Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Affald og genbrug Ofte stillede spørgsmål - hurtig hjælp

Ofte stillede spørgsmål - hurtig hjælp

Få overblikket over dit affald og indberet problemer

Hvis du vil printe en tømmekalender, hvis du vil se dine beholder-tilmeldinger, hvis du har problemer i forbindelse med, at du får hentet affaldet, hvis du skal du have ændret på typen eller mængden af materiel med mere - så klik på selvbetjeningsløsningen MitAffald.

Hvis du skal købe tømning af fejlsorteret beholder, bestille tømning af Rød Kasse til farligt affald eller andet - så klik på selvbetjeningsløsningen Ekstra affald.  

Svar på ofte stillede spørgsmål

Hvis du ønsker en beholder til pap, kan du sende en mail til affald@gladsaxe.dk. Husk at anføre navn og adresse. Beholderen koster dig ikke ekstra.

Vil du have besked dagen inden, at du får hentet dit affald?

Så download affaldsappen Perfect Waste, og husk at sige ja til notifikationer. 

Du kan downloade Perfect Waste direkte fra App Store eller Google Play eller du kan scanne QR koden nedenfor.

QR-kodeBillede af logo for Perfect Waste

Se og print en kalender over dine tømmetider på Mit affald.

Dagrenovation/mad- og restaffald bliver hentet på hverdage mellem kl. 6.00-16.00. Fra 1. september - 1. juni bliver mad- og restaffald hentet hver anden uge, mens det bliver hentet hver uge i den varme periode 1. juni - 31. august. 

I sommerperioden må skraldemændene hente affaldet helt frem til kl. 18 på hverdagene. Når temperaturen er over 25 grader, har skraldemændene på grund af varmen, lov at starte tømning af affald en halv time tidligere, kl. 5.30.

Det genanvendelige affald bliver hentet mellem kl. 7.00-16.00. 

Beholderen til plast og kartoner til mad- og drikkekartoner samt papir bliver hentet hver 3. uge.
Beholderen til glas og metal bliver hentet hver 8. uge.

I forbindelse med helligdage kan affaldsindsamlingen foregå fra kl. 04.30, fordi modtageanlægget har korte åbningstider.

Du må tidligst sætte storskraldet ud dagen før, vi henter det. Storskraldet skal dog stå der inden kl. 7 på afhentningsdagen, ellers risikerer du, at det ikke bliver taget med. Der kommer tre biler og henter forskellige typer affald. Anbring dit sorterede storskrald ved fortovet, så det ikke generer dem, der kommer forbi.

Din skraldemand holder fri den 25. december og 1. januar
Der bliver ikke hentet affald den 25. december og 1. januar. På disse to dage hentes affaldet i stedet en af dagene op til, eller en af de efterfølgende dage. På de øvrige helligdage hentes affaldet som normalt.

Download appen Perfect Waste

Download affaldsappen Perfect Waste, og få via notifikationer besked om, hvornår du får hentet dit affald.

Du kan downloade Perfect Waste direkte fra App Store eller Google Play eller du kan scanne QR koden her.

QR-kode

Der kan være flere forklaringer på, at dit affald ikke er blevet hentet. Det kan for eksempel være fordi:

  • Beholderen er overfyldt (låget kan ikke lukkes)
  • Affaldet er fejlsorteret
  • Beholderen er defekt
  • Der står stiger, cykler eller andet i vejen
  • Der er ikke glatføre-bekæmpet
  • Glemte at sætte beholderen frem (gælder beholderen til pap eller hvis du fx. har perlegrus på adgangsvejen.

Skraldemanden vil i disse tilfælde lægge en seddel i din postkasse, der forklarer, hvorfor affaldet ikke er blevet taget med. 

Procedure for efterladt affald

Sørg for at få udbedret fejlen, og så vil du få hentet affaldet ved næste tømmedag. Får du for meget affald til, at det kan være i din beholder, kan du sætte ekstra affald i sække, som så vil blive taget med som restaffald. Du kan købe klistermærker til ekstra restaffald på bibliotekerne eller på Gladsaxe.dk/ekstraaffald. En sæk må ikke veje mere end 16 kg. 

Har du ikke mulighed for at sortere affaldet korrekt, kan du mod betaling bestille en særlig tømning af beholderen på gladsaxe.dk/ekstraaffald.

Der er også mulighed for, at dit affald mod betaling kan hentes udenfor ordinær rute. Gå ind på gladsaxe.dk/ekstraaffald

Mit affald blev glemt ved afhentning

Vær opmærksom på, at skraldemanden også kan have glemt at hente dit affald. I det tilfælde vil du ikke kunne finde en meddelelsesseddel i din postkasse.
Har skraldemanden glemt at hente dit affald, skal du anmelde det på gladsaxe.dk/mitaffald. Husk at angive affaldsordning. Dit affald vil da blive hentet senest efterfølgende hverdag.

 

Er en af dine beholdere til genanvendeligt affald eller din beholder til mad- og restaffald gået i stykker, skal du anmelde det på Mitaffald.

Er din beholder til haveaffald gået i stykker, skal du selv købe en ny eller bruge papirsække.  

Mener du, at beholderen til haveaffald eller dagrenovation/restaffald er gået i stykker på grund af vognmandens håndtering af beholderen og ikke på grund af slid, så send en klage direkte til vognmanden og bed om erstatning:

Se afsnittet i næste afsnit om, hvordan du kontakter affaldsselskaberne. 

Har du oplevet problemer i forbindelse med afhentningen af din dagrenovation, for eksempel spildt affald, for tidlig afhentning eller andet, skal du anmelde det på gladsaxe.dk/mitaffald.

Har du fået skader på din ejendom, bil, fliser eller andet skal du klage direkte til vognmanden: 

Anmeld skade skriftligt til Remondis (storskrald, genanvendeligt affald, haveaffald og farligt affald) på skader@remondis.dk

Anmeld skade skriftligt til Verdis (mad-og restaffald) på gladsaxe@urbaser.dk 

På skadeanmeldelsen skal du skrive så mange oplysninger som muligt: 

  • Navn, adresse og telefonnummer
  • Dato og tidspunkt for hændelsen
  • Adresse hvor skaden er sket
  • Beskrivelse af skaden og hændelsen
  • Billeddokumentation af skaden
  • Ved modtagelse af en skadeseddel fra en chauffør, skal kopi af denne vedlægges mailen

Når du har modtaget en henvendelse
Du vil modtage en mail om, at anmeldelsen er registreret og at sagen behandles. Når sagen er afsluttet, vil du modtage en mail.

Hvis du har spørgsmål til en sag kan du kontakte

Remondis på skader@remondis.dk eller tlf.: 43 48 93 54

Verdis på gladsaxe@urbaser.dk eller tlf.: 25 97 61 37

 

Hvis du generelt har mere affald, end der er plads til i din nuværende løsning, må størrelsen på dine beholdere eller antallet af beholdere øges.

gladsaxe.dk/mitaffald kan du ændre på antal af sække/beholdere og størrelsen på beholdere. Husk, at du skal bruge MitID.

For meget affald en gang i mellem

Bestil ekstra tømning uden for ordinær rute

Har du for meget affald eller er dit affald ikke blevet hentet, fordi du ikke har levet op til kravene i forbindelse med afhentning, kan du købe ekstra afhentning af dit affald uden for ordinær rute mod betaling på gladsaxe.dk/ekstraaffald.

Læs om krav til placering af beholder og adgangsvej på siden Gebyrer, beholdere og regler

Restaffald

Hvis du en sjælden gang har mere restaffald end normalt, kan du på kommunens biblioteker købe et klistermærke til at sætte på en sæk, som du selv køber (plastiksæk, sort eller gennemsigtig). Klistermærkerne koster p.t. 22 kr. pr. stk. Du sætter din ekstra sæk med klistermærket på ved siden af din beholder. Når du får hentet restaffald, tager skraldefolkene den ekstra sæk med. Du kan godt sætte flere sække ud. Du kan også bestille klistermærket her.

Plast & kartoner til mad- og drikke

Har du for meget plast/kartoner til, at det kan være i beholderen, kan du sætte en gennemsigtig sæk med plast/kartoner ved siden af din plastbeholder. Du kan også aflevere plast/kartoner til mad og drikke på Genbrugsstationen.

Papir og glas

Hvis du ikke har plads til dit papir og glas, kan du benytte kuberne placeret rundt om i byen eller genbrugsstationen.

Metal

Hvis du har for meget metal, må du opbevare det på matriklen, til du får tømt næste gang eller tage på genbrugsstationen med det.

Tøm glasset og skyl med koldt vand. Hæld lidt vand i beholderen, skru låget på og ryst. 

Plastemballage og metaldåser skal være tømt for indhold og nogenlunde rent, inden du smider det i beholderen. Skyl med koldt vand.

Pap og papir skal være rent og tørt.

Selvbetjening

Tømmekalender

Digital sorteringsguide

Sorteringsguide til print

Links

Regler for dit husholdningsaffald

Tip kommunen

 

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback