Støtte til frivilligt socialt arbejde, paragraf 18-midler
Som udgangspunkt kan alle foreninger og grupper, hvis målgruppe ligger inden for det frivillige sociale område, komme i betragtning til paragraf 18-støtte.
Hvad er paragraf 18?
Der er tre centrale betingelser, der alle skal være opfyldt for at kunne modtage økonomisk tilskud.
- At aktiviteterne, der søges støtte til, er baseret på frivillig arbejdskraft, og den økonomiske støtte søges til at fremme og understøtte den frivillige indsats til fordel for borgere i Gladsaxe Kommune.
- At foreningen, gruppen eller aktiviteten er lokalt forankret i Gladsaxe Kommune. En ansøgning anses som lokalt forankret hvis:
- foreningen har hjemme i Gladsaxe Kommune
- aktiviteten fysisk foregår i Gladsaxe Kommune
- det kan sandsynliggøres, at aktiviteten er målrettet mod Gladsaxeborgere, for eksempel gennem lokale oplysningsaktiviteter
At målgruppen for aktiviteterne ligger inden for den definerede målgruppe for det frivillige sociale arbejde i Gladsaxe Kommune
Desuden lægges der ved behandling af ansøgningerne vægt på
- At aktiviteten understøtter Gladsaxe Kommunes Medborgerskabsstrategi
- At aktivitetens formål er at engagere Gladsaxe Kommunes borgere og skabe gode sociale netværk for udsatte borgere
- At aktiviteten har til hensigt at komme et betydeligt antal Gladsaxeborgere til gode eller at aktiviteten udfylder et behov for en mindre gruppe borgere, der ellers ikke tilgodeses med andre tilbud
Ved paragraf 18 midler gives der eksempelvis støtte til
- Udviklingsprojekter, der eksempelvis:
- etablerer nye samarbejdsrelationer mellem forskellige typer af foreninger eller mellem foreninger og lokale arbejdspladser eller virksomheder,
- involverer nye grupper af borgere som frivillige,
- udfordrer de traditionelle rammer for det frivillige sociale arbejde
- Aktiviteter med fokus på rekruttering, kvalificering, supervision og fastholdelse af frivillige inklusive kurser, sociale arrangementer og honorarer
- Konkrete aktiviteter for brugere udført af frivillige
- Løbende driftstilskud inklusive transport
- Lønmidler til løbende foreningsdrift og administration eller til brugerrettede aktiviteter og ydelser
- Huslejetilskud
- Organisationer og/eller klubber, som modtager tilskud i henhold til Servicelovens paragraf 79
- Brugerråd, pårørendebestyrelser og borgerforeninger, der er tilknyttet en offentlig institution, medmindre aktivitetens formål kommer andre til gavn end institutionens egne brugere, eller aktiviteten er indgået som et samarbejde med en frivillig social forening
- Landsdækkende foreninger, medmindre de er aktive og/eller har en lokal afdeling i Gladsaxe Kommune
Regnskab og evaluering for tilskud skal indsendes, når aktiviteten er afsluttet eller senest ved udgangen af maj måned det efterfølgende år.
Indsend regnskab
Når aktiviteten er afsluttet eller senest ved udgangen af det efterfølgende år, skal der indsendes regnskab for anvendelse af midlerne. Ved tilskud over 20.000 kr. skal en af foreningen udpeget revisor godkende regnskabet. Ved tilskud over 70.000 kr. skal en autoriseret revisor godkende regnskabet.
Regnskabet skal indeholde oversigt over
- Indtægter fra Gladsaxe Kommune
- Udgifter
- Udspecificering af forbrug.
Udforbrugte midler
Uforbrugte midler skal ved årets udgang tilbagebetales til Gladsaxe Kommune, eller der skal ansøges om tilladelse til at overføre midlerne til næste regnskabsår.
Underskud kan som udgangspunkt ikke overføres til næste år, men må dækkes af foreningen selv, medmindre der gives særlig dispensation.
Indsend evalueringsskema
Der skal også indsendes en evaluering af aktiviteterne, som tilskuddet er anvendt til. Anvend evalueringsskemaet nedenfor.
Gladsaxe Kommune vurderer løbende evalueringerne for at få et indtryk af effekten af den økonomiske støtte. Evalueringerne giver mulighed for at få et indblik i foreningers arbejde og udfordringer samt at følge udviklingen i det frivillige sociale arbejde.
Akutpulje
Der er mulighed for at søge opstartsstøtte til nye foreninger eller grupper samt støtte til akut opståede initiativer. Ved ansøgninger gælder de samme kriterier som for paragraf 18-puljen.
Der kan søges et starttilskud på max. kr. 5.000. Der skal ikke anvendes ansøgningsskema. Ansøgninger stiles til De Frivilliges Hus, frivilligkoordinatoren, og godkendes af Social- og Sundhedsforvaltningen.
Akutpuljen har ingen ansøgningsfrist, men kan søges løbende hele året.
Der skal i lighed med resten af puljen
indsendes både et regnskab og et evalueringsskema, når aktiviteten er afsluttet,
eller senest i udgangen af maj måned de
efterfølgende år.