Læs mere
Bagsværd børnehave er en lille børnehave - med stor rummelighed
Bagsværd Børnehave er en lille selvejende institution som er normeret til 20 børn, men har 25 børn indskrevet og vi bor til leje i en dejlig gammel villa. Legepladsen er bygget op med masser af luft og plads, legepladsen fremstår unik og spændende og rummer både en have, terrasser og gode områder at lege på.
Børnehaven er kendetegnet af en sjov, omsorgsfuld og indholdsrig dagligdag, hvor børnefællesskabet, natur, miljø, kultur og kreativitet har en stor plads. Vi er ude hver dag - året rundt og vi prioriterer mange udflugter i nærmiljøet og til kulturelle seværdigheder. Vi har Friluftrådets Grønne flag, som anerkendelse for vores arbejde med udeliv, natur og miljø. Vores projekter foregår ofte over lange tidsintervaller og naturen eller udeliv vil ofte indgår som en del af det. Det hele foregår i en legende kontekst, hvor børnenes ideer og samspillet i børnegruppen understøttes.
I vil møde en engageret personalegruppe, med høj faglighed, hvor vi er ambitiøse på hinandens og børnenes vegne. Vi glæder os også over at have en god daglig normering.
Forældresamarbejdet er kendetegnet af en åben, aktiv og engageret forældregruppe, der deltager aktivt og engageret i deres børns dagligdag i Bagsværd Børnehave. Vi har stort fokus på at inddrage forældregruppen og på at få kommunikeret med med dem hver dag - både ved aflevering og afhentning.
Bagsværd Børnehave er selvejende, og således ikke en del af områdestrukturen. Vi har et tæt samarbejde med de øvrige selvejende dagtilbud.
Pædagogik, aktiviteter og hverdagen
Det pædagogiske udgangspunkt
Det gode børneliv er udgangspunktet for hverdagen i Bagsværd Børnehave. En hverdag, hvor legen og børnefællesskabet er centrale elementer i det indhold og de aktiviteter børnene bliver involveret i og præsenteret for.
Når pædagogerne planlægger projekter er i høj grad med fokus på den aktuelle børnegruppes optagethed og behov, men også ud fra, hvad vi ønsker at præsentere for dem. Engagerede voksne skaber engagerede børn.
Det er vigtigt for os at børnene mødes af omsorgsfulde voksne som har et ledigt knæ, hvis man er ked af det eller kan sætte gang i en god leg, når man keder sig. Det skaber den tryghed der er udgangspunktet for at børnene kan trives og for børns generelle udvikling og læring.
Børnehavelivet afspejler den virkelighed der omgiver dem, børnene møder livets mangfoldighed, øver sig i og udvikler venskaber. De får erfaringer med at være en del af vores fællesskab og erfarer at deres bidrag er betydningsfulde, de øver sig i at blive selvhjulpne og får oplevelser med at de selv kan. De øver sig i sociale spilleregler, i at gå på kompromis, løse konflikter osv. Alt sammen med støtte og opmærksomhed fra nærværende voksne. Legen er et centralt element som vi både tænker ind i vokseninitierede aktiviteter og giver plads til at børnene selv udfolder.
I Bagsværd Børnehave forsøger vi at flytte en stor del af det pædagogiske arbejde ud på legepladsen, i Hareskoven, ved Bagsværd sø og til de mange grønne områder der findes i og omkring Bagsværd. Det betyder, at børnene er ude året rundt og får masser af frisk luft og røde kinder.
Vores legeplads og have er grøn og fyldt med frugttræer, buske, drivhus, plantekasser. Her er vi sammen om at så, plante, passe og pleje alt efter årstiden. Der er masser af krible krabledyr som vi flittigt går på jagt efter. Vi har vores bålplads hvor vi fejrer børnenes fødselsdage, saver brænde, klipper grene og laver mad.
Indenfor har vi flere små kroge og rum som inspirerer til forskellige aktiviteter. Vi bruger alle rummene smart og fordeler os efter behov og fokus. Vi har krea-værksted, lego/duplorum, læsehjørne, lydbogsrum børnevenligt køkken og massere plads til fantasileg og lignende.
De kreative og musiske aktiviteter fylder også i hverdagen, vi synger, læser, tegner, klipper og klistrer. Børnene har adgang til papir, farver, lim, sakse og perler til dagligt og når vi skal have et større projekt i gang går vi i værkstedet i kælderen. Vi danser, synger og spiller instrumenter til vores samlinger eller spontant i vores lege.
Hverdagens rutiner og overgange er genkendelige og forudsigelige. Børnene agerer i en kendt kontekst, hvor de kan bruge deres energi på at indgå i børnefællesskabet og det pædagogiske indhold.
Dagens grundstruktur
Vi er delt op i grupper, hvor hver årgang er tilknyttet deres egen lille gruppe. Aktiviteter laver vi som udgangspunkt på kryds og tværs af årgangene, da vi mener det bidrager positivt til både de mindre og større børns udvikling. Til tider laver vi dog aldersopdelte projekter, ture og aktiviteter.
Klokken 7 til 9 Dagen starter, børn og voksne finder på aktiviteter sammen og gør klar til dagens aktiviteter/ture. Børnene bliver tilbudt formiddagsmad.
Klokken 9.15 Holder vi ofte samling. Samlingen kan foregå både ude og inde, alt afhængigt af hvilke projekter og aktiviteter vi arbejder med. Samlingen foregår i en legende kontekst, vi synger, læser, leger fælleslege og forbereder og inddrager børnene i dagens indhold.
Efter samlingen er vi de fleste dage i vores projektgrupper - eller på tur.
De dage vi tager på udflugt, går vi kl. 9.00 og spiser vi frokost på turen, bærer børnene selv deres rygsæk med drikkedunk, siddeunderlag og madpakke. Børnehaven har rygsække, madpakker, drikkedunke og siddeunderlag til alle børnene.
Klokken 11.00 Vasker vi hænder og gør klar til frokost. Der er oftest en lille gruppe børn med til borddækning og klargøring.
Klokken 11.15 Samles vi ved frokostbordene. Børnene øver sig i at øse op, sende maden til den næste og smage meget forskelligt mad. Vi hygger ved bordene, hvor der sidder en voksen ved hvert bord. Børnene rydder op efter sig selv og leger, tegner eller læser i bøger til alle er færdige.
Efter frokosten går næsten alle ude, men der er ofte en lille gruppe inde, med den voksne der rydder op i køkken efter frokosten.
Efter frokost er der stor valgfrihed og børnene er i høj grad med til at beslutte, hvad de vil eller hvad der skal ske. De voksne er involveret og tilgængelige for børnene, så vi kan hjælpe dem der ikke ved, hvad de skal eller hjælper med at facilitere gode lege. Ofte er der også små projekter i gang, som at save brænde, vande drivhus/have, oprydning i skurene, beskæring af planter eller lignende. Alt sammen noget som vi inddrager børnene i.
Klokken 14 Vi spiser eftermiddagsmad (frugt). Børnene får tilbudt frugt og brød. Vi spiser ude når vind, vejr og bierne tillader det.
Klokken 17, 16.30 om fredagen, børnehaven lukker - farvel og god weekend.
Vi har mange årstidsbestemte traditioner, som vi oplever som nogle dejlige fælles oplevelser, som børn og voksne, hvert år ser frem til med forventning og glæde.
Her et udpluk af vores traditioner:
Fastelavn:
Vi klæder os ud og slår katten af tønden.
Bagefter spiser vi børnenes hjemmelavede fastelavnsboller og pizzasnegle.
Påske
Vi klipper og klistrer og pynter hele huset med påskeharer og kyllinger.
Op til påske tager vi på fortet eller skoven og triller med påskeæg.
Koloni
Vi er afsted to nætter og tre dage og har en fest med leg på stranden, skattejagt med årets tema og fælles hygge med højtlæsning på gårdspladsen eller i mindre grupper, der går i skoven og finder vandsalamandre og snudebiller eller et jægertårn.
”Smid ud fest”. Afslutning for de børn der skal starte i skole
Vi får besøg af Frøken Skrap (der ikke er spor skrap), der deler børnehavediplomer ud til de børn, der skal i skole. Så bliver der kastet med karameller og vi har forældrekaffe om eftermiddagen, så vi voksne også får sagt godt farvel til skolebørnenes forældre.
Cirkus Ildspring, hvor alle børn optræder
Årets helt store projekt, hvor vi gennem en måned arbejder med en forestilling for børnenes familier. Vi besøger cirkusmuseet og bliver inspireret til numrene og træner som stærke børn, vilde dyr, linedansere, klovne og akrobater.
Bålhygge med børn og forældre i Natur- og Sejlklubben
Vi mødes en sen eftermiddag i september med børnenes familier, der har medbragt mad til grillen, vi tænder op og spiser sammen.
Dukke-bamsefest
Børnene tager yndlingsbamsen eller -dukken med og vi laver vores egne små lagkager til festen.
Lucia optog
De morgenfriske møder ind til morgenmad og børnenes luciaoptog kl. 7, så det stadig er mørkt og stemningsfuldt.
Vi er i kirke i december
Julegudstjeneste i Stengårdskirken med krybbespil, som nogle deltager i.
Juleafslutning
Eftermiddagsbål på legepladsen, hvor vi drikker kakao og spiser æbleskiver sammen med forældrene.
Båldage med mad på bål
En gang om måneden laver vi mad over bål til børnenes frokost.
Bål fødselsdag
Vi spiser hjemmebagte boller og drikker varm kakao ved bålet og fødselsdagsbarnet trækker nogle særlige legekort, hvor vi så leger legene fra kortet i fællesskab. Fødselsdagsbarnet får en gave, som de andre børn har lavet.
Det er stort skridt at skulle gå fra vuggestue til børnehave eller rykke fra en børnehave til en anden - både for forældre og børn. Derfor sætter vi altid ekstra tid og ressourcer af for at få en god og tryg start - til gavn for alle.
Det hele starter med at vi sender en mail til jer, heri får I forskelligt info om børnehaven og forventninger, vores seneste fællesbillede og en åben invitation til at besøge os, med jeres barn inden opstart. Mailen modtager i en lille måned før opstart.
Herefter kommer opstarten i børnehaven, hvor I kan forvente at bruge en uges tid til at barnet lander og finder tryghed hos os. Ofte vil det betyde at I (far eller mor) de første dage er sammen med barnet i børnehave, og at I de sidste dage i ugen går, men er til at få fat i, hvis der skulle opstå et behov for det. I den første uge bør barnet ikke blive for mange timer, hellere overskuelige dage, så barnet glæder sig til at komme i børnehave igen.
En uge er et estimat, men man kan forvente at en opstart kan både tage kortere eller længere tid. Vi guider jer igennem den første tid alt efter, hvordan vi oplever jer og jeres barns behov.
Under indkøringen vil der være tid til dialog med barnets primær pædagog, resterende personale og ledelse.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smiley rapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. I Bagsværd Børnehave lægger vi vægt på, at maden er smagsfuld, varieret og overvejende økologisk. For os er måltidet en vigtig samling, hvor ikke kun maden, men fællesskabet er i fokus.
Bagsværd Børnehave
2880 Bagsværd
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Ellen Chakir
EAN nr. 5798008694509