Skip til hoved indholdet Søg Søg Job Job

Børnehuset Bakkely

Vi lykkes når vi i samarbejde med familierne skaber udvikling af barets trivsel, læring og mod

Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Bagsværd Vest består af 7 børnehuse og dagplejen: Bakkely, Bakken, dagplejen, Junibakken, Poplen, Skibet, Taxhøj og Vævergården. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.

I Område Bagsværd Vest er der ansat en kunstmedarbejder, der kommer i huset en gang om ugen. Kunstmedarbejderen inspirerer og arbejder med børn og voksne, for at vi sammen kan udvikle vores arbejde med forskellige udtryksformer. Kunstmedarbejderen står for workshops på tværs af børnehusene.

I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.

Læs mere

Velkommen til Bakkely

Vi er et lille og ældre børnehus med 50 børn, som er fordelt på 3 grupper: Hos Minimajs mødes de yngste og i Grønærterne og Radiserne mødes de ældste.

I Bakkely lykkes vi, når vi i samarbejde med familierne skaber udvikling af barnets trivsel, læring og mod.

Vi vægter de tætte relationer højt og vi arbejder på at skabe tid og rum for at børnene knytter sig og bliver trygge ved det pædagogiske personale i tæt samarbejde med forældrene.

I Bakkely har vi vores eget køkken, som hovedsageligt serverer økologisk mad til dagens måltider. Vi er så heldige at have et drivhus, højbede, træer og buske, hvor vi dyrker nogle af vores egne frugter, bær og grøntsager.

Temaet for de næste to år tager udgangspunkt i Pejlemærket: Sundhed, krop og bevægelse og vi er så heldige, at Bakkely ligger i en dejlig del af Gladsaxe tæt på naturen og derfor indgår naturen og nærområdet i alle vores temaer og i hverdagen. Vi har også adgang til en større sal, hvor vi kan lave nogle andre lege og bruge vores krop på end anden måde end vi kan i Bakkely eller i vores store have.

En tradition i Bakkely er, at vi tager på en eller to fælles ture og her finder vi ud af, hvad børnene finder interessant i de enkelte grupper. I år har vi valgt Frilandsmuseet og Orla Frøsnapper Byen og hele Ole Lund Kirkegaards spændende og fantasifulde univers. Vi glæder os til at se, hvor det bringer os hen frem til foråret 2026. Vi har tidligere været på blandt andet Den Blå Planet, Zoologisk Have, Bondegårdstur.

Bakkely er del af FN’s børneorganisation UNICEF’s projekt Børnevenlig By og det betyder, at vi har et særligt fokus på selvhjulpenhed og medbestemmelse. Derfor inddrages børnene i hverdagens beslutninger som del af forskellige demokratiske processer. På den måde bliver Bakkely børnenes hus og de får mulighed for at udvikler sig til verdens-mestre i deres eget liv.

Børnenes trivsel ligger os meget på sinde, derfor har vi på mange måder indrettet vores pædagogiske ressourcer med fokus på at gøre det så godt og trygt for børnene i hverdagen:

Aula er et vigtigt værktøj i hverdagen ift. kommunikation. Har I ferie, sygdom eller her behov for at kommunikere med gruppen, jeres barn går i, så sker det via en sikker platform: AULA. Det er også på AULA, at I vil modtage beskeder fra Bakkely og referater o.l. bliver gemt. Jeres rapportering på AULA har betydning ift. sikkerhed, dagens aktiviteter og hvordan vi bruger vores ressourcer i Bakkely. Husk at skrive tiderne i AULA ift. hvornår I afleverer og henter – de informationer bruger jeg ift. at planlægge det pædagogiske personales skema.

Fællesvelkomst hos Minimajs: Vi åbner fælles hos Minimajsene i tidsrummet 7,00-8,00.

Hvis I ønsker at aflevere til en fast på gruppen, så skal I aflevere efter 8,00, da alle grupperne åbner kl 8,00.

Mandag og fredag åbner vi ude – hele året. Det er nemlig de dage, vi afholder interne møder og planlægning.

Tirs-, ons- og torsdag er temadage. Der arbejder vi i grupper omkring et fælles pædagogisk tema.

De næste år arbejder vi med pejlemærket Sundhed og bevægelse og vi har en tradition for, at alle tager ud af huset og vi finder inspiration til vinteren og forårets tema på turen. Vi har tidligere været på bondegårdstur, Den Blå Planet, Zoologisk Have og Frilandsmuseet.

I modtager informationer fra jeres grupper ca. 1 gang om ugen. Følg med på AULA, der er meget god og vigtig information der særligt ift. tøj og mødetidspunkter ved ture ud af huset.

Torsdage er vi på skift i en gymnastiksal vi har lånt tæt på Bakkely. Her kan vi lave aktiviteter vi ellers ikke havde mulighed for.

Frokost tilberedes i vores eget køkken af økologiske og hovedsagelige vegetariske råvarer, som beskrevet af Gladsaxe Kommune.

Eftermiddagene er forskellige for de yngste og ældste.

De yngste op til 2 år sover ude i barnevogne og de ældste sover eller har mulighed for at hvile efter behov inde.

Kl 14,00 får alle tilbudt et lille måltid mad.

De ældste børn er ude med undtagelse af de børn, som har behov for hvile. Børnene hjælpes ad i forhold til at etablere og udvikle lege på legepladsen indtil der er eftermiddagscafe, hvor børnene får lidt at spise og drikke. Efter cafeen er der 1 pædagogisk aktivitet, som har særligt fokus på spil, sprog eller andre sociale kompetencer frem til klokken 15.30. Alle børn i Bakkely mødes på legepladsen fra klokken 15.30 eller senere alt efter antal af børn og pædagogiske ressourcer, så dagen bliver tryg og rolig for alle. Ønsker I ikke at jeres barn får et skift, så anbefaler vi, at I henter inden iflg. aftale med den primære pædagog.

Det er vigtigt for os, at I tager fat og spørg, hvis der er noget som undrer jer, så vi enten kan forklare, hvorfor vi gør som vi gør eller at vi kan blive klogere på, hvordan vores praksis og hverdag ser ud fra et forældreperspektiv - vi tror på, at vi sammen bliver klogere og stærkere og dermed har større mulighed for at skabe den bedste hverdag og det bedste miljø for børnene.

Hvem møder du i Bakkely

Bakkely er et faglig stærkt børnehus, som kontinuerligt tilpasser praksis til den aktuelle børnegruppe, retningslinjer fra Forvaltning og gældende lovgivning.

Det betyder, at der dagligt i tidsrummet klokken 12.00 til 14.00 afholdes forskellige former for møder og netværk blandt andet planlægningsmøder på de enkelte stuer, netværk internt i Bakkely blandt andet Sprogpædagoger og Faglige Fyrtårne og eksterne Netværk for blandt andet Projektgrupper, køkken og Med-udvalg.

I Bakkely er hovedparten af personalet uddannede pædagoger og PAU’r. Det er pædagogerne, som er primære ift. modtagelse af nye børn og familier og ift. planlægning af aktiviteter for de enkelte stuers børn, handleplaner og andre pædagogiske tiltag ift. børn med særlige behov. Der er også 2 ansatte med andre kvalifikationer, og vi betræder os på at have faste vikarer, som kender huset og som hjælper os ved sygdom og ferie inden for budgettet.

Bakkely har deres eget køkken og Bakkelys køkkenassistent er uddannet ift. en kost, som er målrettet til aldersgruppen, retningslinjer i Gladsaxe og lovgivning på området. Køkkenassistenten indgår også i det pædagogiske arbejde, blandt andet i forhold til viden om mad, miljø og medbestemmelse. Køkkenet ligger i hjertet af huset og fylder det med duft af brød og fristende retter.

Udover det faste pædagogiske personale har vi også andre kolleger med særlige kompetencer, som vi kan trække på:

Ressourcepædagoger, som vi sparrer med og som kan deltage i forhold til handleplaner, pædagogiske aktiviteter og generel trivsel på stuerne.

Logopæd som inddrages i forhold til børnenes sprog og kommunikation.

Ergoterapeut som inddrages i forhold til børnenes motorik.

Psykolog som inddrages i forhold til børnenes trivsel og udvikling.

Sundhedsplejerske som inddrages i forhold til børnenes sundhed.

Ingen af ovennævnte fagpersoner inddrages uden samtykke og forudgående møde med jer som forældre i forhold til jeres barn.

På gensyn på vegne af alle i Bakkely Børnehusleder Ann Lindberg

Vi fejrer mange traditioner i Bakkely.

Traditioner for børn

I januar fejrer vi Fuldkornets Dag og vi laver vores eget mel og bager brød.

I februar fejrer vi fastelavn med udklædning, tøndeslagning og fastelavnsboller. Børn som ikke må få glasur, får boller uden – husk at give besked. Jeg minder om det op til festen. Gladsaxe har en sukkerpolitik, som giver lov til sukker ved særlige lejligheder og fastelavn er en af dem.

I februar er det også pandekagens dag og den laver vi, hvis vejret vil på bålet.

I marts/april fejrer vi påske med en traditionel påskefrokost, hvor børnene har bestemt hvilke typer af smørrebrød vi skal have.

I april er det Gulerodens Dag – vi hjælpes ad i løbet af ugen med at klargøre gulerødder til vores måltider og få så mange gulerødder, på så mange måder, som det er muligt på en uge.

I april er det også National Klima Dag – her spiser vi vegetarisk – børnene vælger hvilken ret de vil have efter en demokratisk proces.

Store Bede Dag får vi Hveder med smør.

26. maj fejrer vi Kongens fødselsdag – vi har alle fint tøj på og vi dækker op med festligt langbord og lækker mad.

I maj er det Kartoflens Dag og igen hjælpes vi ad med at klargøre kartoflerne og spise dem på forskellige måder i løbet af ugen.

I juni fejrer vi Sankt Hans med mad på bål i haven.

I juni bliver grupperne fotograferet i haven.

I september fejrer vi Høstfest og børnene har grøntsager med fra haven eller købmanden til en fælles suppe, som vi laver på bål og ved bålet.

I oktober fejrer vi Halloween – vi kommer udklædt og spiser en middag med græskar, kalkun sovs og kartofler.

December er hjerternes fest. Vi spiser vi en traditionel julefrokost. Der dækkes fint og med julepynt, lys og servietter. Vi synger julen ind og har fælles aktiviteter på tværs af huset. Vi besøger kirken og de børn, som ikke skal deltage, leger i Bakkely. Deltagelsen er helt frivillig.

Men den vigtigste fest af alle er fødselsdage.

Barnets fødselsdag

Fødselsdag er en social begivenhed, som er hyggelig og festlig. Det er altid en stor dag, når barnet bliver et år ældre. Jo ældre barnet bliver jo mere bevidst, bliver barnet om sin alder og hvad det medfører - at barnet bliver ældre: får flere privilegier, bliver mere kompetent og dermed får mere ansvar.

Når barnet går hos Minimajs eller Grønærterne, er det rigeligt med en fejring i Bakkely. Når barnet bliver lidt ældre, kan det være sjovt, men ikke en pligt at invitere barnets gruppe med hjem til leg og sjov i et par timer.

Fødselsdag hos Minimajs og Grønærter

Børnene kan dele brød, frugt eller grøntsager ud om formiddagen på deres fødselsdag. Der vil blive sunget fødselsdagssang og talt om barnets nye alder, og hvordan familien har fejret fødselsdagen derhjemme.

Der skal ikke deles slik, saftevand, kakao, figenstænger, rosiner eller lignende ud. Vi beder alle respektere Gladsaxes kostpolitik, der byder alle at skære ned på sukkeret og tilbyde alternativer i stedet. Det er vores erfaring, at festligheden ikke bliver mindre, selvom der ikke bliver serveret slik og is. Har der ved en fejl sneget sig slik ind i Bakkely for eksempel på en kagemand, så fjerner vi det diskret og lægger det i barnets kasse, så kan I hygge jer med det hjemme.

Aftal med barnets pædagoger - senest en uge før - hvordan fødselsdagen fejres og respekter allerede fastlagte aktiviteter.

Ønsker I at deltage i fejringen i Bakkely, så går barnet hjem med jer, når I forlader Bakkely. Men ellers sørger vi for at tage gode billeder, som deles på AULA.

Fødselsdag hos Radiserne

Børnene har to muligheder for at markere sin fødselsdag på.

  • Barnet kan dele boller, frugt, grøntsager, figenstænger og rosiner ud i Samling om formiddagen, imens der bliver sunget fødselsdagssang og talt med barnet om fødselsdagen. Har der ved en fejl sneget sig slik, syltetøj, pålægschokolade og lignende ind i Bakkely, fjerner vi det diskret og lægger det i barnets kasse, så kan I hygge jer med det hjemme eller
  • Barnet kan får hele sin gruppe på hjemmebesøg i tidsrummet 9-12. I skal som forældre komme og hente børnene i Bakkely klokken 9 og igen hjælpe med, at de kommer retur efter fødselsdagen. Gruppens primære pædagog kommer med hjem. Barnets gruppe kan tage madpakker med, eller familien kan invitere på frokost. Børnene kan have en lille gave med til fødselsdagsbarnet, som enten er købt eller hjemmelavet. Det er oftest giveren, som er mest spændt.

Gladsaxe Kommune har en politik om ingen sukker. Der skal derfor kun være sunde snacks og ikke slik. Der skal heller ikke serveres saftevand, kakao eller sodavand. Det er vigtigt, at børnene kan fortsætte en helt almindelig dag i Bakkely efter fødselsdagen.

Fødselsdagsbarnet går med forældrene hjem, når vennerne er afleveret i Bakkely.

Aftal med barnets primære pædagog, hvordan fødselsdagen ønskes, fejret og gør det i god tid – senest en uge før. Respekter allerede planlagte aktiviteter. Husk der skal tages hensyn til børn med særlige behov i forhold til kosten eller husdyr.

Ønsker man at invitere børnene til fødselsdag uden for Bakkely spørg i huset hvordan vi gør i Bakkely.

Årets traditioner med forældre

Vi har tradition for et tæt forældresamarbejde og det betyder, at vi får hjælp til indsamling af materialer til vores aktiviteter og at forældrene bakker op om vores fester i Bakkely. Husk at tjekke AULA for nyhedsbrevet fra grupperne.

I februar inviterer Forældrekontaktudvalget til Fastelavn på en lørdag og har hygger familierne inkl. søskende med tøndeslagning, figenstænger, appelsiner og familiernes hjemmebagte fastelavnsboller.

I april har vi Vennedag og her inviterer vi venner eller bedsteforældre af familierne til medbragt picnic i haven og vi planter medbragte blomster, så haven står smuk hele sommeren.

I maj holder vi en fest med fælles buffet for alle familier. Her siger vi blandt andet farvel og held og lykke til de kommende skolebørn.

I oktober fejrer vi FN-dag med fælles kaffe, te og vand-bord. Her fejrer vi forskellighed og familierne tager noget med, som er vigtigt for deres familie for eksempel norske vafler, baklava, rødgrød med fløde.

I november inviterer vi til julestue med optræden, æbleskiver og juleklip.

I december – den 13. inviterer vi til Luciaoptog med efterfølgende kaffe og te.

Løbende

Vi har forældrekaffe en gang om måneden, hvor vi nogle gange har fernisering over de projekter, vi har afsluttet og børnene udstiller deres produkter. Vi leger også de lege og synger de sange, som børnene har arbejdet med som del af projektet. Vi kan også have bål eller bage vafler i samarbejde med Forældrekontaktudvalget.

Velkommen til Bakkely

Når du modtager tilbud om Bakkely eller går og tænker over, hvilket Børnehus du kunne tænke dig at skrive dit barn op til, så vil vi opfordre dig til at ringe og aftale en rundvisning i Bakkely.

Rundvisningerne sker, mens hele huset har deres første samling, som er et af dagens vigtigste sociale samlingspunkter. Her starter dagen fælles på stuerne, og børnene bydes velkommen. De får lidt at spise, bliver introduceret til dagens aktiviteter og rutiner og på skift vælger børnene en sang, som alle synger.

Børnehuslederen viser rundt og fortæller om Bakkelys pædagogiske mål og værdier og hun svarer også på jeres spørgsmål. Husk I er altid velkomne til at ringe efterfølgende, hvis der dukker nye spørgsmål op på 2011 3214. Rundvisningen tager cirka 30 minutter.

Den første tid i Bakkely

Når I har takket ja til pladsen i Bakkely, vil du modtage et velkomstbrev og få tilbudt et hjemmebesøg, hvor den primære pædagog kommer på besøg hos jer til et glas vand eller en kop te/kaffe – husk ikke mere end det. Det er jeres barn, der er i fokus og vi vil opfordre til, at jeres sundhedsplejerske deltager til mødet, så vi skaber den bedste overgang fra jeres hjem til Bakkely. Det er en stor omvæltning for jeres barn, vom vi kan gøre lettere ved, at vi i Bakkely kender så mange af barnets vaner og rutiner på forhånd, som det er muligt. Besøget er starten på en åben og ærlig dialog, som vil forsætte, alle årene jeres barn er indmeldt i Bakkely. På den måde kan vi bruge vores fælles erfaringer og skabe en tryg start for banet. Er der behov for det, kan en tolk også deltage.

Har I ikke behov for et hjemmebesøg så ses vi bare i Bakkely. Valget er jeres.

