Hjem Borger Arbejde og uddannelse Flygtninge og integration Særligt om fordrevne fra Ukraine

Særligt om fordrevne fra Ukraine

Udlændingestyrelsens hjemmeside til ukrainske statsborgere

Ukrainske statsborgere kan ligesom alle andre udlændinge altid indgive ansøgning om asyl i Danmark, hvis de befinder sig her i landet. Imens deres ansøgning om asyl bliver behandlet, skal de som udgangspunkt bo på et asylcenter. I visse tilfælde, hvis en række betingelser er opfyldt, kan de dog bo hos for eksempel en ægtefælle, ven eller et familiemedlem. Udlændingestyrelsen skal sikre, at asylansøgere er indkvarteret under ordentlige forhold. Derfor vil de ukrainske asylansøgere skulle ansøge Udlændingestyrelsen om tilladelse til at blive privat indkvarteret i Danmark.

Læs om din mulighed for at forlænge opholdstilladelse efter særloven.

Psykosociale hotlines til ukrainske flygtninge med krigstraumer

Region Hovedstaden har oprettet en rådgivningstelefon til at hjælpe ukrainske flygtninge med krigstraumer. Med hjælp af en tolk, kan du blive rådgivet om, hvordan du eller dine pårørende får adgang til den rette hjælp i Region Hovedstadens Psykiatri.

Læs mere om rådgivningstelefonen hos Region Hovedstadens Psykiatri

ørn, unge og voksne kan ringe ind til Dansk Flygtningehjælps telefonlinje på ukrainsk. Man kan få en kortere samtale med en ukrainsk fagperson med fokus på de reaktioner, man selv har, og særligt på hvordan man som voksen kan støtte sine børn i den svære og udfordrende situation, man står i lige nu. Til denne kortere samtale er der mulighed for at aftale et tidspunkt for en længere opfølgende samtale. Der er også mulighed for at blive visiteret til tre terapeutiske samtaler ved behov. Der er åbent på telefon 33 73 53 14 alle hverdage kl. 9-10 og kl. 17-18.

Røde Kors' genbrugsbutik i Bagsværd, Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Søborg og Lions Gladsaxe genbrugsbutik står klar til at hjælpe flygtninge fra Ukraine, som skulle have brug for tøj eller andre ejendele, når de lige er ankommet til Gladsaxe Kommune. De skal henvende sig til butiksmedarbejderne med deres ukrainske pas. Butikspersonalet kan være behjælpeligt med at finde de mest nødvendige varer til den enkelte person eller familie.

Røde Kors i Bagsværd holder til på Bagsværd Hovedgade 141 og kan kontaktes på telefon 21 79 11 99 eller via deres Facebook side - Røde Kors Gladsaxe. Ved henvendelse til Røde Kors udleveres der et gavekort på 200 kr. pr. person, som kan bruges til køb i butikken

Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Søborg holder til på Søborg Hovedgade 117, og kan kontaktes på telefon 25 21 33 85.

Lions Club Gladsaxe genbrugsbutik holder til på Søborg Torv 7, 2860 Søborg, og kan kontaktes på telefon 25 94 88 48.

Åbningstiden i alle tre butikker er mandag til fredag kl. 10-17.30 og lørdag kl. 10-14.