På denne side, kan du orientere dig om, hvordan du booker Natur- og Sejlklubben, og hvilke forløb vi kan bookes til at lave med børnene.
For at få adgang til Natur- og Sejlklubben, skal du have et adgangskursus.
Kurset er gratis og tager cirka 1½ time. På kurset får du en introduktion til Natur- og Sejlklubben. Du får en rundvisning, hvor du får indblik i faciliteternes muligheder, samt hvilke pligter der følger med, når de benyttes.
Når kurset er gennemført, får du udleveret en personlig nøgle til Natur- og Sejlklubben. Du kan efterfølgende frit booke og benytte faciliteterne i forbindelse med dit arbejde.
Kan I samle jeres eget hold?
Hvis I er mellem fem og 20 deltagere, som ønsker kurset, så afholder naturvejleder, Jens Amundsen kurset efter aftale med jer.
Kontakt naturvejleder, Jens Amundsen på e-mail: [email protected]
Er I mindre end fem deltagere?
Hvis I er mindre end fem deltagere, skal I tilmelde jer kurset i Plan2Learn.
Adgangskursus til Natur- og Sejlklubben
I denne video kan du se hvordan du booker Natur- og Sejlklubben.
Videoen kan gøres større ved at klikke på ikonet nederst til højre - det med fire udadvendte pile.
Natur- og Sejlklubben består af fire huse.
- Tyrolerhuset
- Sejlklub 1
- Sejlklub 2
- Bådladen tilknyttet sejlklub 2
Tyrolerhuset
Tyrolerhuset henvender sig primært til skolerne i Gladsaxe Kommune.
Huset er består af køkken og toilet, samt tre store rum med borde og stole, der kan benyttes som man har lyst eller til det undervisningen kræver. Der er to sammenhængende rum i underetagen, og ét i overetagen.
Tyrolerhuset har 12 kanoer og redningsveste.
Adresse
Nybrovej 315, 2800 Kongens Lyngby
Sejlklub 1
Sejlklub 1 består af et shelter med bålhus og brænde, samt udstyr til at lave mad over bålet. Der er fiskestænger, fiskenet samt diverse udstyr til aktiviter ved vandet.
Sejlklub 1 har 12 kanoer, ni optimistjoller, to robåde og redningsveste.
Adresse
Valdemar Poulsens Vej, 2800 Kongens Lyngby. Sejlklub 1 ligger helt nede til Bagsværd Sø.
Sejlklub 2
Sejlklub 2 henvender sig primært til børnehusene i Gladsaxe Kommune.
Huset rummer mange forskellige materialer, som kan bruges i forbindelse med undersøgelser i naturen:
- Net til at fiske med og fange sommerfugle
- Analog og digitalt undersøgelsesudstyr til insekter
- Digitale redskaber til læring og leg
- Træfugle og udstoppede dyr
- Naturmaterialer til at klippeklistre med
- Farveblyanter, tuscher, papir, limstifter m.v.
Adresse
Bagsværdvej 144B, 2800 Kongens Lyngby
Sejlklub 2 ligger for enden af Bagsværd Møllevej, nede af en lille flisebelagt sti mod skoven. Når man kommer kørende/gående ad grusvejen, ser man to røde murstenshuse. Sejlklub 2 er det andet hus i rækken.
Bådladen til Sejlklub 2
I bådladen er der 10 kajakker, 12 kanoer, otte Stand Up Paddle (SUP) boards, samt redningsveste. Derudover er der en feltvogn man kan køre over til den tilhørende bålplads. I feltvognen er der forstørrelsesglas, fotobakker, snitteknive og båludstyr.
Adresse
Bag Bagsværdvej 144B, 2800 Kongens Lyngby
Natur- og Sejlklubben tilbyder et bredt udbud af aktiviteter, der knytter sig til naturen.
I Natur- og Sejlklubbens fire huse, har naturvejlederen samlet materialer til vuggestuebørn og udskolingselever. Materialerne er lige til at gå til, så I selv kan gennemføre en fantastisk dag i skønne omgivelser.
Har I brug for hjælp til at gennemføre en dag i Natur- og Sejlklubben?
Kontakt Natur- og Sejlklubbens medarbejder:
Jens Amundsen
Naturvejleder
[email protected]
24 63 28 16
Faste traditioner
I december måned kan alle daginstitutioner i Gladsaxe Kommune komme til julestue i Natur- og Sejlklubben.
I julestuen er vi nysgerrige på julen. Vi fokuserer på kroppen og dens sanser, og på naturen.
Natur- og Sejlklubben sender hvert år i oktober en detaljeret plan til alle daginstitutioner. Tilmelding er nødvendig.
I måneden op til påske afholder Natur- og Sejlklubben et påsketema for alle daginstitutioner i Gladsaxe Kommune.
Her skal vi lege og lave aktiviteter der knytter sig til påsken. Vi skal også se naturens kendetegn op til påske.
Natur- og Sejlklubben sender hvert år i januar en detaljeret plan til alle daginstitutioner. Tilmelding er nødvendig.
September måned står i kanoens tegn for alle daginstitutioner i Gladsaxe Kommune.
Vi vil så gerne have, at alle gladsaxebørn prøver at sidde i en kano, inden de starter i skole.
Derfor har vi særlig fokus på kanosejlads i september måned. Det betyder, at daginstitutionernes børn kan komme ud at ro i kano med to naturvejledere fra Natur- og Sejlklubben.
Naturvejlederne står for aktiviteten til vands. Vi tager en lille gruppe børn med på vandet, og ror meget tæt på land mellem Natur- og Sejlklubbens bådebroer. Når vi har roet en lille tur med gruppen, ror vi tilbage, så en anden gruppe børn kan få en tur.
Det pædagogiske personale står for aktiviteten til lands.
Invitationer sendes ud i juli. Tilmelding er nødvendig.
Faste forløb med en naturvejleder
Desværre er det ikke alle mennesker der smider affald i en skraldespand. Nogle smider deres affald i naturen.
Derfor går vi på skralde(skatte)jagt.
Vi skal finde alt der ikke hører til i naturen. Og det vi finder, samler vi op og undersøger senere. Vi skal sortere og veje vores affald, og vi skal tale om, hvad man kan bruge affald til. Når vi er færdige, så smider vi alt vores affald i de rigtige affaldsbeholdere.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en science tilgang til emnet affald. Vi skal finde affald, som vi skal veje og kategorisere. Hvor meget plastik, metal, papir og andet affald finder vi mon? Hvad gør de forskellige materialer ved naturen? Hvordan kan vi bruge materialerne igen? Hvorfor er det godt, at vi bruger materialerne igen?
Vi skal ud og se, hvor de små insekter gemmer sig henne. Vi skal kigge under barken på træerne, i skovbunden og på jorden. Der er nemlig meget mere liv omkring os, end vi er opmærksomme på i hverdagen.
Vi skal lave insektfælder. Når insekterne er gået i fælderne, skal vi kigge på dem igennem et forstørrelses. Derefter kan vi indrette et terrarium, hvor vi kan følge med i, hvad de laver, hvor de gemmer sig og, hvad de spiser.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en science tilgang til emnet. Vi skal lære forskellige insekters levesteder at kende. Vi skal se, hvordan de bevæger sig, og vi skal finde ud af, hvordan man artsbestemmer de små dyr.
Vi skal lave forskellige forsøg med vand. Vi skal finde ud af, hvor der er vand i naturen. Vi skal også prøve at rense beskidt vand fra søen, for at se, om vi kan kan få det til at blive rent og klart igen. Afhængig af vejret og ikke mindst årstiden, skal vi lege nogle vandlege.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en naturtilgang til emnet. Vi skal lave praktiske forsøg og lege med vand.
I området omkring Natur- og Sejlklubben har vi mange forskellige snegle. Vi skal på sneglejagt og finde så mange forskellige snegle som muligt.
Vi skal lave en sneglegård, hvor vi kan se nærmere på sneglene. Vi skal se, hvor stærke de er, og så skal vi også lave et sneglevæddeløb.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en naturtilgang til emnet. Vi skal finde forskellige sneglearter og undersøge deres forskelligheder. Vi skal finde ud af, hvad de spiser, hvordan de bevæger sig, og hvordan de beskytter sig mod andre dyr som vil spise dem.
Naturen byder på et væld af farver og former - dem skal vi se nærmere på. Der er mange brune, grønne og gule nuancer at vælge mellem. Vi skal lave vores egne billeder, figurer og flotte farveskalaer af de blade, som vi finder.
Vi skal lave forsøg med vægt og mængder. Og vi skal tage billeder og optage film af det vi laver, så I kan vise det derhjemme.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en science tilgang til emnet. Vi skal se på former og nuancer. Vi skal veje blade, og se, hvor mange blade vi kan indsamle, for at få 1. kg. blade.Vi skal tælle, hvor mange grønne farver vi kan se.
Kom og byg en fuglekasse, et foderbræt og lav jeres egne fuglefoder, som I kan hænge op derhjemme.
Turen kan kombineres med en fugletur, hvor I går på fuglejagt med en kikkert. Hvor mange fugle kan I få øje på? Kan I finde ud af, hvilke fugle I ser?
I får jeres fuglekasse, et foderbræt og fem-seks små poser fuglemad med hjem.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en naturtilgang til emnet. I skal være praktiske, for I skal både sømme og bore, og finde ting i naturen, som I kan bruge til at bygge med.
Naturvejlederen har også en science tilgang til emnet. Når I kommer hjem og har fået sat fuglekassen og foderbrættet op, kan I registrere, hvilke fugle I får besøg af. Hvor tit kommer de? Er nogle tidspunkter bedre end andre? Er der nogle fugle der skræmmer andre fugle? Hvor kan fuglene bedst lide at spise?
Kom og prøv vores vejrrygsække, som kan måle, hvad temperaturen er i både sol og skygge. I kan også lave en lille vindmølle eller jeres eget solur.
Vand finder naturligt den letteste vej. Men kan man styre vandets vej? Vi skal lave kanaler og dæmninger, og undersøge, hvordan vandet opfører sig undervejs.
Vi tager udgangspunkt i dagens vejr. Det betyder, at hvis det regner, så det regner, så arbejder vi med vand. Blæser det, så bygger vi vindmøller, og er det varmt eller koldt, så måler vi temperaturer.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en science tilgang til emnet. Vi skal undersøge vindretninger og -hastighed. Vi skal måle temperaturer i luften, jorden, solen og i skyggen. Hvis det regner, så skal vi måle, hvor meget regnvand vi kan opsamle. Skinner solen, så skal vi lave en solovn og et solur.
Hvor kommer træerne fra? Vi skal se på, hvad det er, som spirer, og hvor spirerne kommer fra. Vi skal plante forskellige frø i små urtepotter, som I kan tage med hjem og få til at spire. Hvad mon der kommer op af jorden?
Vi skal plante kastanjer, agern, pil, bog og ahornfrø. Derudover skal vi plante appelsin eller citron kerner - de er nemlig gode til at spire.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en naturtilgang til emnet. Vi skal finde, indsamle og plante forskellige frø vi finder i naturen.
Hjemme kan I arbejde videre med en science tilgang. I kan for eksempel forsøge at sætte nogle urtepotter lyst og andre mørkt. Nogle får vand, mens andre må undvære. Nogle står varmt, mens andre står koldt.
Hvad sker der? Og hvorfor sker det?
Når planterne forhåbentligt kommer op af jorden, kan I måle, hvor meget de vokser.
Vi skal gå en tur i Natur- og Sejlklubbens skønne omgivelser, og se, hvilke dyr vi kan finde undervejs. Måske spotter vi egern, ræve, muldvarper, flagspætter, mus eller andre spændende dyr på vores vej.
Dyrene er udstoppede, og naturvejlederen har placeret dem forskellige steder i skoven, når I kommer. Når I finder dem, skal vi tale om dyrets fantastiske egenskaber - og måske efterligne dem?
Vi kommer til at kravle, liste, grave og en hel masse andet, som dyrene også gør.
Naturvejlederens tilgangsmetode
Naturvejlederen har en naturtilgang til emnet. Vi er praktiske, og lærer noget nyt om dyrene, ved at efterligne deres egenskaber.
Kom ud i naturen, og test jeres samarbejdsevner. Vi skal lave forskellige opgaver og lege, som udfordrer børnenes evner til at samarbejde. Opgaverne tager ikke nøvendigvis udgangspunkt i naturen. Vi bruger blot naturen, som vores ramme for aktiviteterne.
Vi skal tale om, hvad godt samarbejde er, og hvordan vi bliver gode til at arbejde sammen.
Alle kan være med, fordi opgaverne er lette og enkle at gå til. Mange af opgaverne kan I fortsætte med at lave, når I kommer hjem igen.
Natur- og Sejlklubbens sikkerhedskursus:
Sejlads med børn
For at sejle med institutionens børn, skal du have gennemført Natur- og Sejlklubbens sikkerhedskursus.
Kurset udbydes i kommunens kursuskatalog Plan2Learn hvert forår, hvor man selv skal tilmelde sig. Log ind på Plan2Learn som medarbejder og søg efter "Sejlads med børn".
Tilmeld kurset: Sejlads med børn
Sejlads er tilladt fra standerhejsning i maj, til standerstrygning i uge 42.
Sikkerhedsinstruks og sejltilladelse til forældre
Natur- og Sejlklubbens sikkerhedsinstruks skal altid udfyldes inden sejlads, ligesom der altid skal indhentes en sejltilladelse fra forældrene, til de børn som skal med ud at sejle.