Fra I siger ja og til ugen før modtagelsen

I kan hjælpe jeres barn og lette overgangen ved at begynde så småt at introducere nogle få ting for barnet. Det er vigtigt ikke alt lave om på barnets rytmen, men det hjælper barnet,

at finde tryghed med en sut og klud. Hvis barnet har en sut eller klud, barnet er tryg ved og som barnet er vant til at sove med. Vi opfordrer til sut og klud, da de kan vaskes og dermed nedbringes risikoen for smitte og sygdom fremfor en bamse. Det er vigtigt, at barnet kan falde i søvn uden at blive ammet eller ligge med en voksen. Det kan vi ikke tilbyde i Bakkely.

at sove i en barnevogn, som holder stille. I Bakkely sover børn ude i en barnevogn indtil de er 2 år. Derefter sover de på en madras indenfor. Det er vigtigt, at barnet kan falde i søvn i en barnevogn, som står stille. Vi kan ikke tilbyde, at gå en tur indtil barnet sover. I Bakkely står barnevognene stille og der er babyalarm og personale hos dem, indtil de vågner igen.

at barnet har prøvet at blive passet af andre end mor og far. Noget af det vigtigste, barnet skal lære, er at stole på voksne og når I siger ”farvel, jeg kommer tilbage”, så er det en erfaring, barnet skal tilegne sig. Mor og far gør det, de siger og de kommer altid tilbage. Har barnet prøvet det, inden I starter, får barnet en lettere modtagelse.

Ugen op til start i Bakkely

Ugen op til I skal starte i Bakkely, vil vi opfordre til, at I ringer og aftaler det sidste. Optimalt skal I afse 10 hverdage til modtagelse, før jeres barn er brugt i Bakkely og det primære personale på gruppen. Det betyder, at I i de 10 dage er til rådighed og alt efter barnets behov skal en af jer kunne være i Bakkely inden for 5 minutter.

Modtagelsens tre faser

Der er ikke en fast formel for, hvordan og hvor længe det tager før, et barn er tryg og får en god tilknytning til personalet på gruppen. Men det er vores erfaring, at det sker i tre faser. Hvor lange de forskellige faser er, beslutter den primære pædagog i forhold til hvordan jeres barn reagerer. Vi opfordrer til at den første tid er sammenhængene, så feriedag kan ikke anbefales. Samtidig opfordrer vi også til, at der ikke er planlagt andre aktiviteter end ”at starte i Bakkely” for barnet – barnet får så mange indtryk i den første tid, at de ikke har brug for flere inputs.

Det er vigtigt, at barnet oplever den første tid i Bakkely som tryg og lærer at sige farvel go vide, at I som forældre altid kommer tilbage. I de øvrige faser opbygges relation til den primære pædagog og til slut vil barnet være så trygt, at det viser glæde, genkendelse og lader sig trøste af det primære personale på stuen.

Første fase: en af jer er sammen med barnet i Bakkely i gruppen

Anden fase: en af jer er i nærheden af Bakkely med mobilen tændt og jeres barn er alene på gruppen med den primære pædagog.

Tredje fase: jeres barn er alene i Bakkely, og tidsrummet udvises gradvis, så barnet til sidst er der en hel dag og deltager i alle aktiviteter og rutiner fx måltider, leg og søvn

Den første dag kommer I i forhold til aftale med pædagogen og er cirka 15 minutter på gruppen. Derefter går i sammen med jeres barn og den primære pædagog og taler om, hvad der er sket siden I så hinanden sidst og afstemmer forventninger til den kommende tid. Mødet tager 25 minutter. Fremadrettet ligger møder i tidsrummet klokken 12.00 til 14.00, når børnene sover. Vi har organiseret vores mødestruktur på den måde for at have flest mulige hænder i de tidsrum, hvor børnene har behov for det, nemlig når børne er vågne.

Det næste fastlagte møde er efter tre måneder og så igen når jeres barn fylder to år. Der er altid mulighed for flere møder – sig bare til. Vi kan også indkalde jer, hvis vi har nogle spørgsmål eller har brug for jeres erfaringer i konkrete situationer i hverdagen. Det er vigtigt for os at vide, hvis der sker store ændringer i jeres hverdag, da vi oplever, at børn reagerer på dem og så er det bedst, vi ved, hvad ændringerne skyldes.

Tilsyn

De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.


Tilsynsrapport for Børnehuset.

Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.

Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.

Fødevarestyrelsens smiley rapport

Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.

Fødevarestyrelsens Smileyrapport

Børnehuset Bakkely

Taxvej 17
2880 Bagsværd

Ring til os

Skriv til os

Ledelse

Børnehusleder Ann Lindberg


Områdeleder Benny Dalgaard
Telefon 24 66 00 42

Digital post til områdelederen


EAN nr. 5798008694516

Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7
2860 Søborg

CVR: 62761113

Telefon: 39 57 50 00
kommunen@gladsaxe.dk

Borgerservice

Telefontid

Mandag-fredag: 9-14

Personlig henvendelse

Kun med tidsbestilling. Bestil tid på gladsaxe.dk/bestiltid

Åbningstid

Mandag-onsdag og fredag 10-14
Torsdag 10-18

Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback