Skip til hoved indholdet

Ramme for tilsyn på Dagtilbudsområdet

Tilsyn på Dagtilbudsområdet i Gladsaxe Kommune

Gladsaxe Kommune udarbejdede i 2015 en ramme for et strukturerede, dialogbaseret og anmeldt tilsyn, som gennemføres hvert andet år i alle dagtilbud. Derudover blev det løbende faglige tilsyn beskrevet.

I januar 2022 trådte en justering af Dagtilbudsloven i kraft, som indeholder et styrket tilsyn med dagtilbud og tydelige lovkrav med minimumstandarder til det kommunale tilsyn med dag tilbuddene. På baggrund af den nye lovgivning, og med inddragelse af egne erfaringer i Gladsaxe Kommune, beskrives her rammen for tilsyn på Dagtilbudsområdet i Gladsaxe Kommune med virkning fra maj 2022.

Tilsynsforpligtigelsen

Gladsaxe Kommune er forpligtet til at føre tilsyn med de dagtilbud, der er beliggende i kommunen. Tilsynet omfatter alle former for dagtilbud, der modtager offentligt tilskud. Det vil sige kommunale, selvejende og private børnehuse, den kommunale dagpleje og private pasningsordninger.

Retsgrundlaget for kommunernes pligt til at føre tilsyn med dagtilbud, findes to steder. Dels i loven om administration og retssikkerhed på det sociale område, kaldet Retssikkerhedsloven1, og dels i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, kaldet Dagtilbudsloven.


Af Dagtilbudslovens § 5 fremgår:

"Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med indholdet i daginstitutioner efter § 19, stk. 2-5, enheder i daginstitutioner efter § 19, stk. 6, dagplejen efter § 21, stk. 2 og 3, obligatoriske læringstilbud efter § 44 a og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102, herunder det pædagogiske indhold, jf. §§ 5 a og b, samt den måde, opgaverne udføres på, herunder at de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, der er fastsat efter § 3 a, stk. 2, efterleves."

Byrådet skal fastsætte en ramme for det pædagogiske tilsyn, herunder frekvensen af tilsynsbesøg og eventuelle indrapporteringer.

Tilsynsforpligtelsen omfatter:

Tilsyn med de pædagogiske og økonomiske forhold, legepladssikkerhed, brandforhold, hygiejne og sundhed

1Retsikkerhedslovens §16 ”Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, jf. §15. Tilsynet omfatter både indholdet af tilbuddene og den måde opgaverne udføres på.”

En sikring af, at kommunens tilbud praktiseres i overensstemmelse med lovgivningen, og at den ydelse, dagtilbuddene leverer til børn og forældre, er i overensstemmelse med det serviceniveau, som Byrådet har besluttet er gældende i kommunen

Udmøntningen af pædagogiske tilsyn er delegeret til Dagtilbudsområdet. Afrapportering omkring tilsynet indgår som en del af den politiske drøftelse hvert andet på i Børne- og Undervisningsudvalget om udviklingen på Dagtilbudsområdet.

Byrådet har pligt til at få rettet op på problematiske forhold, som den kommunale myndighed får kendskab til. Det kan være uoverensstemmelser i forhold til indgåede aftaler, eller det kan være konflikter i forhold til det enkelte barn, eventuelt efter henvendelse eller klage fra forældre.

Tilsyn med fokus på børn og høj kvalitet

Høj kvalitet i dagtilbud er helt centralt, når børn skal have de bedste muligheder i livet. Kvaliteten af dagtilbud har betydning for børnenes liv både på kort og langt sigt, og tilsyn på dagtilbud er med til at understøtte og udvikle på kvaliteten med fokus på børns trivsel, læring, udvikling og dannelse med børnene i fokus.

Når der er høj kvalitet i børnehuse, selvejende institutioner, dagplejen og i de private dagtilbud, kendetegnes de ved at de voksne yder omsorg for alle børn, lytter, er nærværende og nysgerrige på barnets initiativ. Børnehusene lykkes med at sikre, at børnene får det udbytte af- og tilbydes et pædagogisk læringsmiljø, som beskrevet og forpligtet af dagtilbudsloven, den styrkede læreplan, og den fælles faglige ramme i Gladsaxe Kommune; Didaktisk Anvendt Pædagogik. Alle børn støttes i at skabe relationer, både i samspillet med voksne og med andre børn.

Tegn på høj kvalitet kan eksemplificeres ved et pædagogisk læringsmiljø, som understøtter forståelsen af at alle børn er aktivt lærende uanset barnets baggrund, vilkår og aktuelle situation. Børnene har mulighed for at være medskaber af egen læring, og udvikle både deres viden og deres personlighed. Børn får mulighed for at lege og børns perspektiver inddrages i praksis og gøres betydningsfulde. Børnene tilegner sig viden, færdigheder og erfaringer, og får muligheder for at omsætte indtryk til egne udtryk.

Når der er høj kvalitet i dagtilbud, anvender de pædagogiske medarbejdere deres faglige viden og refleksioner, samt deres viden om børnenes udviklingsbehov i praksis i det daglige pædagogiske arbejde med børnene. Pædagogisk arbejde med høj kvalitet er et målrettet, evidensinformeret arbejde som skaber et pædagogisk læringsmiljø, med barnets udvikling i centrum, hvilke den fælles faglige ramme understøtter.

Overblik over tilsyn på dagtilbudsområdet

Figuren herunder viser alle typer af tilsyn og elementerne i det, og som bliver gennemgået efterfølgende.

Dagtilbudsloven beskriver ikke, hvor ofte kommunerne skal føre tilsyn i dagtilbuddene, men det beskrives dog, at der som minimum hvert andet år skal offentliggøres en tilsynsrapport for alle børnehuse og den kommunale dagpleje.

I Gladsaxe Kommune tilrettelægges tilsynene fleksibelt, så der f.eks. er mulighed for at variere mellem forår og efterår. Der vil dog højest gå 2 år mellem et anmeldt og et uanmeldt tilsyn i et børnehus, og der vil maksimalt gå 4 år mellem de anmeldte tilsyn i et børnehus. Oftest vil der nærmere være tale om 3,5 år mellem de anmeldte tilsyn i et børnehus, ligesom der også kun kan være 1-1,5 år imellem et anmeldt og et uanmeldt tilsyn. Børne- og dagplejehusene vil skiftevis få anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.

Pædagogiske tilsyn

Dagtilbudschefen har det overordnede ansvar for tilsynet, og det er de pædagogiske konsulenter, der er tilsynsførende i Gladsaxe Kommune. De pædagogiske konsulenters løbende tilsyn suppleres af sundhedskonsulenten, konsulenten for det specialpædagogiske område, sikkerhedsorganisationen og bygningskonsulenten i et tæt samarbejde.

Formålet med det pædagogiske tilsyn i Gladsaxe Kommune er todelt:

  • Tilsynet skal fungere som kontrol på vegne af Byrådet, som skal tilse, om Dagtilbudsloven og de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, som Byrådet har fastsat overholdes.
  • Tilsynet skal fungere som et middel til dialog mellem Dagtilbudsområdet og dagtilbuddets medarbejdere og ledelse om den pædagogiske praksis og udvikling af den pædagogiske kvalitet, pædagogiske læringsmiljøer og værdi hos børnene.

Det pædagogiske tilsyn er lovbestemt og skal sikre:

  • At dagtilbudslovens krav til læringssyn, børnesyn, leg, pædagogiske læringsmiljøer, børnefællesskaber, forældresamarbejde og arbejdet ud fra de 12 pædagogiske mål og indholdsbeskrivelser opfyldes
  • At dagtilbuddene i udførelsen af deres opgaver efterlever de rammer og eventuelle prioriterede indsatser, som Byrådet har fastsat i kommunens politikker og retningslinjer.
  • At dagtilbuddet arbejder ud fra den pædagogiske læreplan, samt at der er etableret en evalueringskultur i børnehuset.


Det pædagogiske tilsyn opdeles i fem forskellige former for tilsyn:

  • Det løbende faglige tilsyn
  • Det anmeldte strukturerede og dialogbaserede tilsyn,
  • Det observationsbaserede uanmeldte tilsyn,
  • Skærpet tilsyn, og
  • Tilsyn med den kommunale dagpleje.

Det løbende faglige tilsyn

Gladsaxe Kommunes tilsyn er generelt baseret på en fortløbende dialog mellem forvaltning, områdeledere og dagpleje- og børnehusledere. Det løbende tilsyn tager udgangspunkt i det daglige samarbejde og kontakt mellem forvaltningens ledelse/ansatte og lederne på dagtilbudsområdet. Dertil kommer den mødevirksomhed, der eksisterer mellem forvaltning og ansatte i form af MED strukturen, kompetenceforløb, konferencer/seminarer, besøg i børnehusene, samarbejde med bestyrelser og faglige organisationer.

Som eksempler på det løbende tilsyn kan nævnes:

  • Månedlige dialogmøder mellem souschef for dagtilbud og områdeledere, hvor data om bl.a.: 70/30 (personalesammensætning), sprogvurderinger, økologiprocent, personaleomsætning, sygefravær, forældrehenvendelser mm. drøftes.
  • Strukturerede samtaler mellem Dagtilbudschefen og områdeledere og de strategiske aftaler.

Tilsynet med dagtilbuddene skal således ikke ses som en adskilt funktion i forhold til ydelse af rådgivning og vejledning til ledere og medarbejdere. Der føres tilsyn i alle sammenhæng og i alle relationer med ledere og medarbejdere.

Områdeledere og børnehuslederne sikrer kvaliteten i dagtilbuddet, og har desuden pligt til at informere forvaltningen om alvorlige hændelser af pædagogisk, samarbejdsmæssig, sikkerhedsmæssig eller økonomisk art.

Det anmeldte tilsyn: Et observations-, dialogbaseret og udviklingsorienteret tilsyn

Udover det løbende faglige tilsyn, varetager de tilsynsførende desuden et anmeldt, struktureret og dialogbaseret tilsynsbesøg i dagtilbuddene. De anmeldte tilsyn gennemføres hvert 3. år og imellem de anmeldte tilsyn gennemføres der et uanmeldt tilsyn. Det anmeldte tilsyn gennemføres systematisk og på en udviklingsorienteret måde med fokus på kvalificeret sparring og dialog. Ved det anmeldte tilsyn sættes der desuden fokus på opmærksomhedspunkter og ud- viklingspotentiale i de enkelte dagtilbud.

Tilsynsførende, område- og børnehusleder anvender data som forberedelse til tilsynsbesøg. Det drejer sig bl.a. om:

  • Projektskemaer
  • Børnehusets hjemmeside
  • Sidste tilsynsrapport
  • Relationsanalysen, hvis børnehuset anvender denne
  • Legepladssikkerhedsskema (digitalt)

Og under selve tilsynsbesøget kigger den tilsynsførende ligeledes efter actioncard for beredskab i børnehuset.

Tilsynsførende gennemfører et tilsynsbesøg med følgende indhold:

  • Observation på egen hånd, jf. beskrivelse nedenfor,
  • Observationsrunde med område- og børnehusleder med udgangspunkt i spørgeram- men, hvor en eller flere medarbejdere inddrages (eks. souschef, faglige fyrtårne mm.),
  • Efterfølgende dialog med område- og børnehusleder samt medarbejder, hvis børne- husleder vurderer det til at være relevant.

