling og afslutning samt fakturering
  • Journalisering af sagen

Der kræves ikke gebyr for generel vejledning om jordflytninger, besvarelse af generelle spørgsmål om gebyret, samt oplæring af nye medarbejdere.

Tidsforbruget varierer som nævnt fra sag til sag, hvor størrelsen, kompleksiteten, kvalitet af anmeldelsen og den vedlagte dokumentation er afgørende. Tidsforbruget til anmeldelse af en jordflytning vil i de fleste sager have et relativt begrænset tidsforbrug, svarende til omkring en time. Tidsforbruget på mere komplekse sager kan være flere timer.

En sag med stort tidsforbrug kan fx være en anmeldelse fra et større byggeprojekt eller en anmeldelse fra en grund der er kortlagt som forurenet, hvor der er vedlagt mange analyser eller lavet en jordhåndteringsplan der skal gennemgås. Meget korrespondance med anmelder, rådgiver m.fl. vil også øge tidsforbruget.

Timepris

Gebyret vil bestå af:

  • Grundgebyr for jordflytning på 183 kr. pr. anmeldelse
  • Timepris for jordflytning på 387 kr. pr. medgået time

Gebyret afspejler de faktiske omkostninger til sagsbehandlingen, herunder tidsforbruget i den enkelte sag. Gebyret opkræves på baggrund af tidsregistrering efter forbrugt tid. Timeprisen er fastlagt ud fra en beregning af kommunens omkostninger, der vedrører sagsbehandlingen ved jordflytninger. Der er i beregningen alene medregnet de direkte, indirekte eller komplementære udgifter til sagsbehandlingen.

Det samlede gebyr for en anmeldelse af jordflytning vil typisk komme til at udgøre 570 kr.

Timeprisen reguleres hvert år pr. 1. januar på baggrund af tidligere års samlede omkostninger til sagsbehandlingen af jordflytninger, idet indtægterne ved gebyret på jordflytninger ikke må overstige de faktiske udgifter til sagsbehandlingen.

Opkrævning af gebyr

Gebyret opkræves ved anvisning af jordflytningen. I nogle sager vil gebyret blive opkrævet i flere rater, efter at jordflytningen er anvist. Det er tilfældet i sager, der kræver yderligere sagsbehandling, hvor anmeldelsen ønskes ændret, fx vedlæggelse af flere analyser og forhøjelse af jordmængden.

Gebyret bliver opkrævet pr. jordflytningsanmeldelse og ikke pr. anmeldt adresse, der vil således blive udsendt flere fakturaer fra en adresse, hvor der anmeldes flere forureningskategorier af jord og hvor overjord og intaktjord anmeldes i to separate anmeldelser.

Alle sager der anmeldes, vil blive faktureret med grundgebyr og medgået tid også selvom, anmelder vælger ikke at benytte den aktuelle anmeldelse.

Regningen for gebyret udstedes til anmelder. Gebyret forfalder, når kommunen anviser jordflytningen. Forfaldsdato og sidste rettidige betalingsdag er den 1. i måneden. Forfaldent gebyr kan ikke refunderes.

Gebyrerne er ikke omfattet af lov om merværdiafgift og ej heller af momsloven.





Klage over gebyr for jordflytning

En afgørelse truffet med hjemmel i affaldsaktørbekendtgørelsen § 15 kan ifølge § 36 kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed. Der skal anlægges søgsmål senest 6 måneder efter forfaldsdato.

Ikrafttræden

Gebyrreglerne trådte i kraft den 1. januar 2022 og gælder for anmeldelser som er modtaget fra denne dato.

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback