Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Trinbrættet

Verden skal opleves – ikke som tilskuer, men aktivt.

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Gladsaxe Midt består af 8 børnehuse: Alsikemarken, Egedammen, Humlebien, Nøddehegnet, Stengårdsparken, Stjernen, Svanen, Trinbrættet. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Velkommen til Børnehuset Trinbrættet

Børnehuset Trinbrættet vigtigste mål er at være med til at give børnene de bedste betingelser og muligheder for at kunne indgå aktivt i det samfund, som vi lever i, og som er under stadig forandring.

Vi vægter højt at styrke børnenes undren og spørgelyst, samt at børnene gør sig erfaringer med at være en del af fællesskaber.

Læring, opdragelse og dannelse supplerer således hinanden.

I Trinbrættet møder I et vuggestueteam og et børnehaveteam opdelt i 4 aldersopdelte grupper. I Trinbrættet arbejder vi med faste grupper og grupperum, der er indrettet til den enkelte børnegruppe, deres interesse og udviklingsniveau.

Vi har et værdisæt i børnehuset, som vi arbejder ud fra:

  • Vi arbejder i børnehøjde
    Det betyder, at vi vægter at personalet er aktive og nærværende sammen med børnene. Børnene bliver hørt, set og forstået.
  • Vi er til stede i nuet
    Vi er optaget af at skabe den bedste dagligdag for barnet. Vi prioriterer nuet – hvad kan lade sig gøre ud fra den virkelighed, vi står i, og vi samler på de små gyldne øjeblikke med jeres børn.
  • Vi løser kerneopgaven sammen
    Vi spiller hinanden gode – situationsbestemt og personbestemt. Vi vil lytte og spille sammen ligesom et symfoniorkester.
    Forældrene er en del af symfoniorkesteret. Børn trives, når forældre og medarbejdere trives. Derfor vægter vi den daglige kontakt med jer meget højt.

Vi er optaget af det gode børneliv

Børn lærer igennem leg. Derfor fylder legen meget i vores hverdag. Her kan man gøre sig erfaringer med sig selv og det at være en del af børnefællesskabet.

Legeplads

Vi har lige fået renoveret vores legeplads, så den giver plads til endnu mere leg. Vi er glade for vores bålhytte, hvor der ofte bliver tilberedt mad til alle samt alle de mange spændende steder på legepladsen, som inviterer til leg.

Udflugter

Vi kan godt lide at komme på ture. Det kan være små ture i nærmiljøet eller lidt længere ture eksempelvis til Hareskoven eller til København – alt efter hvad der giver mening i forhold til gruppens projektarbejde.

Børnemad

Vi vægter økologi og klimabevidst mad, og at alt mad er lavet fra bunden i vores køkken. Vi har sølvmærke i økologi. Gladsaxe kommune tilbyder mad til alle børn, og medarbejderne får pædagogiske måltider. Det vil sige. at de spiser sammen med børnene. Der arbejdes med madmod, mad-kendskab og ikke mindst nydelse.

Præsentation af børnehuset

Børnehuset Trinbrættet er dannelses- og læringssted for børn i alderen 0-6 år, hvor vi er delt op i 5 grupper efter alder.

De yngste vuggestuebørn

For de 0-2 årige er det sansemotoriske grundlaget for planlægningen af arbejdet. De oplever, lærer og møder verden igennem deres sanser. Personalet i modtagerteamet er omhyggelige med at tænke både detaljerne og gentagelserne ind i deres projektforløb. Her må vi ikke have travlt. Der skal være tid til at vende og dreje tingene, smage og lugte til det og få mulighed for at gøre det igen og igen.

Verden skal opleves – ikke som tilskuer, men aktivt. Græsset skal betrædes, sneen skal smages og der skal være mulighed for at trække vejret i modvind. Rummet og rutiner skal støtte børnene i, på sigt, at kunne mestre vigtige færdigheder som sprog, at lege med andre børn og spise sin mad. Hverdagens rutiner og ugens arbejdsplan har hele tiden det sansemotoriske og mødet med de andre børn som omdrejningspunkt.

De ældste vuggestuebørn

For de 2-3 årige er sproget og kommunikation et vigtigt grundlag for deres trivsel og læring. De har styr på ”at her er jeg og du er der” og simple rollelege kan leges i.