Selve tilsynsbesøget har en varighed på 3-4 timer afhængig af dagtilbuddets størrelse. Derudover ligger der ca. 1,5 timers forberedelse samt 1,5 timers skriftlig opfølgning efter hvert tilsynsbesøg. Den tilsynsførende udarbejder en tilsynsrapport for hvert børnehus, hvori der indgår faglige opmærksomheder og anbefalinger til udviklingsmål samt en samlet vurdering indenfor kategorierne ”Høj kvalitet”, ”Godt”, ”Tilfredsstillende”, ”Mindre tilfredsstillende”, ”Kritisabelt” og ”Uacceptabelt” samt en opsamling for hele området. Opsamlingen for hele området forelægges forældrebestyrelsen til dialog og tilsynsrapporterne for det børnehus forelægges kontaktforældreudvalgene til dialog. Tilsynsrapporterne offentliggøres på børnehusenes hjemmeside.

Når alle børnehuse i en områdeinstitution har haft anmeldt tilsyn, deltager de tilsynsførende i et 2 timers møde med områdeleder og børnehusledere (OLT), hvor opsamling og udviklingsområder drøftes.

Der sikres en kontinuerlig opsamling mellem souschef på dagtilbudsområdet og de tilsynsførende, sådan at observationer fra tilsyn føder ind i den fælles strategiske retning for dagtilbudsområdet.

Observationer i det anmeldte tilsynsbesøg:

Den tilsynsførende foretager observationer både i vuggestuen og børnehaven samt både indenfor og ude på legepladsen. Den tilsynsførende er ikke direkte involveret i det der observeres, men indgår i det felt som observeres, hvis det er relevant. Det kan være hvis der er børn, som er i gang med en leg eller anden aktivitet, og den tilsynsførende er nysgerrig på hvad børnene kan fortælle om det de er optaget af, eller medarbejdere som kan fortælle om noget specifikt om metoder, aktiviteter, børn som eksempelvis er perifært i rummet, dokumentation eller situationer i tilsynet, som den tilsynsførende gerne vil have uddybet eller begrundet.

Observationerne af det pædagogiske læringsmiljø og det pædagogiske indhold kan pege på f.eks.:

  • Hvad kan man se børn gøre?
  • Hvor er børnene?
  • Er der aktive voksne sammen med børnene?
  • Er der samspil voksne og børn imellem?
  • Hvordan er de voksnes positioner sammen med børnene?
  • Kommer børnene ind i børnehuset med øjenkontakt med en voksen?
  • Lytter og agerer de voksne på børns initiativ?
  • Hvordan er stemningen?
  • Er de voksne nærværende ved - og med børnene?
  • Er der børn som er alene? hvorfor?
  • Hvordan er børnenes adfærd, ansigtsudtryk? En vurdering af kulturen i børnehuset.

Børnehuslederen skal inddrage medarbejdere og eventuelt børn i observationsrunden, hvor de finder det relevant. Når det anmeldte tilsyn startes op, melder den tilsynsførende på dagen sin ankomst til lederen, og har ca. en halv times observation rundt i børnehuset på egen hånd.

Den tilsynsførende laver derefter en observationsrunde af det pædagogiske læringsmiljø i hele børnehuset, ude og inde med børnehusleder, som ligeledes indeholder en dialog om hvad der observeres. Områdelederen deltager i observationsrunden og har primært en observerende position. Den tilsynsførende kan være undersøgende i sin observationsrunde, ved at stille uddybende spørgsmål til medarbejdere og børn. Efterfølgende er der en dialog mellem primært børnehuslederen og tilsynsførende med afsæt i øvrige data og observationer som datagrundlag. Områdelederen kan supplere dialogen.

Det uanmeldte tilsyn: Et observationsbaseret tilsyn

I Dagtilbudsloven stilles der, som noget nyt, krav om at alle kommuner gennemfører uanmeldte tilsyn i alle dagtilbud. Ligesom ved det anmeldte tilsyn er der fokus på det pædagogiske indhold og det pædagogiske læringsmiljø.

