Hjem Borger Børn og familie Børn og sundhed Sundhedsplejen Børn 6-15 år Søvn for de 6-15-årige

Søvn for de 6-15-årige

Hvis børn ikke sover nok, kan det betyde, at de bliver trætte, irritable, i dårligt humør, har svært ved at koncentrere sig og sværere ved at lære. Derudover kan der også være en sammenhæng mellem for lidt søvn og overvægt.

Her kan du få gode råd til at hjælpe dit barn til den bedste søvn.

Et barn i alderen mellem seks og 12 år bør sove ni til 11 timer hver nat.

Sengetiden bliver gradvis senere. Jeres barns og familiens mange aktiviteter kan øge risikoen for, at barnet kommer for sent i seng, og dermed ikke får dækket sit søvnbehov.

En ung mellem 13 og 18 år bør sove otte til ti timer hver nat.

Tilstrækkeligt med søvn har fortsat stor betydning for sundhed og trivsel. I løbet af puberteten er der en tendens til, at de unge ikke får tilstrækkeligt med søvn, selvom de fleste har det samme søvnbehov som de foregående år.

Den manglende søvn er ofte en kombination af senere sengetid og eventuelt også tidligere opvågningstidspunkt, som især skyldes omgivelserne (skolekrav, lektier, arbejde, og familie).

Det anbefales, at jeres barn undgår elektronisk underholdning (tv, computer, mobiltelefoner) op til sovetidspunktet, og at I som forældre sørger for, at de ikke bliver forstyrret, når de er gået i seng (af eksempelvis sms’er og lignende). Aftal for eksempel, at mobilen ligger i køkkenet, så jeres barn ikke bliver forstyrret af sms´er og lignende.