De har opnået mange færdigheder og via sproget oplever de hvordan ønsker og meninger kan modtages og forstås af andre. Sociale kompetencer skal trænes i deres lege og deres nysgerrighed på verden skal mødes med en kammerat i hånden.

Sanglege og historielæsning er vigtige elementer i hverdagen hvor følelser som ked af det, bange, sjov osv. indgår. Historier er omdrejningspunktet i de 2-3 åriges projekt, da denne aldersgruppe er særligt optaget af at få læst eller fortalt en historie, eller kigge i en bog, alene eller sammen med en kammerat. De 2-3 årige profiterer også af at høre den samme historie om og om igen. Med sproget/historierne som udgangspunkt, arbejder vi os sammen gennem bl.a. kreative processer, kropslige udfoldelser og udelivets tilbud. Vi undersøger sprogets mangfoldighed, samtidig med at vi bliver mere og mere bevidste om os selv, og at vi er en del af fællesskabet.

Den yngste børnehavegruppe

For de 3 til 4 årige er det vigtigste at lege og rollelegen har særlig betydning. Igennem den bearbejder de oplevelser og tilegner sig nye kompetencer. De øver konkrete færdigheder, som at bygge en bus og dække et kaffebord, men vigtigst også færdigheder i form af relations dannelse. Hvordan får man legekammerater, og hvordan bidrager man med gode ideer til legen ”på den gode måde”. Udover at understøtte børnenes legemuligheder, ved at sikre plads, tid og materialer skal personalet give børnene oplevelser, de kan bruge i deres lege.

Vi arbejder med det, så børnene kan lære noget om sig selv, men også få et kendskab til de andre børn, og på den måde blive en styrke for fællesskabet.

Alle lege har deres egen værdi, men især ved legen ”far, mor og børn” skal personalet være opmærksomme på, hvordan børnene bringer deres egen livserfaring ind i det fælles og bliver mødt med respekt og interesse.

Mellembørnehavegruppen

De 4 til 5 årige børn har lært, at man kan klare meget ved at hjælpe hinanden, de har lært at byde ind i en leg, og at føle sig betydningsfulde for fællesskabet.

I denne alder sker der en udvikling fra "du og jeg" til det store fællesskab, fælles erfaringer og succes oplevelser. Børnene skal have mulighed for at opleve sig selv og andre som betydningsfulde for fællesskabet.

I projekterne får børnene mulighed for at lære sig meget om "kultur, æstetik og fællesskab". Udgangspunktet for dette er fællesskab, leg og tillid til hinanden.

Den ældste børnehavegruppe

De 5-6 årige børn ved meget, både om sig selv og verden omkring dem. De er på mange måder selvstændige og øver sig i at samarbejde, de er nysgerrige og vil meget gerne lære meget mere om sig selv og verden omkring dem.

I den alder er reglerne i legene vigtige, og de øver i at instruere hinanden og indgå i forhandlinger – ”Sku’ vi ikke sige at... ”

Rammen om vores projektforløb er ”natur, udeliv og science”, da det understøtter den viden og erfaring, de allerede har tilegnet sig og samtidig styrker deres nysgerrighed og lyst til at eksperimentere, undre sig og gøre sig førstehåndserfaringer med nogen af de teser, der opstår undervejs i arbejdet med de 5 årige ex. "Hvad mon der sker, hvis...?"

Samtale inden start i Trinbrættet

Når I som ny familie har fået en plads i Trinbrættet, vil I blive indkaldt til en velkomstsamtale omkring 14 dage før start. Her møder I den pædagog, der vil modtage jeres barn og børnehusleder Kirsten Richter. Samtalens formål er at lære jeres barn at kende. Desuden vil vi aftale, hvordan barnets første dage i Trinbrættet skal foregå.

Rundvisning

Vil du se vores dejlige børnehus, så ring på tlf. 39 57 69 10 og lav en aftale med børnehusleder Kirsten Richter.

Børnehuset Trinbrættet

Vadgårdsvej 9
2860 Søborg

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Kirsten Richter


Områdeleder Claus Skovhede
Telefon 40 44 85 99

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008695063

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback