Hjem Borger Arbejde og uddannelse Flygtninge og integration Din ankomst til Gladsaxe Kommune og Integrationsloven

Din ankomst til Gladsaxe Kommune og Integrationsloven

Når du kommer til Danmark som flygtning eller familiesammenført, så er du omfattet af Integrationsloven. Integrationslovens formål er at:

• sikre, at nyankommne udlændinge får mulighed for at udnytte deres evner og ressourcer, så de kan blive aktive medborgere på lige fod med de øvrige borgere i det danske samfund.
  • bidrage til, at nyankomne udlændinge hurtigt bliver selvforsørgende
  • give den enkelte udlænding en forståelse for det danske samfunds grundlæggende værdier og normer.

Når du bliver boligplaceret til Gladsaxe Kommune, vil Integrationsteamet i Jobcenter Gladsaxe hjælpe dig med alt det praktiske:

• folkeregistrering
  • oprettelse af bankkonto
  • oprettelse af MitID
  • ansøgning om forsørgelse på borger.dk
  • indkvartering i midlertidig bolig, hvis ikke du selv har fundet et sted at bo.

Hvis du selv har fundet et sted at bo, vil kommunens forpligtigelse til indkvartering ophører. Det betyder, at du selv skal finde et sted at bo, hvis din lejekontrakt udløber.

Når du har fået hjælp til alt det praktiske, vil du blive indkaldt til samtale hos din sagsbehandler i jobcentret, senest 1 måned fra din ankomst. Du har pligt til at deltage i samtalen.

Familiesammenførte

Hvis du er kommet til landet som familiesammenført og har ladet dig registrere i Borgerservice, skal du straks kontakte integrationsteamet i Jobcenter Gladsaxe. Det skal du, da du er omfattet af Integrationsloven og skal have udarbejdet en integrationskontrakt, senest 1 måned fra din ankomst til kommunen, samt have underskrevet en opholds- og selvforsørgelseserklæring.