Hjem Borger Arbejde og uddannelse Flygtninge og integration Frivillighed - for og med flytgninge

Frivillighed - for og med flytgninge

Tværkulturel Kirke i Gladsaxe-Herlev Provsti matcher frivillige med nytilkomne flygtninge.

De frivillige hjælper nytilkomne flygtninge med at finde sig til rette i Gladsaxe og Herlev. Det kan fx være ved at hjælpe med at finde vej til supermarkeder eller legepladser, eller hjælp til socialt samvær eller forståelse af kulturelle koder.

Dansk Flygtningehjælp tilbyder flygtningefamilier og familier med anden etnisk baggrund en venskabsfamilie, som kan støtte dig/jer i integrationsprocessen. Kontakt din sagsbehandler i jobcentret, hvis du ønsker at høre mere om muligheden for en venskabsfamilie.

Har du lyst til at melde dig som Flygtningeven kan du kontakte kirken på mail idt@km.dk eller telefon 92 43 06 66.

Du kan læse mere om initiativet på Tværkulturel Kirkes hjemmeside.

Bliv frivillig og gør en forskel

Mange borgere henvender sig til kommunerne og tilbyder deres hjælp til ukrainske flygtninge. Røde Kors har etableret et callcenter, Røde Kors Parat, hvor frivillige kan registrere sig og blive henvist til konkrete opgaver, når behovet opstår i deres lokalområde.

Røde Kors koordinerer med andre organisationer og myndigheder, der er meget velkomne til at henvise borgere til Røde Kors Parat - Bliv parathjælper. Når der bliver brug for frivillige til konkrete og relevante opgaver, kan Røde Kors igangsætte en indsats med de registrerede frivillige.

Red Barnet har oprettet hjemmesiden 'Tag god imod' med fokus på børn på flugt.

Her er der gode råd, viden, links og materialer til børn, fagpersoner, frivillige, forældre og værter for flygtningefamilier.

Læs mere på Red Barnets hjemmeside Tag godt imod.

Netværk for flygtninge og indvandrere i Gladsaxe

Hver tirsdag kl. 17-19 kan flygtninge få hjælp til lektier (både for børn og voksne), jobansøgninger og CV, at læse officielle breve, at skrive breve til offentlige myndigheder samt få socialt samvær med andre flygtninge og danskere. Det foregår på BIBLIOTEK+, Høje Gladsaxe Torv 2A, 2860 Søborg.