Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Humlebien

Aktive og nysgerrige børn, som oplever en nærværende, legende og udviklende børnehusdag i aldersrelaterede læringsmiljøer.

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Gladsaxe Midt består af 8 børnehuse: Alsikemarken, Egedammen, Humlebien, Nøddehegnet, Stengårdsparken, Stjernen, Svanen, Trinbrættet. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Humlebien er et børnehus på 8 børnegrupper med omkring 120 børn. Vi har to inspirerende udearealer, som er opdelt i en vuggestuelegeplads og en børnehavelegeplads. Børnehusets børnegrupper er organiseret i 4 aldersopdelte teams, som er fordelt på husets to etager.

Husets struktur og børneantal giver en bred mulighed for et børnefællesskab med legerelationer både i den nære teamgruppe og på tværs af husets etageteam-grupper.

Alle fire teams opdeler børnene i mindre lege-/aktivitets grupper i løbet af børnehusdagen.

Børnehusets teamorganisering

- Vuggestueteamet (MEJSE & LÆRKE) har teamlokaler i stueetagen

- Børnehaveteamet (UGLE & ØRNE) har teamlokaler på 1.sal.

Det nul til seksårige barns ”lærings-rejse” i Humlebien starter i MEJSE-teamet. Herfra går rejsen til LÆRKE-teamet, så videre til UGLE-teamet og sluttelig til ØRNE-teamet.

MEJSE-teamet er børnehusets modtagelsesteam for de nul til toårige børn, og har den store fornøjelse at byde nye vuggestuebørn og familier velkommen i Humlebien. Vi inviterer blandt andet til en velkommen-forældresamtale lige omkring opstartsdato.

Teamet arbejder hele tiden med fokus på det enkelte barns tryghed og tilknytning. Mejse-børnenes vuggestuedag byder på nærvær, tryghed og samvær i sansemotoriske lege og aktiviteter.

LÆRKE-teamet er naboteam til Mejseteamet, og har de mellemste vuggestuebørn cirka to til tre år. Teamet er optaget af børnenes legefællesskaber og relationsdannelse, som udvikles i et legende samvær mellem børn og voksne.

Lærke-teamet arbejder særligt med krop- og bevægelses aktiviteter i løbet af børnenes vuggestuedag.

Børnehusets særlige sproglige indsatser, blandt andet sprogvurderinger, systematiseres i det pædagogiske arbejde fra denne aldersgruppe og frem til skolealderen.

UGLE-teamet har de ældste vuggestuebørn og de yngste børnehavebørn, og arbejder både med vuggestue- og børnehavepædagogik. Teamet samarbejder tæt med Lærketeamet omkring børnenes overgang fra vuggestueteamet i stueetagen til børnehaveteamet på 1. sal. Vi fejrer denne helt særlige etage-overgang på festlig vis sammen med børnene på deres team-rejsedag.

I denne aldersgruppe arbejder vi videre med børnenes venskabsrelationer og det at sætte ord på følelser med den legende tilgang.

ØRNE-teamet er naboteam til Ugleteamet, og har de mellemste og ældste børnehavebørn cirka fire til seks år. Teamet er opdelt i de Røde Ørne og de Grønne Ørne. De Grønne Ørne er gruppen med de kommende skolebørn.

Ørne-teamets børnegrupper arbejder særligt med forhandlingsstartegier i legen, kunst & dannelse samt natur & science fænomener. De leger og lærer i både inde- og udelæringsmiljøerne.

De grønne Ørne arbejder også med Gladsaxe Kommunes overgangsmodel, Skolevejen, som skaber sammenhæng for børnene mellem børnehus og skole.

Vi arbejder med afsæt i den didaktiske pædagogik. Alle børn og voksne arbejder projektorienteret, med børneperspektivet som omdrejningspunkt og legen er i fokus.

De voksnes lyttekraft sikrer, at de har en viden og forståelse af barnets udvikling og næste udfordring. Børnene lærer at lytte til de andre børn og til de voksne, som gør dem i stand til at stille nye spørgsmål. Det fælles barne–og læringssyn er afsæt for hverdagens aktiviteter, og der tages udgangspunkt i barnets mange kompetencer og talenter.

Alle børn skal have mulighed for at være aktive/legende/lærende sammen med aktive voksne, så alle børn har mulighed for at få øje på- og have indflydelse på egen læring....og kan gøre sig erfaringer, som de kan bruge gennem livet. Det skal være sjovt at være barn og voksen, så hverdagens opdagelser ikke forudsiges, men skaber interesse, nysgerrighed og et lærende fællesskab.

Arbejdsgruppe-struktur

Vi arbejder i en projektorienteret struktur, hvor årshjulet starter medio september. Strukturen understøtter arbejdet med den didaktiske pædagogik.

Årets første børneprojekt-orienterede forløb starter i hvert team i september måned - og slutter i maj måned året efter.

I juni måned har vi årets største børnelæringsrejse, hvor en stor del af børnene rejser videre til deres næste teamgruppe.

I sommerferieperioden arbejdes med et fælles sommertema i vuggestueteamet - og tilsvarende et fælles sommertema i børnehaveteamet.

Medio august måned er børnenes fælles sommerminder, Humlebi-læringsposen, bindeleddet mellem de hjemlige ferieminder til ferieminder ind i børnefællesskabet.

Hverdagen i børnehuset

Her får I et indblik i Humlebiens dagsstruktur fra børnehusets åbning kl. 06.00 til børnehuset lukker kl. 17.00.

Humlebiens dagsrytme og rutiner

Klokken 6.00 til 7.30
Fælles godmorgen modtagelse og lege/aktiviteter

Vi har morgenmodtagelse for både vuggestue- og børnehavebørnene i Lærketeamets lokaler.

Indtil klokken 6.45
Der er mulighed for morgenmad

Omkring klokken 7.15
Mejseteamet åbnes for de yngste vuggestuebørn.

For at sikre færrest mulige voksen-forstyrrelser for børnene, inde i grupperummene, byder børnehusets generelle morgenmodtagelsesrammer på en modtagelseszone lige indenfor indgangsdøren til teamets lokaler.

Klokken 7.30 til 09.00
Godmorgen modtagelse og lege/aktiviteter

Vuggestueteamets børn modtages i deres teamgrupper i stueetagen i modtagelseszonen lige ved/indenfor indgangsdøren til teamets lokaler.

Børnehaveteamets børn modtages ude på legepladsen (”Rød vest-voksen” byder velkommen) eller i deres teamgrupper på 1. sal i modtagelseszonen indenfor indgangsdøren til teamets lokaler.

Klokken 9.00 til 11.45
Formiddags-snack, samling, planlagte aktiviteter og frokost.

Alle børn er kommet – og dagens formiddagsforløb indledes med ”snack-måltid” (frugt/brød) og ”samling”, hvor børnene bl.a. får viden om formiddagens aktiviteter/gruppeopdeling. Børnene spiser snack-måltidet i deres team-grupper. Når vejret byder på udespisning, så kan snack-måltidet også nydes ude på legepladsen.

Børnene opdeles i mindre lege-/aktivitets-/projektbørnegrupper i formiddagens planlagte aktiviteter.

Nogle af de yngste vuggestuebørn sover en formiddagslur i dette tidsrum.

Fra klokken 10.45
Vuggestueteamets børn spiser frokost i deres faste spisegrupper. De vuggestuebørn, som sover i dette tidsrum, spiser mad efter deres lur.

Fra kl. 11.00
Børnehaveteamets børn spiser frokost i deres team-spisegruppe. Når vejret byder på udespisning, så kan frokosten også nydes udenfor på legepladsen

Sovestund for vuggestuebørnene og nogle af de yngste børnehavebørn i et grupperum. Hvert barn har sin egen børnehus-sovepose.

De yngste vuggestuebørn, som sover flere gange i løbet af dagen, sover i barnevogne. De yngste vuggestuebørn, som er vågne mellem klokken 12.00-14.00, har leg og projekt-relaterede aktiviteter i Mejseteamet i dette tidsrum.

Omkring klokken 11.45
Børnehavebørnene har en lille Siesta-stund (hvilestund/lille hjernepause) med rolig musik eller historiefortælling . Efter hvilestunden har børnehavebørnene udelegs-aktiviteter (selvinitierede lege og vokse- igangsatte lege) og/eller indelegs-aktiviteter.

Klokken 14.00-16.30
Eftermiddags-buffet og leg/aktiviteter

Eftermiddags-måltidet serveres som buffet (inde/ude). Børnene spiser i mindre spisehold, så deres igangværende lege kan have et længere flow uden unødige afbrydelser.

De vuggestuebørn, som har brug for en eftermiddagslur, kommer ud at sove.

Lege/aktiviteter ude på legepladsen og/eller indenfor i teamlokalerne for henholdsvis vuggestueteamets børn og for børnehaveteamets børn.

Klokken 16.20 til 17.00
Leg og tak for i dag

Vuggestue- og børnehavebørnene leger sammen på legepladsen eller i Lærketeamet.

Børnehuset lukker klokken 17.00 alle ugens dage.

Ugens formiddagsaktiviteters overordnede indhold

Mandage

Krop- og bevægelseslege, sanglege og/eller natur-/miljøaktiviteter på tværs af etage-teamgrupperne (ude/inde).

Tirsdage, onsdage og torsdage

De planlagte tema-relaterede pædagogiske børneprojekter.

Fredage

Krop- og bevægelseslege, sanglege og/eller natur-/miljøaktiviteter på tværs af etage-teamgrupperne (ude/inde).

Projekter i løbet af året

Vi arbejder i en projektorienteret struktur, hvor årshjulet starter primo til medio september. Strukturen understøtter arbejdet med den didaktiske pædagogik (DAP).

  • Juni måned er dedikeret til årets største børnelæringsrejse, hvor en stor del af børnene "rejser" videre til deres næste teamgruppe.
  • Sommerferieperioden byder på et fælles sommertema i vuggestueteamet og tilsvarende et fælles sommertema i børnehaveteamet.
  • Sidst i august måned fungerer børnenes sommerminder/læringsposer som bindeled mellem de hjemlige ferieminder og ferieminder ind i børnefællesskabet, som en del af det kommende børneprojekt.
  • Årets første børneprojektforløb starter i hvert team i september måned og slutter med en fernisering i maj måned året efter.

Her præsenterer vi de årlige aktiviteter og arrangementer, der hører til de traditionsbundne oplevelser og højtider i Humlebien.
Flertallet af traditionerne er børnearrangementer. Og vi har også nogle arrangementer, hvor børnenes familier inviteres.

Børnehusets årlige traditioner præsenteres her:

Børnefødselsdage
Når et barn har fødselsdag, så hejses flaget på Humlebiens flagstang – og fødselsdagsbarnet fejres i sin børnegruppe under formiddagens snack-måltid.
Fødselsdagsbarnet fejres med fødselsdagsbord og sang, flag, hurra’er og et særligt fødselsdags-frugtfad, som barnet selv er med til at festpynte til anledningen.
Fødselsdagsbarnet (børnehaveteamet) har, forinden fejringen, selv udvalgt noget af det frugt/grønt, som de gerne vil have på dagens fødselsdagsfad.

Fastelavn
I ugerne op til fastelavn er børnene optaget af de kreative fastelavnsforberedelser. De dekorerer (maler og pynter) deres team-fastelavnstønde i værkstederne.
På selve fastelavnsdagen er børn og personale udklædt til formiddagsarrangementet, og børnene slår katten af tønden teamgruppevis. Børnehaveteamet slår katten af tønden ude på legepladsen og vuggestueteamet er indenfor.

Skolegruppens sidste dag
På skolegruppens sidste dag, har vi tradition for at sende de Grønne Ørne-børn godt videre på deres læringsrejse til skole-livet.
Dagen bliver markeret med et formiddags-børnearrangement med festlige indslag. Alle husets børn og personaler hylder de kommende skolebørn. Børnene hyldes bl.a. ved at de gå en tur op ad ”den røde løber”, hvor hvert skolebarn får overrakt den gyldne ”Humlebi-medalje”.
Om eftermiddagen, kl. 15.30-16.30, markeres afslutningsdagen med et familie-arrangement, for de Grønne Ørnes børn, familier og personaler, ude på legepladsen med Humlebi-kage, tale og optræden.

Blomsterdag
I juni måned fejrer vi sommersæsonens start med en ”blomsterdag”.
Blomsterdag er en dag, hvor alle børn inviteres til at medbringe en blomst til udsmykning af legepladsens krukker og altankasser. Børnene planter og vander deres medbragte blomster om formiddagen sammen med personalet….og nyder derefter både synet- og duften af de blomsterpyntede legepladser.

Sankt Hans
Vi tænder bål på legepladsen kl. 10.00, og alle børnehusets børn samles, synger sange og nyder bålstemningen sammen.

Sommerfest på legepladsen

Slut august/primo september, holder vi den årlige sensommerfest, kl. 15.30-17.00 på legepladsen. Alle Humlebiens børn og familier inviteres til festen.
Vi samles om sjove og hyggelige børneaktiviteter, og kan også nyde lidt eftermiddags-snack fra buffetbordene (hver deltagende familie medbringer noget spiseligt til snack-buffeten).

Bedsteforældredag
Én gang om året inviteres bedsteforældre eller en ”bedste stand-in” (en anden nær relation) på besøg, kl. 15.30-16.30 i barnebarnets børnegruppe. Bedsteforældre, børn og teampersonale hygger og leger sammen i børnenes vante børnehus-rammer.

Julearrangementer
I december måned har vi tre særlige julearrangementer:

  1. Børnejulefrokost for vuggestue- og børnehavebørnene med lækker julebuffet i teamgrupperne.
    I børnehavegrupperne er der opstillet et særligt julefrokost-buffetbord, hvorfra børnene selv henter og udvælger deres mad.
  2. Lucia-optog, kl. 15.30-16.30, for børn og familier. De ældste børnehavebørn (Grønne Ørne) går luciaoptog på legepladsen, og derefter nydes bål-stemning, samvær og varm kakao i vinterskumringen.
  3. Juleafslutningsfest på legepladsen for alle Humlebiens børn og personaler, med julesange og besøg af julemanden om formiddagen.

Når I som ny familie har fået en plads til jeres barn i Humlebien, så vil vi kontakte jer, når opstartsdatoen nærmer sig. Her vil vi aftale et tidspunkt til en velkomst-samtale i børnehuset. Samtalen holdes tæt på jeres barns opstartsdato (eventuelt på selve opstartsdagen).

Samtalens formål er, at lære jer og jeres barn at kende (barnets trivsel, søvn, spisning og lignende) samt fortælle jer om vuggestuen - og tale sammen om, hvordan modtagelsesugerne skal foregå.
Vi vægter en tryghedsopbyggende og god opstart for barn og familie, med et tillidsfuldt og tæt forældresamarbejde.
Det er vigtigt, at modtagelsesdagene foregår i barnets eget tempo. Den første dag vil være et 30 minutters besøg sammen med mor/far - og derfra opbygges trygheden og dagenes længde stille og roligt.
Vi anbefaler, at I som udgangspunkt sætter 14 dage af til jeres barns første tid i vuggestuen – og, at I er forberedte på lidt kortere dage i den efterfølgende uge, hvis det skønnes nødvendigt for jeres barns trivsel.

Efter ca. tre måneder i Mejseteamet, holder vi en opfølgende vuggestue-samtale om jeres barns trivsel.
Vi vægter også en stille og rolig opstart for nye børnehavebørn.
Selvom de fleste nye børnehavebørn har gået i daginstitution før, og derfor er kendt med institutionslivet, så er det vigtigt, at dagenes længde opbygges stille og roligt ud fra barnets tempo og trivsel.
Modtagelsesforløbet, for et børnehavebarn, er ofte af lidt kortere varighed, end de forventede to uger for et vuggestuebarn.

Vi glæder os til at lære jeres barn og jer at kende, og ser frem til mange gode år sammen i Humlebien.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.


Tilsynsrapport for børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smiley rapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens smileyrapport.

Børnehuset Humlebien

Esberns Allé 15
2860 Søborg

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Marianne Murmand
Souschef Christina Toftdal Konarski


Områdeleder Claus Skovhede
Telefon 40 44 85 99

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008694745

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback