Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Gladsaxe Midt består af 8 børnehuse: Alsikemarken, Egedammen, Humlebien, Nøddehegnet, Stengårdsparken, Stjernen, Svanen, Trinbrættet. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.
I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.
Læs mere
Alle børn og voksne i Stjernen arbejder projektorienteret, med børneperspektivet som omdrejningspunkt. De voksnes lyttekraft sikrer, at de har en viden og forståelse af barnets udvikling og næste udfordring. Børnene lærer at lytte til de andre børn og til de voksne, som gør dem i stand til at stille nye spørgsmål. Det fælles barne- læringssyn er afsæt for hverdagens aktiviteter og der tages udgangspunkt i barnets styrker.
Vi har i børnehuset Stjernen et særligt fokus på ” fælles ansvar for børns læring”.
Alle børn skal have deltagelsesmuligheder og være aktive ind i fællesskabet. Dette betyder, at alle omkring barnet skal bidrage aktivt for at alle børn kan lege, lære og være deltagende ind i fællesskaberne.
- Børn trives, udvikles og dannes i de fællesskaber, som de er en del af både i børnehus og hjemme.
- Børn og deres voksne bliver en del af et betydningsfuldt fællesskab når de bidrager ind i det.
Børnehuset Stjernen er dannelses- og læringssted for børn i alderen 0-6 år, hvor vi er delt op i 5 grupper efter alder.
De yngste vuggestuebørn
For de 0-2 årige er det sansemotoriske grundlaget for planlægningen af arbejdet. De oplever, lærer og møder verden igennem deres sanser. Personalet i modtager teamsene er omhyggelige med at tænke både detaljerne og gentagelserne ind i deres projektforløb. Her må vi ikke have travlt. Der skal være tid til at vende og dreje tingene, smage og lugte til det og få mulighed for at gøre det igen og igen. Verden skal opleves – ikke som tilskuer, men aktivt. Græsset skal betrædes, sneen skal smages og der skal være mulighed for at trække vejret i modvind. Rummet og rutiner skal støtte børnene i, på sigt, at kunne mestre vigtige færdigheder som sprog, at lege med andre børn og spise sin mad. Hverdagens rutiner og ugens arbejdsplan har hele tiden det sansemotoriske og mødet med de andre børn som omdrejningspunkt.
De ældste vuggestuebørn
For de 2-3 årige er sproget og kommunikation et vigtigt grundlag for deres trivsel og læring. De har styr på ”at her er jeg og du er der” og simple rollelege kan leges i.
De har opnået mange færdigheder og via sproget oplever de hvordan ønsker og meninger kan modtages og forstås af andre. Sociale kompetencer skal trænes i deres lege og deres nysgerrighed på verden skal mødes med en kammerat i hånden. Sanglege og historielæsning er vigtige elementer i hverdagen hvor følelser som ked af det, bange, sjov osv. indgår. Historier er omdrejningspunktet i de 2-3 åriges projekt, da denne aldersgruppe er særligt optaget af at få læst eller fortalt en historie, eller kigge i en bog, alene eller sammen med en kammerat. De 2-3 årige profiterer også af at høre den samme historie om og om igen. Med sproget/historierne som udgangspunkt, arbejder vi os sammen gennem bl.a. kreative processer, kropslige udfoldelser og udelivets tilbud. Vi undersøger sprogets mangfoldighed, samtidig med at vi bliver mere og mere bevidste om os selv, og at vi er en del af fællesskabet.
Den yngste børnehave gruppe
For de 3 - 4 årige er det vigtigste at lege og rollelegen har særlig betydning. Igennem den bearbejder de oplevelser og tilegner sig nye kompetencer. De øver konkrete færdigheder, som at bygge en bus og dække et kaffebord, men vigtigst også færdigheder i form af relations dannelse. Hvordan får man legekammerater, og hvordan bidrager man med gode ideer til legen ”på den gode måde”. Udover at understøtte børnenes legemuligheder, ved at sikre plads, tid og materialer skal personalet give børnene oplevelser, de kan bruge i deres lege.
Vi arbejder med det, så børnene kan lære noget om sig selv, men også få et kendskab til de andre børn, og på den måde blive en styrke for fællesskabet.
For denne aldersgruppe har gentagelser stor betydning, derfor forsøger vi at planlægge, så vi kan prøve aktiviteterne mere end en gang.
Alle lege har deres egen værdi, men især ved legen ”far, mor og børn” skal personalet være opmærksomme på, hvordan børnene bringer deres egen livserfaring ind i det fælles og bliver mødt med respekt og interesse.
Mellembørnehavegruppen
De 4 til 5 årige børn har lært, at man kan klare meget ved at hjælpe hinanden, de har lært at byde ind i en leg, og at føle sig betydningsfulde for fællesskabet.
I denne alder sker der en udvikling fra "du og jeg" til det store fællesskab, fælles erfaringer og succes oplevelser. Børnene skal have mulighed for at opleve sig selv og andre som betydningsfulde for fællesskabet.
I projekterne får børnene mulighed for at lære sig meget om "kultur, æstetik og fællesskab". Udgangspunktet for dette er fællesskab, leg og tillid til hinanden.
Den ældste børnehavegruppe
De 5-6 årige børn ved meget, både om sig selv og verden omkring dem. De er på mange måder selvstændige og øver sig i at samarbejde, de er nysgerrige og vil meget gerne lære meget mere om sig selv og verden omkring dem.
I den alder er reglerne i legene vigtige, og de øver i at instruere hinanden og indgå i forhandlinger – ”Sku’ vi ikke sige at... ”
Rammen om vores projektforløb er ”natur, udeliv og science” da det understøtter den viden og erfaring de allerede har tilegnet sig og samtidig styrker deres nysgerrighed og lyst til at eksperimentere, undre sig og gøre sig førstehånds erfaringer med nogen af de teser der opstår undervejs i arbejdet med de 5 årige- Hvad mon der sker hvis...?... .
I Børnehuset Stjernen arbejder vi med at skabe så forudsigelige rammer og rutiner for børnene som muligt, hvilket i praksis betyder, at børnene mødes af en hverdag som er tryg og giver deltagelsesmuligheder, og som er fyldt med gentagelser og forudsigelighed.
Opstart
Børnehuset åbner kl. 7 og de børn, som møder tidligt, bliver afleveret i rød gruppe.
Klokken 7.30 går børnehaven oftest på legepladsen, og vuggestuen går til dragerne indtil kl. 9.
Klokken 9 er der morgensnack i alle grupper, hvor der synges morgensang, og/eller der bliver præsenteret, hvad der skal ske i løbet af formiddagens projektarbejde.
Der er hver dag samling i alle grupper, hvor der arbejdes med gruppens projekt, sanglege og andre pædagogiske læringsaktiviteter.
Frokost
Klokken 11 er der frokost i vuggestuen, hvorefter der er leg og bleskift, inden børnene puttes til middagslur kl. ca. 12.
Klokken 11.30 er der frokost i børnehaven, hvor det er dagens fokusbørn, der dækker borde og præsenterer menuen. Under måltidet øver børnene sig på at skære mad, smøre mad, række maden videre og ikke mindst at være i dialog under måltidet.
Efter frokost
Børnehavebørnene er på legepladsen fra ca. 12:30- 13:30. Børnene kommer ind og alle børnehavebørn hviler, og der bliver enten spillet afslapningsmusik, eller der bliver lyttet til en historiefortælling.
Kl. 14 er der eftermiddagssnack, og derefter bliver der leget både ude og inde i de forskellige læringsmiljøer.
Madplan
Som udgangspunkt ser en madplan for ugen således ud:
Mandag: Rugbrød med 3-4 slags pålæg
Tirsdag: Suppe med grøntsager og toppings
Onsdag: Kødretter med grøntsager/ris/pasta/kartofler
Torsdag: Fisk med tilbehør
Fredag: Rugbrød med 3 slags pålæg og gnavegrønt
Vores køkkenmedarbejder er uddannet og arbejder ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger.
Dannelses- og læringsfællesskaber
Velkommen til Børnehuset Stjernen, her bliver jeres barn en del vores dannelses- og læringsfællesskaber, hvor jeres barn har ret til at deltage, få indflydelse og udvikle sig sammen med os i fællesskaberne.
Fællesskaberne skaber rum for udvikling af sociale, personlige og faglige kompetencer, som danner grundlag for at vores/jeres børn kan begå sig i livet, lære sig nye ting, lege og få gode relationer til andre. Derfor er adgangen til disse læringsmuligheder i fællesskab så vigtige og essentielle, og det er det, vi bl.a. kan tilbyde her i Stjernen.
Fællesskabet i Stjernen er i høj grad båret af rutiner som understøtter fællesskabet, f.eks. at man som vuggestuebarn øver sig på at kunne ting selv, som kan hjælpe, når man skal begå sig i fællesskabet (vente på tur, øse op, gå ind selv, møde venner i øjenhøjde).
De pædagogiske rutiner er skelettet i hverdagen, og inddragelsen i de daglige gøremål har en vigtig og positiv betydning for børnene.
Deltagelsen i disse rutiner giver succesoplevelser, og børnene oplever at have betydning og være værdifulde for fællesskabet.
Det er også herigennem jeres barn får erfaringer, som udvikler selvstændighed, sin egen mening og livsmod og livsduelighed samt sociale kompetencer.
I børnehuset er vi optagede af børns stemme og hvordan man kan få indflydelse ind i fællesskabet
”At give børn reel medbestemmelse handler ikke om, at de skal bestemme alt, men at give dem erfaringer med demokratiske forhandlinger og være medbestemmende på egen hverdag, som f.eks. hvad hverdagens aktiviteter skal indeholde.
Dette betyder, at når man som lille vuggestuebarn starter hos os, så begynder rejsen med at med at opdage verdenen udenfor familien. Her starter rejsen med at kunne forholde sig til den og skabe en begyndende forståelse for egen og andres mening f.eks. kunne træffe et valg. Det at man allerede som vuggestuebarn oplever, at ens mening bliver lyttet til, betyder noget for hvordan ens selvopfattelse udvikler sig ind i fællesskabet. Det starter i det små, da børnene jo har en alder, hvor de stadig skal støttes og vejledes i det meste, så i praksis kan det at vælge betyde, at man vælger pålæg til sit rugbrød, hvilken aktivitet som skal leges, eller hvilken sang som man vil synge i samlingen.
Børnene får sammen med deres voksne gennem årene i Stjernen mange erfaringer med at have indflydelse, tage beslutninger og at vælge til og fra.
Vi arbejder med nytårsønsker, hvor børnenes stemme bliver hørt, og vi får sammen ønsker til at blive til virkelighed gennem forårets projekter.
Fælles ansvar for børn læring
Hvorfor fælles ansvar? Fordi barnets livsindstilling formes i samspil, både hjemme og i børnehaven. Vi arbejder sammen med barnet ud fra det udgangspunkt, de har, når de kommer i Børnehuset Stjernen.
Det skal vi:
Samarbejde om at alle børn oplever, at de er betydningsfulde for fællesskabet – de skal have mulighed for at opleve at være en god kammerat, og at de har medindflydelse på sin egen hverdag hjemme og i børnehuset.
Samarbejde om at alle børn er en del af en kultur, hvor alle anerkendes, for den de er – hvert barn er forskelligt og fællesskabet får værdi af disse forskelle.
Sørge for, at børnene ved, at de kan forvente at blive mødt af passende udfordringer.
Give hvert barn værktøjerne til at møde nye udfordringer med den forventning, at det de ikke kan endnu, kan læres ved at øve sig
Vi arbejder med, at børnene i vores projekter får opgaver med hjem i deres ferienet, som de tager med tilbage i børnehuset, hvor vi arbejder videre med de enkeltes børns bidrag ind i gruppens projekter.
I praksis kan det kan være, at vi hos de 3-årige er optagede af at se hinanden huse/hvor vennerne bor? Derfor har vi brug for et kort til at finde derhen, eller vi er optagede af ting, som er firkantede i børnehaven, og derfor bliver nysgerrige på, om der er firkantede ting hjemme hos jeres barn?
Alle børn i børnehuset har et ferienet, som er en lærredspose, der skaber en synlig bro mellem børnehus og hjem.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Tilsynsrapport for Børnehuset.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smiley rapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.
Børnehuset Stjernen
2860 Søborg
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Camilla Oehlenschlæger Petersen
Områdeleder Claus Skovhede
Telefon 40 44 85 99
Digital post til områdelederen
EAN nr. 5798008695001