Digital Post
Læs mere om selvbetjeningsmulighederne
Du kan læse Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-Boks.dk eller på mit.dk.
Du skal bruge dit MitID, når du logger ind.
Sådan læser du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Forsiden fungerer som din indbakke, hvor du kan se en liste over dine modtagne beskeder.
- For at læse en besked skal du klikke på dens titel i indbakken. Beskeden vil derefter blive åbnet.
- Hvis du læser Digital Post på en pc, kan du klikke på ’Fuldskærm’ for at få vist beskeden uden de omkringliggende elementer. I fuldskærmsvisning kan du klikke på ’Zoom ind’ eller ’Zoom ud’ for at ændre skriftstørrelsen.
Sådan sender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Skriv ny besked’.
- Find den myndighed, du vil skrive til ved at klikke på ’Vælg myndighed’. Du kan vælge mellem statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.
- Når du har valgt myndighed, kan du i visse tilfælde vælge kategori for myndigheden.
- Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt til den valgte modtager som Digital Post.
Det er ikke al post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet. Læs, hvordan du sender en ny besked under ’Sende Digital Post’.
Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå i værktøjslinjen på den besked, du har åbnet.
Sådan besvarer du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Åbn den besked, som du ønsker at besvare ved at klikke på beskeden i indbakken.
- Klik på knappen ’Besvar’ for at skrive et svar til afsenderen.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker på du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt som Digital Post.
Du kan videresende beskeder i Digital Post direkte til en offentlig myndighed eller til en e-mailadresse som e-mail. Du kan også oprette en Digital Post-modtager, som gør det muligt for dig at videresende beskeder sikkert til en anden persons Digital Post.
Læs om, hvordan du opretter en Digital Post-modtager under ’Opret Digital Post-modtager’.
Sådan videresender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg, hvordan du vil videresende. Du kan vælge mellem at videresende til en Digital Post-modtager, en offentlig myndighed eller som en almindelig ukrypteret e-mail. Klik dernæst på ’Fortsæt’.
- Du skal nu vælge en modtager. Hvis det er en Digital Post-modtager, kan du finde personens navn ved at klikke på ’Vælg fra kontaktliste’. Hvis det er en offentlig myndighed, kan du søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. Hvis det en almindelig ukrypteret e-mail, skal du skrive e-mailadressen i modtagerfeltet.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte modtager enten som Digital Post eller som e-mail.
Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller SMS. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Vær opmærksom på at besked om ny Digital Post via SMS kun sendes mellem klokken 10 og klokken 18. Du modtager tidligst besked om ny Digital Post via SMS 2 timer efter, at du har modtaget posten i Digital Post. Derudover skal du være opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.
Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via SMS, e-mail eller push-notifikation.
Du har mulighed for at slette beskeder i Digital Post.
Sådan sletter du beskeder i Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på den besked, som du ønsker at slette, så beskeden åbner.
- Klik på ’Slet’, og bekræft herefter, at du vil slette beskeden ved at klikke på ’Slet besked’.
- Beskeden bliver nu flyttet fra din indbakke til mappen ’Slettet post’.
- Hvis du vil slette beskeden helt, skal du åbne mappen ’Slettet post’, klikke på beskeden og dernæst klikke på ’Slet’.
- Bekræft, at du vil slette beskeden permanent ved at klikke på ’Slet besked’. Beskeden bliver nu permanent slettet.
OBS: Hvis du ikke sletter en besked permanent, vil beskeden fortsat ligge i mappen ’Slettet post’.
For at få overblik over dine beskeder i Digital Post kan du oprette mapper, som du lægger dine beskeder i. På den måde kan du fx lettere finde beskeder fra en bestemt afsender.
Hvis du opretter en mappe i Digital Post på borger.dk, e-Boks eller mit.dk kan du automatisk se mappen på alle platformene.
Sådan opretter du en mappe på borger.dk:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- På forsiden finder du i venstremenuen ’Ny mappe’. Klik på denne for at oprette en ny mappe.
- Skriv navnet på mappen og tryk ’Enter’ eller klik uden for ’mappen’. Din mappe er nu oprettet i venstremenuen.
Sådan flytter du en besked fra indbakken til en mappe:
- Klik på beskeden, så den åbner.
- Klik på ’Flyt til mappe’, og vælg så den mappe, hvortil du vil flytte beskeden.
- Klik herefter på ’Flyt’, og beskeden bliver flyttet.
Du har mulighed for at skrive noter til beskeder i Digital Post. Det kan fx være en påmindelse til dig selv om at huske et gøremål, der er knyttet til en besked, du har modtaget.
Det er kun dig, der kan se noterne.
Sådan opretter du en note:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på den besked i din indbakke, som du ønsker at knytte en note til.
- Klik på ’Mere’ og vælg ’Tilføj note’.
- Skriv din note og afslut ved at klikke på ’Gem’.
Du kan altid redigere indholdet i dine noter. Det gør du ved at klikke på ’Vis note’.
Vi vil gerne være sikre på, at vi har de korrekte oplysninger, når vi sender dig enten en NemSMS-servicebesked eller besked om ny post. Du bliver bedt om at logge ind, inden du kan rette i oplysningerne i Digital Post.
Vi beder dig bekræfte dine kontaktoplysninger hver 3. måned.
I ”Vejledning til brug af Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse” kan du finde information om, hvordan du bruger Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen med skærmlæser eller skærmforstørrelse. I vejledningen er en beskrivelse af den visuelle opbygning af Digital Post på borger.dk samt en gennemgang af bl.a. navigation via landemærker og overskrifter.
Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.
- Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
- Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt, så du kan blive bedt om at få en fuldmagt, når du skriver til en myndighed.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen