Hjem Borger Børn og familie Børn og sundhed Sundhedsplejen Børn 1-6 år Mad til de 1-6 årige

Mad til de 1-6 årige

Når jeres barn er mellem et og seks år, spiser det som udgangspunkt familiens mad. Der er dog visse fødevarer, som barnet ikke må få eller kun må få i mindre mængder.

Når I serverer mange forskellige typer mad ved samme måltid, giver I jeres barn mulighed for at vælge. Undgå at blande eller mose al maden sammen til en udefinerbar masse. Lad jeres barn se, hvad der bliver serveret.

I skal ikke snyde jeres barn og bilde det ind, at maden er noget andet. Det gør jeres barn usikkert. Prøv hellere at hjælpe jeres barn med at sortere i de blandede retter, så det har overblik over, hvad det spiser.

I må respektere, at der er noget mad, som jeres barn ikke kan lide. Det betyder ikke, at jeres barn bliver kræsent. Med tiden vil smag og interesse ændre sig, hvis I bliver ved med at tilbyde forskellig slags mad.

Jeres barns spisevaner bliver påvirket af jeres spisevaner og holdninger til mad og måltider. Brug måltiderne til at være sammen på en rar måde. Hjælp jeres barn med at vaske hænder før måltidet, og lad jeres barn prøve at spise selv med fingrene og med ske og gaffel.

Server maden i små portioner på en indbydende måde. Lad jeres barn sidde i sin stol, og giv det tid og plads til at øve sig. Fokuser mere på den gode stemning, frem for selve maden, så det at spise bliver forbundet med noget rart.

Undgå skænderier under måltidet, og forsøg at lade være med at rose for meget, skælde ud eller rette på jeres barn, mens I spiser.

Jeres barn skal selvfølgelig spise sig mæt, men det er ikke det samme som at spise op. Respekter, når jeres barn siger, at det er mæt - det kan I jo ikke mærke. Det er vigtigt, at I giver jeres barn et sundt og afslappet forhold til mad, da det kan være med til at forebygge spiseproblemer og spiseforstyrrelser senere hen.

Tilbyd jeres barn mange forskellige typer mad og acceptér, hvis der er noget, det ikke vil spise i perioder. I kan altid prøve igen, når der er gået et par dage. På den måde undgår I, at jeres barn bliver begrænset i sine valg af mad.

Læs mere om
Sunde Børn - en bog til forældre med børn i alderen 0-2 år