Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Bagsværd Øst består af 8 børnehuse: Blomsterhaven, Kongshvile, Nybrogård, Regnskoven, Troldehøj, Midgård, Månehuset og Østerlund. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.
I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.
Læs mere
Vi arbejder for at Kongshvile skal være et omsorgsfuldt, udviklende, trygt, lærerigt og spændende børnehus at være i for børnene, at arbejde i for personalet og at bruge som forældre.
Vi vil lægge vægt på at skabe rammer, der udvikler:
- Trygge og glade børn med en positiv livsindstilling
- Sociale børn, der kan tage hensyn til sig selv og andre, samt tage ansvar for sine handlinger
- Selvstændige og selvhjulpne børn med gå-på-mod, troen og viljen til: Jeg kan!
- Kreative og fantasifulde børn.
For at dette skal lykkes, er det vigtigt, at vi lytter til og viser respekt for det enkelte barn og styrker dets personlige udvikling fysisk såvel som psykisk.
Rundvisning i Kongshvile
Du er velkommen til at ringe til os på tlf. 45 88 26 08 og aftale et besøg. Vi glæder os til at vise dig Kongshvile.
Præsentation af børnehuset
Børnehuset Kongshvile er en del af et område med 8 børnehus med børn i alderen 0-6 år. I børnehuset er vi 50-55 børn i vores skønne, lyse og indbydende rum og store legeplads. Vi ligger i gåafstand til Radiomarken og Bagsværd sø, som vi bruger i det daglige.
Mål
Vores børnehus skal skabe deltagelsesmuligheder for alle børn samt læring, trivsel, udvikling, dannelse og udfordrende rammer, og der skal være mulighed for, at alle børn gennem et aktivt hverdagsliv bidrager til egen alsidig læring, leg og udvikling.
Vi vil skabe et hverdagsliv, der styrker børnenes lyst og evne til at deltage i fælles aktiviteter med henblik på, at de erhverver sig erfaringer med - og forståelse for - hinandens forskelligheder og væremåder.
Rytmen/rutiner i Kongshvile
For at få et indblik i Kongshviles dagligdag har vi lavet et overblik over dagens rytme samt ugens gang.
Dagens rytme ser forskellig ud for de forskellige aldersgrupper og derfor har vi opdelt dem i 3 grupper:
Dagens rytme for de 0 til 2-årige (Kaniner som er mindste og mellemste vuggestuebørn)
Dagens rytme for de 2 til 3-årige (Frøerne som er ældste vuggestuebørn)
Dagens rytme for de 3 til 6-årige (Flagermus og ugler som er børnehavebørn)
Dagens rytme 0 til 2-årige
Vores dag i cirka tider i vuggestuen for de mindste og mellemste cirka 0-2 år.
Klokken 07.00-07.45 Vi starter dagen i alrummet. Modtagelse af børn, og leg.
Klokken 07.45-09.15 Vuggestuebørnene går i vuggestuen, og starter dagen med stille og roligt at lege/aktiviteter. De får lidt at spise ca. kl. 8.45, og de der har behov for en formiddagslur, kommer ud at sove.
Klokken 09.15-12.00 Mandag: Der er bevægelseslege ude eller inde.
Tirsdag, onsdag og torsdag: Der bliver afholdt samling. De pædagogiske projekter går i gang, grupperne arbejder ud fra de temaer, vi sammen har valgt at lægge vægt på, ud fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Fredag er udedag. Alle børn er på legepladsen, hvor der vil være en planlagt aktivitet.
Vi spiser frokost fra omkring klokken 10.45-11.30.
Klokken 12.00-14.00 Sovestund for dem, der har behov for det. De børn der ikke sover, er enten inde eller ude og har projekttid.
Klokken 14.00-15.00 Eftermiddagsmad. De børn der har brug for en ekstra lur, kommer ud at sove.
Leg/aktiviteter ude eller inde.
Klokken 15.00 Nogle børn begynder at blive hentet, andre leger inde eller ude.
Klokken 17.00 (16.30 fredag) Børnehuset lukker.
Dagens rytme 2 til 3-årige
Vores dag i cirka tider for de ældste vuggestuebørn cirka 2-3 år.
Klokken 07.00-08.00 Vi starter dagen i alrummet. Modtagelse af børn og tilbud om aktiviteter.
Klokken 08.00 Vi fordeler os i de forskellige grupper hvor børnene leger, og hvor børnene får tilbud om aktiviteter og samvær sammen med en voksen.
Klokken 09.00-12.00 Mandag: Vi spiser formiddagsmad. Der er bevægelseslege ude eller inde.
Tirsdag, onsdag og torsdag: Vi spiser formiddagsmad, holder samling og de pædagogiske projekter går i gang, grupperne arbejder ud fra de temaer, vi sammen har valgt at lægge vægt på, ud fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Fredag: Udedag. Alle børn er på legepladsen, hvor der vil være tilbud om formiddagsmad. Herefter vil der foregå en planlagt aktivitet.
Vi spiser frokost, hvor maden bliver præsenteret af dagens fokusbarn.
Klokken 12.00 Sovetime/ hviletime. Der er altid en voksen, som har sovetime/hviletime.
Klokken 14.00-15.00 Eftermiddagsmad.
Klokken 15.00-16.00 Tilbud om aktiviteter inde eller ude.
Klokken 16.30 Samles vi i alrummet eller bliver på legepladsen i godt vejr.
Klokken 17.00 (16.30 fredag) Børnehuset lukker.
Dagens rytme 3 til 6-årige
Vores dag i cirka tider for de 3 til 6-årige.
Klokken 07.00-08.00 Vi starter dagen i alrummet. Modtagelse af børn og tilbud om aktiviteter.
Klokken 08.00-9.00 Vil alle børn og voksne være på legepladsen
Klokken 09.00-12.00 Mandag: Vi spiser formiddagsmad. Alle børn har Bamsegymnastik på legepladsen.
Tirsdag, onsdag og torsdag: Vi spiser formiddagsmad, holder samling og de pædagogiske projekter går i gang, grupperne arbejder ud fra de temaer, vi sammen har valgt at lægge vægt på, ud fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Fredag er udedag. Alle børn er på legepladsen, hvor der vil være tilbud om formiddagsmad. Herefter vil der foregå en planlagt aktivitet.
Vi spiser frokost, hvor maden bliver præsenteret af dagens fokusbarn.
Klokken 12.15-13.00 Vi holder hviletime hver dag for de børn, der lige kommer fra vuggestuen, som ikke sover til middag. Resten af børnene går på legepladsen
Klokken 14.00-15.00 Eftermiddagsmad
Klokken 15.00-16.00 Leg inde eller ude.
Klokken 16.30 Samles vi i alrummet eller bliver på legepladsen i godt vejr.
Klokken 17.00 (16.30 fredag) Børnehuset lukker.
Ugens rytme i vuggestuen
Yngste gruppe 0 til 1-årige
Mellem gruppe 1 til 2-årige
Ældste gruppe 2 til 3-årige
Arbejdet med vores mindste er baseret på en meget tæt kontakt mellem det enkelte barn og en voksen. Primærpersonerne for børn og forældre er pædagoger og medhjælpere i vuggestuen. Genkendelighed, gentagelser og faste rutiner i løbet af dagen er vigtigt for at de små skal føle sig trygge.
Det vil også give børnene en forståelse for, hvordan verden "hænger sammen", hvilket igen giver selvtillid og oplevelser som: "Det her kan jeg!" Vi forsøger at have en fast rytme i hverdagen, selvfølgelig med hensyntagen til det enkelte barns egen rytme.
Om morgenen afleveres børnene til en voksen i alrummet. Klokken cirka 7.45 fordeles børnene og cirka klokken 8.45 får de lidt at spise og drikke. De mindste børn bliver lagt ud at sove, de øvrige børn leger og arbejder med forskellige projekter i små grupper. Der skiftes ble, spises, soves og leges på nogenlunde faste tidspunkter hver dag. Vi giver omsorg ved at tilrettelægge en overskuelig og genkendelig dag.
Vi er hele tiden i nærheden på gulvet sammen med børnene, så de kan søge hen til os, men de skal også kunne gemme sig væk og opleve følelsen af frihed. Den genkendelige og trygge dag på stuen med den tætte voksenkontakt er en ting, men samtidigt er det vigtigt, at de føler sig trygge i et fællesskab i et stort hus.
Sove
De 12 mindste sover ude i barnevogne. De ældste sover inde i soveposer.
Mad
De små spiser frokost omkring klokken 10.45. De får mad fra køkkenet, som er baseret på sunde og til dels økologiske råvarer. Kosten veksler i løbet af ugen mellem varm og kold mad.
Om eftermiddagen er der også mad. Brød, frisk frugt, smoothies eller lignende.
Mandage
Har vi fælles bevægelse for alle børn i hele huset ude på legepladsen kl. ca. 9.45 efter at børnene har spist formiddagsmad og haft samling på deres egen gruppe.
Fredage
Har vi fælles legepladsdag, for alle børn i hele huset (dog kommer kaninerne først ud efter formiddagsmaden) børn der kommer efter kl. 8.00 afleveres påklædte ude på legepladsen.
Ugens rytme i børnehaven
Yngste/mellemste gruppe 3 til 5-årige
Ældste gruppe er de cirka 5 til 6-årige
Vi har i børnehavegrupperne børn fra ca. 3 år og op til 6 år. Børn på 3 år og børn på 6 har forskellige behov, som vi er opmærksomme på i
tilrettelæggelsen af dagen. Det gør vi ved at dele børnene op i nogle faste, projektgrupper, så vi bedst kan give børnene relevante udfordringer netop på deres eget udviklingstrin.
Vi arbejder med Gladsaxe kommunes målsætning og arbejder efter DAP pædagogik.
Det udmøntes i aldersinddelte grupper med projektarbejde tirsdag, onsdag og torsdag.
Vi prioriterer leg højt. Legen viser os tegn på, om det vi laver i projektet, har relevans og sætter spor hos børnene. Børnene leger selv og vi bidrager og støtter dem til udvikling i legen. I legen styrkes børnenes sproglige og motoriske udvikling, deres intellektuelle færdigheder og deres sociale forståelse. I legen bearbejder børnene deres oplevelser og lærer derved meget om sig selv og verden omkring sig.
I legen bruger børnene både krop, sprog og fantasi. Vi kan berige deres leg ved at introducere dem for "nye verdener". Vi ønsker, at det legetøj, vi køber, er med til at skubbe deres fantasi i gang. Vi vil med indretning både inde og ude stadig vurdere, om vi har udnyttet de optimale muligheder for at skabe "legerum".
Frokost for de 3 til 6-årige
Fokusbarnet dækker bord. Vi lægger vægt på et hyggeligt måltid, hvor der er plads til at snakke sammen. Man behøver ikke vente på, at alle er færdige, nogle er hurtigt færdige, andre bruger mere tid.
Børnene rydder selv op efter sig, de sætter deres glas, bestik og tallerkner på vognen.
Eftermiddagen og når man går hjem
Vi spiser eftermiddagsmad cirka ved 14.00 tiden. Børnene får frisk frugt, grønt, hjemmebagt brød, bagte kartofler eller lignende. Alle børn får mælk.
Sig altid farvel til bare én voksen, husk at tjekke ud på Aula når I går hjem.
Nogle gange kan det godt være svært at komme hjem fra børnehaven, fordi barnet ikke vil med hjem. Det kan det være en god ide at sige til sit barn, at man lige pakker deres ting, imens de leger færdig, derefter tager man barnet, siger farvel til en voksen og går, også selv om at barnet ikke lige har lyst, for I skal huske, at det er jer, der bestemmer.
Børnehuset Kongshvile har en række faste traditioner ved højtiderne samt forældre- og børnearrangementer.
Fastelavn
Der bliver slået katten af tønden, og vi klæder os ud. Nogle gange er nogle af traditionerne indgået som projektarbejde, så går vi mere i dybden med dem.
Påske
Nogle af projektgrupperne inddrager påsketraditioner i projektet. Sankt Hans Vi laver fælles bål for alle børn i hele huset, synger og får lidt lækket.
Sommerfest
Dette er både årets sommerfest og en fest, hvor skolebørnene afslutter deres børnehaveliv, alle børn, søskende og forældre er velkomne.
Høstfest
Vi høster vores egne æbler og laver forskellige aktiviteter med børnene i hele huset.
Kongshviles fødselsdag
Vi pynter op med flag, synger og går på flagskattejagt med alle børn i hele huset.
Julen
Vi klipper, klistrer, bager, synger julesange og læser kalenderhistorier. Vi går i kirke med de fleste børn, laver julefrokost med børnene, spiser risengrød på høloftet. De ældste børn går Lucia for alle børn og forældre i Kongshvile. De går også Lucia på Møllegården vores lokale plejehjem.
Forskønnelsesdag
Hvert år mødes forældre med eller uden børn for at gøre Kongshviles legeplads smukkere. Det er kontaktforældrene, der organiserer dagen. En lørdag/søndag formiddag i juni/august mødes forældrene og gør en indsats, så legepladsen bliver opfrisket. Der luges, olieres træværk og andet, mens snakken går. Huset serverer kage og kaffe.
Det er en god lejlighed til at lære hinanden at kende, mens der arbejdes og leges. Familien finder selv ud af, om de vil deltage med eller uden børn.
Dagen starter som regel klokken 10 og slutter klokken 14. I de 4 timer arbejdes der i haven, men der er også tid til at lege og hygge med børnene. Kontaktudvalget sørger for indkøb af div. materialer til dagen, ofte bliver der organiseret noget specielt for børnene som eksempelvis skattejagt eller snobrødsbagning.
Naturklubaften
Natur-klubaften med mulighed for kanoroning og madlavning på bål. Naturklubaften er en onsdag aften i juni/august måned, hvor forældre og børn mødes i Natur- og Sejlklubben.
Arrangementet starter omkring klokken 17.30. Der er mulighed for at låne kano eller robåd samt redningsveste, fiskenet med videre. Bålet bliver tændt med hygge eller grill for øje. Familien medbringer selv eventuel mad, som man kan spise sammen ved langbordene. Arrangementet slutter ca. klokken 20. Der er mulighed for at få en hyggelig aften i omgivelser, som børnene kender godt fra ture arrangeret af Kongshvile.
Forældre-kom-sammen
Er et arrangement, som pædagoger og kontaktforældrene organiserer og laver indbydelse til. Det er en eftermiddag fra klokken 15.00-16.30, hvor forældre til den respektive børneprojektgruppe kan komme og se, hvad børnene er optaget af, måske synger de en sang eller lignende. Forældrene får mulighed for at tale med de andre forældre, danne nye relationer og for eksempel lave legeaftaler.
Sommerfest
Den årlige store sommerfest i Kongshvile er for alle børn, søskende og forældre og afholdes en af de sidste dage i maj.
Det er blevet en fast tradition, at skolebørnene bliver affyret som en raket, og får overrakt en lille gave fra de andre børnehavebørn.
Alle familier medbringer egen madkurv. Desuden medbringer alle skolebørnene en kage til dessertbuffeten.
I tiden op til arrangementet involveres børnene i forberedelserne. Man skal være opmærksom på, at det kan være svært for børnene at forstå, hvis de ikke skal med til årsfesten. Det er det eneste årlige sociale arrangement, hvor hele personalegruppen deltager. Her er mulighed for at få snakket med både personale og andre forældre. Der er tale om en hyggelig eftermiddag/aften, som der typisk bliver talt om lang tid efter.
Velkommen til Kongshvile
I det følgende kan I læse om, hvordan vi ønsker at byde jer velkommen i Børnehuset Kongshvile.
Rundvisning
Hvis I ikke har skrevet jeres barn op til en plads, er I altid velkommen til at ringe til børnehuset og aftale en tid til en rundvisning.
Invitation til velkomstmøde
Når I har takket ja til en plads i vores børnehus, vil I ca. to uger inden jeres barn starter, modtage en indbydelse til velkomstmøde, pr. mail fra børnehuset. Velkomstmødet giver mulighed for, at vi kan afstemme forventninger til hinanden. I vil få et indblik i det pædagogiske indhold i dagligdagen, samt lidt praktiske informationer. Vi vil spørge ind til, hvordan jeres barns første tid i livet er gået. I vil kunne fortælle om jeres barns vaner, personlighed og dagsrytme. Vi vil sammen forsøge at danne os et billede af, hvordan vi på bedste vis kan yde den omsorg og støtte, I og jeres barn har brug for. Vi vil samtidigt aftale, hvordan vi kan sikre, at de første dage bliver en god oplevelse. Det er en god ide at afsætte en uges tid til, at vi kan modtage jer og jeres barn. Hvis I ikke tidligere har set børnehuset, er der mulighed for en kort rundvisning.
Opfølgningssamtaler
For at sikre et godt samarbejde, holder vi en 3 måneders samtale efter barnets start. Derudover kan både I og vi altid invitere hinanden til en samtale. F.eks. hvis I eller vi oplever, at der er behov for at justere eller opdatere forventningerne fra velkomstmødet, eller har brug for at dele oplevelser fra den første tid i børnehuset med hinanden. En åben dialog om oplevelser er med til at styrke samarbejdet om dit barns tryghed, trivsel, læring og udvikling. Barnets bog I vuggestuen, vil I til vores modtagermøde blive involveret i udarbejdelsen af "barnets bog". Barnets bog er en lille fotobog med billeder af f.eks. mor, far, søskende, jeres hus, barnets favorit legetøj, kæledyr, bedsteforældre eller andre signifikante ting, der kan minde dit barn om det derhjemme. Vi bruger bogen til at bygge bro mellem hjem og vuggestue. Den kan bruges som samtaleemne (pege og bekræfte), eller som et bekræftende minde om det derhjemme.
Forældresamarbejde
Vi lægger vægt på et godt og velfungerende samarbejde mellem forældre og medarbejdere. Her er det vigtigt at have dialog for at få kendskab til og respektere hinandens holdninger.
Vi er et lille børnehus, og vi kender alle børn og alle forældre, derfor kan I trygt henvende jer med beskeder og lignende til den voksne, som er til stede om morgenen eller om eftermiddagen. I er også altid velkomne til at få aftalt en tid med os, hvis der er et eller andet specielt, I har brug for at tale om. I kan benytte Aula eller ringe til os i løbet af dagen. Hvis man ringer imellem klokken 9-12, vil det være lederen, der svarer telefonen.
Forældremøder
Vi har et forældremøder/fyraftensmøder om året. Hvert andet år er der valg til bestyrelsen og kontakt forældreudvalget.
Samtale om barnet
Vi holder ca. 4 forældresamtaler i løbet af jeres barns tid i Kongshvile. En 2-års og en 3-års udviklingssamtale og 2 udviklingssamtaler i forbindelse med skolestart. Hvis der er behov for flere samtaler, er vi i dialog om det. I samtalerne lægger vi vægt på en dialog, så vi sammen kan hjælpe og støtte barnet bedst muligt.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Tilsynsrapport for Børnehuset.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smileyrapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.
Børnehuset Kongshvile
2800 Kgs. Lyngby
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Berit Gjerlufsen
Områdeleder Anna Reimann Aabro
Telefon 21 73 99 30
Digital post til områdelederen
EAN nr. 5798008694752