Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Bagsværd Øst består af 8 børnehuse: Blomsterhaven, Kongshvile, Nybrogård, Regnskoven, Troldehøj, Midgård, Månehuset og Østerlund. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.
I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.
Læs mere
Børnehuset Østerlund er et hyggeligt, lille integreret børnehus, med plads til 63 børn, i alderen 0-6 år, fordelt på 2 vuggestuegrupper og 3 børnehavegrupper.
Vores hus er indrettet på 3 etager, hvilke giver ro og plads til nærvær og fordybelse, uden afbrydelser. Vores legeplads er opdelt i to, så der både er plads til undersøgende leg, motoriske udfoldelser og plads til store fælles lege.
I Østerlund er vi optaget af børnenes trivsel, dannelse og udvikling. Vi har fokus på børnefællesskaber og de nærværende relationer og vi ønsker at skabe trivsel og udvikling med legen i fokus.
Barnets rejse hos os vil være præget af lærerige erfaringer i et aktivt liv såvel ude som inde, i små og større fællesskaber, med fokus på dannelse, leg og læring i anerkendende relationer. Sammen er vi nysgerrige og vi er optaget af at følge børnenes spor og skabe medbestemmelse i hverdagens aktiviteter.
I Østerlund lægger vi stor vægt på forældresamarbejdet. Sammen har vi et fælles ansvar for at understøtte børnenes kompetencer og potentiale, hvor den gensidige respekt er altafgørende for en tryg og åben dialog.
Inden barnets start, bliver familien inviteret til modtagelsessamtale i børnehuset. Vi lægger vægt på at skabe en tryg start og vi er derfor i tæt dialog om, hvordan modtagelsen skal forløbe. Undervejs på barnets rejse gennem Østerlund, inviterer vi til udviklingssamtaler, så vi sammen har øje for at understøtte barnets trivsel, læring og udvikling.
I børnehuset Østerlund er måltidet en vigtig del af vores pædagogiske hverdag og vi serverer måltider som er 70-100 % økologisk. Vi har fokus på madspild, de nye kostråd og mad mod børnene imellem.
Børnehuset Østerlund er en del af område Bagsværd – Øst. Vi har et tæt samarbejde på tværs af husene og vi er optaget af at videns dele og skabe forpligtende fællesskaber, så vi sammen kan blive endnu dygtigere i vores praksis.
Hverdagen i børnehuset
Børnehuset Østerlund, er et pædagogisk tilbud, der lige nu er delt op i 5 børnegrupper.
- Mariehønsene er fra nul til to år
- Brumbasserne er fra to til tre år
- Larverne er fra to til tre år
- Anemonerne er fra tre til seks år
- Smørblomsterne er fra tre til seks år
I Østerlund er vi optaget af det enkelte barns trivsel, udvikling og dannelse.
I vuggestuen har vi aldersopdelte grupper. Her følges man, som udgangspunkt, med sin årgang, når man rykker fra Mariehønsene til Brumbasserne. I vuggestueteamet arbejder vi sammen på tværs af grupperne, så vi får mulighed for at møde det enkelte barns udvikling.
På Larverne går de yngste treårige børn, som kommer lige fra vuggestuen. Vi har gode erfaringer med at børnene har mulighed for at lande godt i børnehavelivet og snuse til de nye rutiner, forud for at komme på de aldersintegrerede grupper.
I Børnehaven har vi valgt at have to aldersintegrerede grupper, hvor de ældste treårige går sammen med de fireårige og femårige. Vi oplever at børnene danner gode og trygge relationer på tværs af årgange og de store børn er gode til at hjælpe de små i hverdagens rutiner.
En dag i Østerlund
Vi åbner klokken 7.00, hvor vi altid starter dagen på Mariehønsene.
Klokken 7.30 deler vi os op, så der både er åbent i børnehaven og i vuggestuen.
Klokken 9:00 starter vi med at sætte os sammen og starte dage ved at tale med børnene om hvad dagen indeholder. Vi spiser lidt formiddagsmad, som består af brød og frugt. Herefter begynder de aktiviteter forbundet med gruppernes individuelle projekter.
Klokken 10.45 og frem til klokken 11.00 går de forskellige grupper i gang med at spise det mad vores køkken har tilberedt. Vi arbejder med madmod og maddannelse, hvor vi prøver forskellige smage og konsistens af, således vi får et rigt og mangfoldigt perspektiv på mad og råvarer. Vi arbejder med at børnene præsenterer måltiden for hinanden. Hvis, der er spørgsmål vedrørende det kostfaglige m.m. er I velkomne til at kontakte os.
Efter frokost, sover vuggestuebørnene og de yngste børnehavebørn (hvis de sover til middag) og resten af børnegruppen er inde eller ude, alt efter hvad der giver mening.
I perioden fra klokken 12.00 til 14.00 afholder vi møder og pauser, men vi tilpasser altid personaleressourcerne til det behov der er på dagen.
Klokken 14:00 er der et eftermiddagsmåltid, og vi bruger denne tid til at få talt om dagen med børnene, læst en historie, eller snakket om hvad man skal lave frem til man bliver hentet. Indtil klokken cirka 15.30 er børnene på deres gruppe, hvor vi derefter samles i flere forskellige børnefællesskaber.
Østerlund lukker klokken 17, mandag-torsdag og klokken 16.30 om fredagen.
Rutiner og overgange
I Børnehuset Østerlund arbejder vi meget med læringen i alt det, der forgår imellem de faste aktiviteter så som fx overgange imellem aktiviteter og de daglige rutiner der er i et børnehus.
Vi tager os tid til at gøre disse til en vigtig del af det pædagogiske arbejde og ikke noget der er ”vejen hen til det vi skal nå”. Der ligger utroligt meget udvikling og læring i rutinesituationer og vi vægter at give plads til læringen der er i at navigere i en garderobe, på badeværelset og i oprydningssituationer.
Fra start til slut og overgange imellem grupperne
Når man starter i vores børnehus, starter man hos Mariehønsene, hvor den første tid i høj grad handler om modtagelse af både forældre og barn og i samarbejde skabe en god og tryg tilknytning, til den faste voksne, der tager imod jeres barn. Forud for barnets start i Østerlund, vil i blive inviteret til en modtagelsessamtale med vuggestuens faste personale. Vi anbefaler at barnet deltager i modtagelsessamtalen. Til samtalen har I mulighed for at stille alle de spørgsmål I eventuelt måtte have. Her lærer vi også lidt mere om jer og jeres barn og har der været særlige omstændigheder vedrørende fødsel eller barnets første leveår, er det her vi kan tale om det, så barnet får den bedst mulige start som muligt på sit institutionsliv.
De to vuggestuegrupper har et tæt samarbejde hvilke giver mulighed for at børn og voksne kan lære hinanden at kende på tværs. Det betyder at børnene, når de er klar til at skifte gruppe, allerede kender de voksne på den nye gruppe. Når jeres barn er omkring tre år bliver I tilbudt en treårs udviklingssamtale, som oftest afholdes med en fra vuggestuen og en fra barnets kommende gruppe.
En måneds tid børnegruppen skal videre til børnehaven, begynder de at komme på besøg i et overgangsprojekt, så børnene stille og roligt kan etablere relationer til både det nye børnefællesskab og de nye voksne.
Vi oplever at børnene, når de endelig skal rykke til børnehaven, er fulde af forventning og føler sig trygge ved skiftet.
Børnefællesskaber
Børn tilbringer en stor del af deres dag i samspil med andre børn. Derfor udgør børnene i fællesskabet fundamentale betingelser for hinandens liv, trivsel, udvikling og dannelse. Relationer og venskaber er afgørende for at alle oplever at være en del af fællesskabet. At blive respekteret og lyttet til og lære at udvikle sig i samspil med andre, bidrager til at børnene oplever sig som en del af et fællesskab. Alle børn skal have mulighed for at vise initiativ og være aktivt deltagende, samtidig med at fællesskabet skal skabe rum til alle, nye relationer og venskaber. Vi har fokus på børnefællesskaber, hvor børnene lærer at blive kritisk tænkende. Børnene øver sig i at lytte til forskellige perspektiver, og derigennem at skabe egne holdninger, og ytre disse med respekt for de øvrige omkring en. Vi har fokus på at børnene har indflydelse på eget børneliv, ved kontinuerligt at stille børnene spørgsmål omkring dagligdagen.
Fastelavn
Til fastelavn, må man gerne komme udklædt i Østerlund og børnene slår katten af tønden. Børnehaven slår katten af tønden udenfor og vuggestuen indenfor.
Bedste og blomster
Her inviteres børnenes bedsteforældre til en hyggelig eftermiddag, hvor de, sammen med deres barnebarn, kan plante en fin blomst på vores legeplads. Sammen drikker vi en kop kaffe, spiser en småkage, tegner en tegning og hygger os i børnenes vante rammer.
Skolegruppens sidste dag
På skolegruppens sidste dag, har vi tradition for at sende dem godt ud på deres nye rejse. Det er forskelligt fra år til år, hvordan dagen er blevet markeret, men der har både været aktiviteter om formiddagen og et hyggeligt arrangement med forældre om eftermiddagen.
Sommerfest
Hvert år, i starten af september, holder vi en fælles sommerfest for alle Østerlunds børn og familier. Her samles vi om hyggelige aktiviteter og slutter dagen af med en medbragt picnic.
Østerlunds fødselsdag
Østerlund har fødselsdag d. 4. november og denne markerer vi, sammen med børnene, om formiddagen. Her pynter vi op og holder en fælles samling for alle børn, hvor vi sammen synger flere sange og slutter af med en fødselsdagssang.
Julefest
I december holder vi julefest for alle Østerlunds børn og familier. Her mødes vi til juleklip på grupperne om eftermiddagen. Vi spiser en æbleskive og ønsker hinanden en rigtig glædelig jul.
Modtagelse og udviklingssamtaler
Inden barnets start, bliver familien inviteret til modtagelsessamtale i børnehuset. Vi lægger vægt på at skabe en tryg start og vi er derfor i tæt dialog om, hvordan modtagelsen skal forløbe. Undervejs på barnets rejse gennem Østerlund, inviterer vi til udviklingssamtaler, så vi sammen har øje for at understøtte barnets trivsel, læring og udvikling.
Start i Børnehuset
Når man starter i vores børnehus, begynder man hos Mariehønsene. Den første tid fokuserer i høj grad på modtagelse af både forældre og barn, og i samarbejde skaber vi en fornuftig tilknytning til den faste voksne, der tager imod jeres barn.
Modtagelsessamtale
Cirka en måned inden opstart vil I modtage en mail med indkaldelse til en modtagelsessamtale. I mailen vil der være vedhæftet forskellige dokumenter, så I er orienteret omkring læring, praktiske informationer, samt et refleksionsdokument, som vi gerne ser besvaret og sendt retur. Dette sikrer det bedste udgangspunkt for en kvalitativ dialog.
Til samtalen vil både pædagogen og lederen være til stede, og det er en rigtig god idé, at jeres barn også deltager. Her har I mulighed for at stille alle de spørgsmål, I måtte have. Vi lærer også lidt mere om jer og jeres barn, og hvis der har været særlige omstændigheder vedrørende fødsel eller barnets første leveår, kan vi tale om det her, så barnet får den bedst mulige start på sit institutionsliv.
Samarbejde mellem grupperne
De to vuggestue-grupper har et tæt samarbejde, hvilket giver mulighed for, at børn og voksne kan lære hinanden at kende på tværs. Dette betyder, at børnene, når de er klar til at skifte gruppe, allerede har etableret relationer, der gør overgangen lettere og mere naturlig.
Når jeres barn er omkring 3 år, bliver I tilbudt en 3-års udviklingssamtale, som oftest afholdes med en fra vuggestuen og en fra barnets kommende gruppe. Dette sikrer en god overgang og forståelse af barnets udvikling.
Overgang til børnehaven
En måneds tid før barnet, eller børnene, vi rykker altid flere børn ad gangen, skal videre til børnehaven, begynder de at komme på besøg i et overleveringsprojekt. Dette gør, at børnene stille og roligt kan etablere relationer til både det nye børnefællesskab og de nye voksne.
Vi oplever, at børnene, når de endelig skal rykke til børnehaven, er fulde af forventning og føler sig trygge ved skiftet.
Vi eksperimenterer med at afholde fyraftensmøder med kommende børnehaveforældre, så også I føler jer klædt på til at starte i børnehave. Til dette møde vil der være en tydelig forventningsafstemning, og der gives mulighed for at lytte til alles perspektiv.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Tilsynsrapport for Børnehuset.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smileyrapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.
Børnehuset Østerlund
2880 Bagsværd
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Xenia Pedersen
Områdeleder Anna Reimann Aabro
Telefon 21 73 99 30
Digital post til områdelederen
EAN nr. 5798008695131