Det uanmeldte tilsyn gennemføres af en af de pædagogiske konsulenter, og består udelukkende af observationer i dagtilbuddet. Der er tale om interne tilsynsførende, da det er vigtigt at den tilsynsførende har kendskab til Gladsaxe Kommunes faglige ramme og den lokale kontekst. Tilsynsbesøget kan ligge i hele åbningstiden.

Tilsynet sætter fokus på det pædagogiske læringsmiljø og observationerne tager udgangspunkt i følgende ramme:

  • Samspil og relationer i det pædagogiske læringsmiljø.
  • Børnefællesskaber - balancen mellem individ og fællesskab.
  • Understøttelse af børnenes leg og læreprocesser.
  • Understøttelse af børn i udsatte positioner, i at børnene bliver en del af fællesskabet.

Den tilsynsførende foretager observationer både i vuggestuen og børnehaven samt både indenfor og ude på legepladsen. Det uanmeldte tilsyn foregår selvsagt der hvor børnene befinder sig, og den tilsynsførende bevæger sig derfor rundt i børnehuset. Det uanmeldte tilsyn har en varighed på mellem 1-1,5 time afhængig af dagtilbuddets størrelse. Der anvendes en fælles observationsramme for alle de uanmeldte tilsyn, som er udarbejdet på baggrund af forskellige forskningsbaserede målemetoder.

Den tilsynsførende anvender observationsrammen og noterer observationerne heri. Den til- synsførende laver på baggrund af observationerne en sammenfatning med faglige opmærksomheder og anbefalinger til udviklingsmål samt en samlet vurdering indenfor kategorierne ”Høj kvalitet”, ”God kvalitet”, ”Tilstrækkelig” og ”Utilstrækkelig kvalitet”. Dette drøfter tilsynsførende efterfølgende på et møde med børnehusleder og områdeleder. Børnehusleder og områdeleder indgår herefter i dialog om det observerede, så børnehusleder får mulighed for at evaluere egen praksis sammen med områdeleder.

Tilsynsrapporten for det uanmeldte tilsyn lægges på børnehusets hjemmeside under feltet ”Samlet tilsynsrapport”, hvor også rapporten for det anmeldte tilsyn fremgår.

Hvis den tilsynsførende på tilsynsbesøget observerer kritiske forhold, vil den tilsynsførende straks intervenere og handle på det.

Skærpet tilsyn

Af Dagtilbudsloven fremgår det, at kommunen har pligt til at iværksætte skærpet tilsyn, hvis det vurderes, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i et dagtilbud giver anledning til bekymring. Derudover vil der blive iværksat et skærpet tilsyn og blive udarbejde en handleplan, hvis det vurderes, at kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer eller andre forhold i dagtilbuddet giver anledning til alvorlig bekymring. Det skærpede tilsyn vil blive iværksat meget hurtigt efter, at de bekymrende forhold er blevet konstateret.

Omfanget og varigheden af de skærpede tilsyn i et dagtilbud, afhænger af hvad bekymringen drejer sig om. Det er de pædagogiske konsulenter som tilsynsførende, der foretager de skærpede tilsyn i Gladsaxe Kommune. Forældrebestyrelsen og det berørte kontaktforældreudvalg vil blive orienteret om at der iværksættes skærpet tilsyn. Ved alvorlig bekymring vil der blive udarbejdet en handleplan i dialog med lederen og forældrebestyrelsen og det berørte kontakt- forældreudvalg.

Tilsyn med den kommunale dagpleje

Det anmeldte- og uanmeldt tilsyn, som beskrevet ovenfor, gælder også for dagplejens to legestuer (Lupinmarken og Pilegårdsvej), som bliver besøgt af de i alt 5 dagplejeteams. Alle dagplejere indgår i et team, og besøger legestuen én gang om ugen hele dagen. Tilsynene foretages over flere dage hen over en uge, og på forskellige tidspunkter på dagen, så det sikres at alle dagplejeteams vurderes i tilsynet. Tilsyn med den enkelte dagplejer varetages af dagplejepædagogerne. De kommunale dagplejere får anmeldt- og uanmeldt tilsyn efter samme kadence som børnehusene. Der vil højst gå 2 år mellem et anmeldt og et uanmeldt tilsyn hos den enkelte dagplejer, og der vil maksimalt gå 4 år mellem de anmeldte tilsyn hos den enkelte dagplejer. Dagplejepædagogerne anvender samme observationsmetode og spørgeramme som beskrevet ovenfor i forhold til tilsyn i børnehusene. Tilsynene offentliggøres ikke grundet anonymitet ift. den enkelte dagplejer.

Af dagtilbudsloven fremgår det at oplysningerne i tilsynsrapporten vedr. den kommunale dagpleje, skal være så generelle og gå tværs af de enkelte dagplejere, så det sikres, at der ikke er oplysninger, som kan føres tilbage til den enkelte dagplejer. Opsamlingen fra et anmeldt tilsyn af den samlede kommunale dagpleje forelægges forældrebestyrelsen til dialog.

Tilsyn med private børnehuse og private pasningsordninger

Alle private pasningsordninger godkendes af Dagplejen ved et tilsyn. En gang årligt fører Dagplejen uanmeldt tilsyn med, at der arbejdes med læring gennem, trygge pædagogiske læringsmiljøer i den private pasningsordning. Tilsynet foretages der, hvor den private pasningsordning finder sted og suppleres med ekstra uanmeldte tilsyn, hvis der er anledning til bekymring.

Får Dagplejen kendskab til, at forholdene i en privat pasningsordning er uforsvarlige, kan Dagplejen tilbagekalde godkendelsen af en eksisterende pasningsaftale.

Tilsynet af private børnehuse varetages af de pædagogiske konsulenter på dagtilbudsområdet, hvor der foretages både anmeldte og uanmeldte tilsyn efter samme kadence, som de øvrige børnehuse i kommunen. Der kan ligeledes iværksættes flere tilsyn, hvis der opstår bekymring for læringsmiljøet.

Bygnings- og brandtilsyn

Gladsaxe Kommunes Ejendomscenter fører løbende tilsyn med de kommunale bygninger.

ABA-anlæg (Automatisk Brand Alarmering) er et brandalarmsystem i børnehusene. Disse bliver tilset dagligt (visuelt) og månedligt (med logbog) af børnehusene selv. Derudover gennemses de kvartalsvis af Gårdmandsordningen (med logbog). Årligt foretages der tilsyn og service af ABA-anlæg af eksternt firma (brandtilsyn).

Derudover fører Falck-teknik tilsyn med brandmaterialer og Beredskabs Øst brandinspektør har også brandtilsyn af bygninger (børne- og dagplejehuse).

Eventuelle hjertestartere, der er opsat af børnehusene, bliver tilset af Gårdmandsordningen en gang årligt.

Hygiejne- og sundhedstilsyn

Kommunens Sundhedspleje besøger de kommunale, selvejende - og private børnehuse for at tilse, vejlede og drøfte sundhedsforhold, herunder hygiejne ca. hvert 2. år.

Med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger om hygiejne og miljø i daginstitutioner vurderes børnehusets indretning, inventar, toiletforhold, rengøringsniveau mm. sammen med ledelsen. Der drøftes også procedurer og rutiner, der kan have betydning for hygiejne, miljø og inde- og udeklima i det enkelte børnehus. I slutningen af besøget nedfældes de konklusioner og anbefalinger der er drøftet under besøget. Der udarbejdes efterfølgende en overordnet rapport for alle kommunens børnehuse. Børnehusene og dagplejen har tilknyttet en konsulent i Sundhedsplejen, som både kommer af egen drift og kan tilkaldes efter behov. Det er deres primære kontaktperson ind i Sundhedsplejen. Samarbejdet omhandler drøftelse af generelle sundhedsmæssige emner samt specifikke børns sundhed og trivsel i samarbejde med barnets forældre.

Legepladstilsyn

Det daglige, det månedlige og delvist det årlige legepladstilsyn varetages af børnehuset, og kontrol af dette indgår som en del af tilsynet. Et certificeret firma gennemfører et årligt tilsyn på alle legepladser i de kommunale, selvejende og private børnehuse. Firmaet afleverer en rapport over legepladsens tilstand og sikkerhed samt forslag til forbedringer. I forbindelse med gennemgangen af legepladserne vejledes børnehuslederne i legepladssikkerhed. Børnehuslederne supplerer dette med deres eget årlige legepladstilsyn, som f.eks. indeholder en vurdering af beplantning, fliser mm.

Økonomisk tilsyn

Det økonomiske tilsyn i Gladsaxe Kommunes dagtilbud, varetages af afdelingen for økonomi og analyse i Børne- og Kulturforvaltningen. Dette sker med reference til Dagtilbudschefen.

Tilsynet påser:

  • at resurseanvendelsen svarer til det politisk besluttede serviceniveau
  • at det bevilligede budget overholdes
  • at områdelederen har den tilstrækkelige kompetence og viden i forhold til økonomistyring

Tilsynet varetages ved kvartalsvis opfølgning på forholdet mellem budget og forbrug, ved godkendelse af regnskab, ved økonomimøder hver 14. dag med Dagtilbudschefen, ved interne kurser i økonomistyring og ved løbende kontakt med områdelederne, børnehusledere og de administrative assistenter i områderne.

Børne- og Kulturforvaltningen har udarbejdet en vejledning i økonomistyring i forbindelse med indføring af selvforvaltning.

Uvildighed

Kommunen skal sikre uvildighed i tilsynet og i Gladsaxe Kommune sikres det bl.a. ved at både det anmeldte og det uanmeldte tilsyn gennemføres på baggrund af en systematisk og ensartet tilsynsmetode, som sikrer, at den tilsynsførende vurderer kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i de enkelte dagtilbud på en ensartet, og en på forhånd defineret og besluttet måde. Derudover baseres tilsynet også på en systematisk anvendelse af både kvalitative og kvantitative data, og det sikres, at der inddrages forskellige perspektiver på indholdet og kvaliteten i dagtilbuddet.

Derudover sikres der uvildighed i tilsynet på baggrund af følgende:

  • De tre tilsynsførende skiftes til at føre tilsyn i det enkelte børnehus, så det som udgangspunkt går på skift mellem dem.
  • Der kan dog være enkelte tilfælde, hvor det ikke vil være sådan, hvis det vurderes at der vil være tale om inhabilitet, f.eks. grundet familiære forhold eller nære venskabs- forhold.
  • Forud for hvert tilsynsbesøg foretages der en vurdering af, hvem der skal være tilsynsførende i det enkelte dagtilbud, så tilsynet overholder kravet om uvildighed og habilitet. Den endelige vurdering af, hvem der foretager tilsynet tages af Dagtilbudschefen og Souschef for dagtilbud.

Inddragelse

Forældrebestyrelser og kontaktudvalg

I løbet af en valgperiode skal områdelederen introducere forældrebestyrelsen til tilsynsrammen i Gladsaxe Kommune, give forældrebestyrelsen et indblik i, på hvilken måde der føres tilsyn. Formålet er at skabe bedre forudsætninger hos forældrene for at kunne bidrage til en dialog om tilsyn i forældrebestyrelsen, både før - og efter de er gennemført. Det stiller krav til områdelederen om at beskrive hele ”tilsynshjulet” samt evt. at inddrage afsnittet om ”børn og høj kvalitet”, for at skabe en forståelse af hvad den tilsynsførende observerer på det anmeldte og uanmeldte tilsyn, samt at det løbende tilsyn ligeledes er en stor del af tilsynet. Det vil i højere grad skabe gennemsigtighed for forældrene i forhold til f.eks. at læse en tilsynsrapport.

Efter de anmeldte tilsyn er gennemført i et område, vil forældrebestyrelsen blive orienteret om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Det er områdelederen som forelægger forældrebestyrelsen en samlet faglig opmærksomhed på områdets tilsynsrapporter. Det er vigtigt at forældrebestyrelsen får mulighed for både at stille spørgsmål og blive hørt i forhold til det fremadrettede arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer og det pædagogiske indhold, med henblik på udvikling. Alle tilsynsrapporter er tilgængelige på børnehusenes hjemmesider.

Kontaktforældreudvalgene i de enkelte børnehuse vil få præsenteret både anmeldte og uanmeldt tilsyn når det er gennemført for det enkelte børnehus, og der vil blive lagt op til en dialog om det med henblik på at børnehuslederne kan få feed-back fra forældrene omkring tilsynet. Her vil der være en forventning om at børnehuslederen ligeledes, har forberedt kontaktforældrene på at der skal være tilsyn i børnehuset, og på hvilken måde det foregår.

For selvejende børnehuse deltager en bestyrelsesrepræsentant i det anmeldte tilsyn. Her vil opfølgningen foregår i bestyrelsen i det selvejende børnehus, og børnehuslederen samt formanden har til opgave at fortælle om tilsynsrammen så bestyrelsen har forudsætninger og kendskab inden dialogen om den gennemførte uanmeldte og anmeldte tilsyn.

Derudover vil formanden for forældrebestyrelsen og det berørte kontaktforældreudvalg blive orienteret, hvis der iværksættes skærpet tilsyn i området/børnehuset. Ved alvorlig bekymring og skærpet tilsyn, vil der blive udarbejdet en handleplan i dialog med børnehuslederen, hvilket forventes drøftet i kontaktudvalget.

MED-udvalg

Inddragelsen af MED-udvalg er vigtigt, for at skabe god gennemsigtighed for medarbejderne omkring tilsynsrammens indhold, og vurderingsgrundlag. Det er vigtigt at medarbejderne kender til, på hvilken måde tilsynet foregår, at formålet handler om at skabe kvalitet for børn, og at de ved på hvilken måde de kan bidrage i et anmeldt tilsyn, samt hvilke forventninger der er til dem som medarbejdere både i det anmeldte og uanmeldte tilsyn. Viden om tilsynets form og indhold foregår på samme måde som ovenfor beskrevet vedrørende forældrebestyrelserne inddragelse i forhold til tilsynet. Det vil sige at MED-udvalgene introduceres til tilsynsrammen af områdeleder samt får forelagt en samlet faglig opmærksomhed på områdets tilsynsrapporter, og de kan selv bidrage med deres faglige opmærksomheder i dialogen.

Digitale tilsynsrapporter

Ved det anmeldte tilsyn anvendes der allerede en digital tilsynsrapport, som understøtter arbejdsgangene i forhold til forberedelse og gennemførsel af tilsynsbesøg. Det uanmeldte tilsyn vil ligeledes munde ud i en digital tilsynsrapport. Begge tilsynsrapporter bliver offentliggjort på børnehusenes hjemmesider.

De digitale tilsynsrapporter bliver løbende videreudviklet, så de bedst muligt understøtter tilsynet, og derfor vil der også ske justeringer i tilsynsrapporten for det anmeldte tilsyn på baggrund af den justerede ramme for tilsyn beskrevet ovenfor. For eksempel vil spørgsmål vedr. legepladstilsyn blive taget ud af spørgerammen og lagt ind som forbedrende data, som gennemgås inden et anmeldt tilsynsbesøg.

Som eksempel på en tilsynsrapport kan anvendes dette link til et af børnehusenes hjemmesider:

https://glx-blomsterhaven.aula.dk/om-boernehuset/tilsyn

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback